Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Loni touto dobou si mnozí majitelé firem mysleli, že opatření proti šíření pandemie Covid-19 vydrží pár týdnů, nanejvýš měsíců, a pak se jejich podnikání vrátí do starých kolejí. Mýlili se. Zatímco pro majitele e-shopů, kurýrních služeb či výrobce zdravotnických pomůcek šlo o byznysově příjemný omyl, protože po jejich produkci je trvale zvýšená poptávka, na většinu firem dopadla krize tvrdě. Řada podniků sice dál funguje, rizika ale s pokračujícími omezeními rostou. A to nejen ta přímá, ale i ta do kterých se lze dostat vinou problémů obchodních partnerů. Stačí například, aby odběratelé začali platit se zpožděním, nebo přestali platit úplně.
I na takový vývoj však lze firmu většinou připravit. Překvapuje mě ale, jak málo podnikatelů se preventivním opatřením věnuje. K povinnému ručení na nově koupené auto si havarijní pojistku zaplatí kdekdo, podobné je to i s pojištěním domu proti požáru, nebo pojištěním storna dovolené. Kvalitní zabezpečení vlastní firmy tak, aby nepodlehla krizi, ale lidé podceňují.
Vyrovnat se s šokem přicházejícím zvenku přitom není otázka štěstí. V první řadě je vždy potřeba pečlivě hlídat náklady. Kdykoli vstoupím do firmy jako krizový manažer, který má podnik napojit na jednotku intenzivní péče a umožnit mu přežít, jako první se zaměřím na kategorizaci nákladů. Třídím je podle toho, jak se vážou na výkonnost společnosti. Až překvapivě často se stává, že platí takzvané Paretovo pravidlo – 80 % činností (a tím pádem i nákladů) firmě přináší pouze 20 % procent zisku. Zbylých 20 % procent činností naopak firmě dodává většinu zisku.
V rámci přípravy na zvládnutí krize proto dává smysl rozdělit firmu na moduly – nemusí k tomu nutně dojít hned organizačně, ale měli byste v tom mít úplně jasno alespoň na papíře. Pokud by ke krizové situaci skutečně došlo, musíte být schopni rychle odpojit ty moduly, na které se váže většina nákladů, ale jen málo zisku. A to i za cenu toho, že celkový zisk o něco klesne. Co nejvíce chránit naopak musíte ten modul, který se zdá být z hlediska nákladů relativně malý, ale ve skutečnosti je jádrem zisku firmy.