Nad boxy stále jasně vede doručení domů
AnalýzyZákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale...
Hotelový trh v hlavním městě Česka je v rámci Evropy nejvíce postižený dopady koronavirové krize: v roce 2020 zaznamenal největší pokles průměrných tržeb na pokoj – o 84,6 procenta oproti předchozímu roku, s průměrnou roční obsazenosti pokojů na 16,6 procenta. Přesto důvěra v něj a jeho dlouhodobý potenciál neklesá. Potvrzuje to neutuchající zájem jak investorů, kteří stále vyhlížejí vhodné příležitosti ke koupi, tak hotelových operátorů, kteří Prahu označili za hlavní cíl svých aktivit. Letní čísla 2020 naznačila, že po skončení omezení je trh schopen poměrně rychlého oživení. Jeho celkové zotavení se ale čeká až v roce 2024.
Podobně byla z evropských metropolí postižena už jen Barcelona, Řím a Lisabon. Dopad na ostatní hlavní hotelové trhy v Evropě byl o něco menší, s průměrným poklesem tržeb na pokoj o 69,7 procenta. Hlavním důvodem poklesu tržeb v Praze byl propad obsazenosti o 78,5 procenta (na 16,6 procenta), ale také snížení průměrných cen o 28,1 procenta na 66 eur za pokoj.
Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA, Cushman & Wakefield, k tomu říká: „V Praze byl dopad větší ze dvou důvodů. Během první vlny byla česká vláda mezi prvními, jež zavedly přísná omezení včetně nuceného uzavření hotelů. Během druhé vlny po letním období zaznamenalo Česko jeden z nejvyšších nárůstů případů v Evropě, což přineslo radikální pozastavení zahraničního turismu a následné uzavírání hotelů. Navíc – oproti mnoha jiným zemím – nevyužily české úřady zdejší hotely k ubytování zdravotníků nebo jako provizorní nemocnice. To vše přispělo k tomu, že Praha je jedním z nejvíce postižených hotelových trhů v Evropě. Je třeba si ale uvědomit, že jde o dočasné faktory, jež přímo nesouvisí s turistickým trhem, a jakmile se virus dostane pod kontrolu, mělo by dojít k jeho rychlému zotavení.“
Výhodou Prahy je, že tamní poptávka není závislá na mezikontinentální turistice, takže trh se po uvolnění opatření relativně rychle oživuje. Ukazují to data z letních měsíců, kdy byla opatření zmírněna a do Prahy mohli opět cestovat alespoň turisté z okolních zemí. Díky tomu v červenci pražské hotely téměř zdvojnásobily obsazenost z 9 na 17 procent, v srpnu to bylo již přes 22 procent. Praha tak rychle předběhla mezinárodní destinace jako například Londýn, Paříž nebo Řím.
Ve prospěch Prahy hraje i to, že v žebříčku atraktivity třiceti měst v uvedených regionech zaujala čelní místo, když na stupnici 1 až 10 dosáhla průměrných 8,8 bodu. Žebříčku vládnou hlavní města, menších regionálních se do první třicítky dostalo deset, přičemž nejlepšího výsledku mezi nimi dosáhl pátý Krakov. Z menších českých měst se nejlépe umístilo Brno, jež zaujalo 22. pozici s průměrným hodnocením 5,2 bodu, což celkově naznačuje jen střední úroveň zájmu mezi mezinárodními operátory, 19 z nich ale deklaruje poměrně vysoký zájem o vstup na brněnsky trh. Mimo Brna mají potenciál také Ostrava a Plzeň.
Zdroj: Cushman & Wakefield, průzkum Operator Beat
To hlavní hráči na hotelovém trhu vnímají a i nadále soustřeďují na Prahu svou pozornost. Jak investoři, tak hoteloví operátoři čekají na příležitosti, aby na tento trh mohli vstoupit nebo na něm své aktivity rozšířit. „Praha je předmětem zájmu všech typů hráčů v hotelovém segmentu dlouhodobě – a zdá se, že koronakrize na tom nic nezmění. Naše hlavní město disponuje trvalými hodnotami a přednostmi, jež stabilně přitahují velice významné množství návštěvníků, takže jakmile to bude opět možné, není důvod, proč by se počty turistů nevrátily na předkrizovou úroveň. Ochota a chuť cestovat přetrvává a Praha zůstává preferovanou destinací. Proto u významných společností z oboru neustále vidíme zájem koupit, pronajmout nebo provozovat některý ze zdejších hotelů – poptávka v tomto směru jednoznačně převyšuje nabídku,“ vysvětluje David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.
Hotelových transakcí v roce 2020 český trh nezaznamenal mnoho – některé byly odloženy kvůli nejistotě způsobené krizí, investoři vyčkávali. Doufali ve snížení cen, tedy že hoteliéři začnou pod tlakem ekonomických dopadů krize hotely prodávat se slevou. Zatím se to však nestalo a ceny hotelů se oproti roku 2019 nesnižují.
Oživení očekávají experti u trhů v hlavních městech nejdříve v roce 2024, u menších městy by to mohlo být v některých destinacích už v příštím roce, protože těm pomáhá už domácí poptávka, zatímco hlavní města sytí především incomingová turistika. To odpovídá i prognóze Oxford Economics, podle níž se má turistická poptávka v Praze zotavit do roku 2024.
Ačkoli se důležitost rychlého doručení diskutuje čím dál...
Ačkoli 29 % Čechů deklarovalo, že v konkrétním e-shopu...
Kromě rychlosti je při výběru e-shopu a rozhodování...
Přes často diskutovaný nárůst popularity doručovacích boxů se...
Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro...
„Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme...
Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická....
Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti...
„Ústav organické chemie a biochemie je díky úspěchu...
Pro i&i Bio, který navázal na úspěšné působení...
Search Engine Optimization, zkráceně SEO, v češtině chápeme...
Obecně společným znakem SEO je zalíbit se Googlu....
Mít svižné a technicky správně zpracované stránky nemusí...
Při spravování obsahu vašeho webu nesmíte zapomínat i...
V principu platí, že vaší snahou by mělo...
Stejně jako každý digitální obor, i SEO v...
Nové influencerské tváře se objevují každou chvíli a...
Využití influencerů v marketingu má své výhody i...
Pokud ale nechcete svůj budget zbůhdarma vyhodit z...
Jak tedy ze spolupráce vytěžit maximum? Podle Ondřeje...
Čím více followerů, tím větší dosah… Zní to...
Málokterý influencer umí číst myšlenky. Hned na začátku...
Proč se osobně tak zasazujete o spolupráci s firmami na péči...
Jak by měl management při zavádění změn postupovat?...