Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Každý úřad dnes má svou vnitřní směrnici, vlastní limity a postupy pro zadávání malých zakázek. Pokud je navíc zakázka hrazena z dotace, musí ještě dodržovat dotační pravidla, která jsou různá pro každý typ dotace, navíc se v čase mění. Výsledkem je chaos, ve kterém se obtížně vyznají samotní úředníci, natož pak dodavatelé či auditoři, kteří přijdou do styku s desítkami různých úřadů, a tedy i desítkami pravidel hry. Dodavatelé často na zakázky rezignují – spíše vinou chaosu než korupce. Auditoři zase přicházejí s velmi osobitými výklady pravidel, neboť chybí jednotící praxe.
Hlavní ambicí naší metodiky je tento chaos omezit. Prvním krokem bylo vydání veřejného doporučení. V rámci naší zastřešující organizace Rekonstrukce státu jednáme o harmonizaci dotačních pravidel a o plošném zavádění metodiky ve státní správě – obojí nám premiér na jednání přislíbil, ke změnám tedy může dojít už letos, respektive při nastavování dotačních titulů na období 2021–2027).
Nová metodika má pouhých 11 stran i s přílohami a je překvapivě konkrétní. Tou hlavní změnou je, že zavádí nástroj veřejného zdůvodnění, díky kterému může například starosta zadat zakázku firmě, s níž má dobré zkušenosti, pokud nabízí cenu odpovídající trhu. Zakázky nad 1 milion se soutěží otevřeně, nad čtvrt milionu uzavřenou soutěží alespoň tří firem. Pod touto hranici není hříchem dodavatele vybrat rovnou, třeba na základě vynikající zkušenosti s dodavatelem nebo průzkumu trhu, podle kterého více firem nabízí víceméně obdobný poměr ceny a kvality. Nemá totiž ekonomický smysl otevřeně soutěžit každou drobnost.
Výjimky z pravidla schvaluje politik, který se podepíše pod veřejné zdůvodnění. Ano, ponese za zakázku politickou odpovědnost, nic víc mu však nebrání ji zadat na základě zkušeností s dodavatelem. Takové měkké doporučení z pera neziskovek možná překvapí, je ale potřeba si uvědomit, že takto se z ruky zadávají zakázky i dnes. Jen ta odpovědnost a zdůvodňování tam nejsou.
Jedná se možná o nejdůležitější text, jaký jsme kdy napsali. Malé zakázky se sice málo propírají v médiích, svým objemem však tvoří polovinu veřejných nákupů, spolknou čtvrtinu našich daní. Jedná se o hrubý odhad, přesné číslo nikdo nemá, protože výsledky těchto zakázek se typicky nezveřejňují. I to nová metodika změní.