Středa 22. května 2024
ikona hodiny28. 1. 2021 09:40

Pražské hotely čekají tři roky chudoby, Brno je předmětem zájmu

Hotelový trh v hlavním městě Česka je v rámci Evropy nejvíce postižený dopady koronavirové krize: v roce 2020 zaznamenal největší pokles průměrných tržeb na pokoj – o 84,6 procenta oproti předchozímu roku, s průměrnou roční obsazenosti pokojů na 16,6 procenta. Přesto důvěra v něj a jeho dlouhodobý potenciál neklesá. Potvrzuje to neutuchající zájem jak investorů, kteří stále vyhlížejí vhodné příležitosti ke koupi, tak hotelových operátorů, kteří Prahu označili za hlavní cíl svých aktivit. Letní čísla 2020 naznačila, že po skončení omezení je trh schopen poměrně rychlého oživení. Jeho celkové zotavení se ale čeká až v roce 2024.

Michaela Šedlbauerová autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Podobně byla z evropských metropolí postižena už jen Barcelona, Řím a Lisabon. Dopad na ostatní hlavní hotelové trhy v Evropě byl o něco menší, s průměrným poklesem tržeb na pokoj o 69,7 procenta. Hlavním důvodem poklesu tržeb v Praze byl propad obsazenosti o 78,5 procenta (na 16,6 procenta), ale také snížení průměrných cen o 28,1 procenta na 66 eur za pokoj.

Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA, Cushman & Wakefield, k tomu říká: „V Praze byl dopad větší ze dvou důvodů. Během první vlny byla česká vláda mezi prvními, jež zavedly přísná omezení včetně nuceného uzavření hotelů. Během druhé vlny po letním období zaznamenalo Česko jeden z nejvyšších nárůstů případů v Evropě, což přineslo radikální pozastavení zahraničního turismu a následné uzavírání hotelů. Navíc – oproti mnoha jiným zemím – nevyužily české úřady zdejší hotely k ubytování zdravotníků nebo jako provizorní nemocnice. To vše přispělo k tomu, že Praha je jedním z nejvíce postižených hotelových trhů v Evropě. Je třeba si ale uvědomit, že jde o dočasné faktory, jež přímo nesouvisí s turistickým trhem, a jakmile se virus dostane pod kontrolu, mělo by dojít k jeho rychlému zotavení.“

Výhodou Prahy je, že tamní poptávka není závislá na mezikontinentální turistice, takže trh se po uvolnění opatření relativně rychle oživuje. Ukazují to data z letních měsíců, kdy byla opatření zmírněna a do Prahy mohli opět cestovat alespoň turisté z okolních zemí. Díky tomu v červenci pražské hotely téměř zdvojnásobily obsazenost z 9 na 17 procent, v srpnu to bylo již přes 22 procent. Praha tak rychle předběhla mezinárodní destinace jako například Londýn, Paříž nebo Řím.

Ve prospěch Prahy hraje i to, že v žebříčku atraktivity třiceti měst v uvedených regionech zaujala čelní místo, když na stupnici 1 až 10 dosáhla průměrných 8,8 bodu. Žebříčku vládnou hlavní města, menších regionálních se do první třicítky dostalo deset, přičemž nejlepšího výsledku mezi nimi dosáhl pátý Krakov. Z menších českých měst se nejlépe umístilo Brno, jež zaujalo 22. pozici s průměrným hodnocením 5,2 bodu, což celkově naznačuje jen střední úroveň zájmu mezi mezinárodními operátory, 19 z nich ale deklaruje poměrně vysoký zájem o vstup na brněnsky trh. Mimo Brna mají potenciál také Ostrava a Plzeň.

Žebříček atraktivity destinací v regionech CEE a SEE

  1. Praha              8,8
  2. Budapešť        8,3
  3. Varšava           8,1
  4. Bukurešť         7,6
  5. Krakov            7,3
  6. Dubrovník     7,3
  7. Gdaňsk           7,2
  8. Vratislav         7,1
  9. Sofie                6,7
  10. Záhřeb            6,6

Zdroj: Cushman & Wakefield, průzkum Operator Beat

To hlavní hráči na hotelovém trhu vnímají a i nadále soustřeďují na Prahu svou pozornost. Jak investoři, tak hoteloví operátoři čekají na příležitosti, aby na tento trh mohli vstoupit nebo na něm své aktivity rozšířit. „Praha je předmětem zájmu všech typů hráčů v hotelovém segmentu dlouhodobě – a zdá se, že koronakrize na tom nic nezmění. Naše hlavní město disponuje trvalými hodnotami a přednostmi, jež stabilně přitahují velice významné množství návštěvníků, takže jakmile to bude opět možné, není důvod, proč by se počty turistů nevrátily na předkrizovou úroveň. Ochota a chuť cestovat přetrvává a Praha zůstává preferovanou destinací. Proto u významných společností z oboru neustále vidíme zájem koupit, pronajmout nebo provozovat některý ze zdejších hotelů – poptávka v tomto směru jednoznačně převyšuje nabídku,“ vysvětluje David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Hotelových transakcí v roce 2020 český trh nezaznamenal mnoho – některé byly odloženy kvůli nejistotě způsobené krizí, investoři vyčkávali. Doufali ve snížení cen, tedy že hoteliéři začnou pod tlakem ekonomických dopadů krize hotely prodávat se slevou. Zatím se to však nestalo a ceny hotelů se oproti roku 2019 nesnižují.

Oživení očekávají experti u trhů v hlavních městech nejdříve v roce 2024, u menších městy by to mohlo být v některých destinacích už v příštím roce, protože těm pomáhá už domácí poptávka, zatímco hlavní města sytí především incomingová turistika. To odpovídá i prognóze Oxford Economics, podle níž se má turistická poptávka v Praze zotavit do roku 2024.

Nejnovější články

Cestovní ruch
První jarní výsledky turistického průmyslu: Praha dohání Vídeň! 

Duben navazoval na dobré zprávy pro české hotely...

„Když jdu z našeho hotelu Josephine (v Ungeltu),...

Nejlepších tržeb v Evropě dosáhla v dubnu s...

Duben začátek jara a hlavní turistické sezóny. Velikonoce...

A mimochodem: Poslední graf dobře ukazuje vývoj turismu...

Aktuality
Česko pomáhá udržet bezpečnost jaderných elektráren na Ukrajině

Právě taková potřeba vyvstala letos v Rovenské jaderné...

Před potvrzením zakázky tedy bylo potřeba zpracovat návrh...

Tento projekt dokládá, že Česko dokáže nabídnout technologická...

Expertní pohled
Zájem o brigádníky letos poklesl

Propad nabízených brigádnických pozic je patrný napříč celou...

Novela zákoníku práce přináší do světa brigád i...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Zájem o brigádníky letos poklesl

Propad nabízených brigádnických pozic je patrný napříč celou...

Novela zákoníku práce přináší do světa brigád i...

Expertní pohled
Internet bez sušenek: Budeme platit?

Věděli jste, že podle finančních zpráv Alphabetu (mateřské...

Provozovatelé webů a reklamní agentury se na takovou...

Meta už minulý rok přešla na model pay...

Po vzoru Googlu či Mety přichází s vlastním...

Investujte do dat první strany, tedy vlastních dat...

Pokud jde o osobní údaje uživatelů, zmínit musíme...

Pro marketéry bude mít mnohem větší význam modelování...

Pokud Google Chrome v příštím roce zruší soubory...

Expertní pohled
Červnový pokles sazeb ECB potvrzen

Argumenty pro nižší sazby v eurozóně se nehledají...

Sama centrální banka však uvádí, že dopad slabšího...