Nad boxy stále jasně vede doručení domů
AnalýzyZákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale...
Mobilní zařízení hrají při nákupech na internetu stále významnější roli. Zatímco před dvěma lety nakupovala v e-shopech mobilním telefonem polovina Čechů, nyní na obrazovce mobilního telefonu či tabletu dokončí on-line nákup téměř dvě třetiny lidí. Potvrzují to data o platebním chování klientů České spořitelny.
Loňský rok byl z pohledu tržeb českých internetových obchodníků rekordní a zejména vlivem pandemie koronaviru vzrostl podle údajů APEK o více než čtvrtinu na 196 miliard korun. Z aktuální studie České spořitelny zaměřené na Trendy v e-commerce vyplývá, že ještě rychlejším tempem rostly platby kartou v e-shopech, které se v roce 2020 v průměru zvýšily o 46 %.
„Nákupy v internetových obchodech, které klienti dokončili platební kartou, vzrostly v uplynulém roce ve srovnání s rokem 2019 o čtvrtinu v letních měsících, a o 60 % v dubnu a 76 % v listopadu, kdy byla tuzemská ekonomika nejvíce uzavřena. Z dat České spořitelny za první měsíce letošního roku vyplývá, že meziročně platby kartou porostou obdobně jako během lockdownu loni na jaře. Za první dva měsíce roku 2021 platby kartou v e-shopech meziročně stouply v průměru o 63 %,” říká Tereza Hrtúsová, analytička České spořitelny.
Loňský rok byl celosvětově pro odvětví e-commerce rokem zvratu a pandemie měla zcela zásadní dopad na maloobchodní a online prodej a s nimi související služby jako je skladování, logistika či IT. Vývoj se díky celosvětové pandemii extrémně urychlil a prodej zboží a služeb se logicky přesunul do on-line prostředí. „Evropa patří k vyspělým e-commerce trhům, nicméně mezi jednotlivými zeměmi jsou velké rozdíly. Největší podíl lidí v Evropské unii nakupuje online ve Velké Británii, ve Skandinávii či Nizozemsku, nejméně v Bulharsku, Rumunsku a Itálii. Podle Eurostatu nakupuje v České republice na internetu 72 % obyvatel a řadíme se tak společně s Belgií, Irskem či Finskem do skupiny vyspělejších zemí,” doplňuje Radek Novák, analytik České spořitelny.
„Po celosvětových rekordních útratách v e-shopech v průběhu loňského roku může během letošního roku dojít ke zpomalení růstu. V ČR předpokládáme podobný vývoj jako ve světě, a to, že v letošním roce tržby on-line obchodů porostou meziročně přibližně o 15 %,” doplňuje Tereza Hrtúsová.
S rostoucím zájmem o nakupování na internetu se také zvyšuje počet klientů, kteří potvrzují platby kartou dvoufaktorově, pomocí jednoduché a bezpečné aplikace, která nahrazuje zastaralé přepisování potvrzovacích kódů v SMS.
„Požadavky klientů jsou stále náročnější a vyžadují nejen jistotu, že platba bude bezpečně realizována, ale zároveň vše proběhne rychle. Tento trend potvrzuje fakt, že téměř 70 % nákupů na internetu ověřují naši klienti pomocí aplikace George klíč. V současnosti má již tuto aplikaci pro dvoufaktorové ověření plateb na svém telefonu přes jeden milion klientů,” říká Jan Dachovský, expert na platební řešení v České spořitelně a pokračuje: „Sledujeme také rostoucí zájem klientů o využívání virtuálních platebních karet, které mají klienti uloženy v mobilním bankovnictví George a nepotřebují mít tak platební kartu u sebe fyzicky. Tento trend jde ruku v ruce s využíváním NFC plateb jako je Apple Pay či Google Pay v mobilním telefonu. Klienti, kteří mají jednu z těchto služeb ve svém mobilním zařízení aktivní, realizuje takto 70 % svých transakcí.”
I přes pandemii koronaviru nedošlo loni z pohledu preferovaného způsobu placení k zásadnímu obratu. Nadále je dle dat Heureka populárním způsobem placení dobírka. Tímto způsobem platilo při převzetí zboží 29 % Čechů, shodně (29 %) Čechů platilo za zboží přímo při jeho vyzvednutí v kamenné prodejně obchodníka. Platbu kartou na internetu využívalo 26 % Čechů. V menší míře Češi při placení využívají platbu bankovním převodem či skrze službu PayPal, apod. Významně ale vzrostl počet platebních transakcí při osobním převzetí od kurýrů nebo ve výdejnách zásilkových společností, a to meziročně podle dat České spořitelny o 67 %, během podzimu (od října do konce roku 2020) dokonce o 186 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019.
Ačkoli se důležitost rychlého doručení diskutuje čím dál...
Ačkoli 29 % Čechů deklarovalo, že v konkrétním e-shopu...
Kromě rychlosti je při výběru e-shopu a rozhodování...
Přes často diskutovaný nárůst popularity doručovacích boxů se...
Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro...
„Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme...
Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická....
Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti...
„Ústav organické chemie a biochemie je díky úspěchu...
Pro i&i Bio, který navázal na úspěšné působení...
Search Engine Optimization, zkráceně SEO, v češtině chápeme...
Obecně společným znakem SEO je zalíbit se Googlu....
Mít svižné a technicky správně zpracované stránky nemusí...
Při spravování obsahu vašeho webu nesmíte zapomínat i...
V principu platí, že vaší snahou by mělo...
Stejně jako každý digitální obor, i SEO v...
Nové influencerské tváře se objevují každou chvíli a...
Využití influencerů v marketingu má své výhody i...
Pokud ale nechcete svůj budget zbůhdarma vyhodit z...
Jak tedy ze spolupráce vytěžit maximum? Podle Ondřeje...
Čím více followerů, tím větší dosah… Zní to...
Málokterý influencer umí číst myšlenky. Hned na začátku...
Proč se osobně tak zasazujete o spolupráci s firmami na péči...
Jak by měl management při zavádění změn postupovat?...