Ochranná známka: zdánlivá banalita, která se firmě vyplatí
Expertní pohledHodnotu firem netvoří jen budovy, pozemky, výrobní stroje či šikovní zaměstnanci, ale i jejich jméno. V době extrémní konkurence jsou...
Třetího nejlepšího výsledku pod současnými majiteli dosáhla v roce 2020 Tatra Trucks. Tradiční automobilka vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun. Navzdory pandemii dosáhla Tatra Trucks nejlepšího hospodářského výsledku za poslední tři roky.
Kopřivnická automobilka byla úspěšná především díky tomu, že v roce 2020 jako jedna z mála evropských výrobců automobilů ani na den nepřerušila výrobu a operativním přeskládáním výroby dokázala vykrýt i dočasné výpadky několika desítek dodavatelů. Jako rozhodující se ukázalo, že klíčové komponenty jako motory, kabiny a podvozky dokáže Tatra Trucks vyrobit přímo ve svém areálu.
„Hospodaření roku 2020 bylo velmi dobré. Za celou historii firmy pod současnými vlastníky jsme dosáhli jednoho z nejvyšších výsledků v oblasti ukazatele EBITDA, což je provozní zisk před započtením odpisů, a to ve výši 509 mil. Kč. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky. Naše tržby dosáhly 5,504 miliardy korun,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.
Celkem Tatra Trucks v roce 2020 vyrobila 1 181 vozů a 1 186 jich prodala, čímž dokonce mírně překonala plán. Téměř 60 procent roční produkce mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Automobilka vyrábí a dodává své vozy a podvozky jak pro civilní sektor, tak pro využití v armádě či v záchranných složkách, typicky pro hasiče.
„Rokem, který významně ovlivnila pandemie covid-19, se nám podařilo projít velmi dobře. Díky disciplíně našich zaměstnanců, jejich loajalitě k firmě a flexibilitě při plánování se nám podařilo udržet výrobu. Čelili jsme ale také řadě dalších výzev. Nemohli jsme například realizovat některé obchodní cesty, což dočasně omezilo kontraktaci, a také jsme například čelili velkým výkyvům měnových kurzů,“ uvádí Miloslav Mahut, ekonomický ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks.
Pro rok 2021 má Tatra Trucks ambici udržet výrobu a prodeje na srovnatelné úrovni s rokem 2020. Významnou položkou letošního plánu bude kromě podvozků též výroba několika set kusů takzvaných CKD sad pro indický trh, z nichž tamní výrobce montuje kompletní vozidla.
Laicky řečeno jde o maličkosti, které tvoří duši...
Ochranná známka se dá přirovnat k zámkům nebo...
Ochranné známky mají takřka hodnotu zlata nejen pro...
Ochranné známky se totiž netýkají jen firem, ale...
Německá značka oblečení Adidas například v minulosti vedla...
Metodika očkování proti onemocnění covid-19 se týká zaměstnavatelů...
„V programu COVID 2021 kompenzujeme 500 korun na...
Máme za sebou rok, který jsme nečekali, na...
Vnímáte možnost dočasného uzavření průmyslu, což byl březnový...
Jak se díváte do budoucnosti? Stavebnictví vykazuje mírný...
Když odmyslíme hotely, stojí si trh jak? JN:...
Ten začal hodně zostra. Oslavy a radost z dokončené první...
Karanténa sice za relativně krátký čas skončila, ale...
Jedním ze segmentů, který s rodinnou vápenkou spolupracuje, je...
Jak se daří Laski zvládat problémy, které jistě...
Jste silně exportní firma – co je pro...