Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) dosáhla ŠKODA JS a.s. v roce 2020 tržeb z prodeje výrobků a služeb přes 3,3 miliardy korun a zisku před zdaněním přes 122 miliónů korun. Pro budoucnost společnosti je důležité, že byly podepsány nové zakázky na nadcházející roky za více než 3,5 miliardy korun. Spolu s dalšími českými podniky hlásí firma připravenost na spolupráci s vítězem tendru na výstavbu pátého dukovanského bloku bez ohledu na to, kdo jím bude.
Menší příležitosti na domácím trhu kompenzují aktivity na zahraničních projektech. Vývoz zařízení a služeb přesáhl hodnotu 1,5 miliardy korun a na celkových výkonech společnosti se podílel téměř 46 %. Cílem exportu bylo dvanáct zemí, největší podíl připadl opět na Slovensko, Ukrajinu a Maďarsko doplněné tentokrát o Velkou Británii.
Výhodou společnosti ŠKODA JS zůstává, že je pevně rozkročena ve třech segmentech, tedy v inženýringu, ve výrobě a v servisu, což umožňuje nabídnout zákazníkovi komplexní služby ve všech fázích provozního cyklu jaderné elektrárny. Všechny segmenty současně významně těží ze synergických efektů společné práce na projektech uvnitř firmy.
Segment inženýringu se na tržbách společnosti podílel téměř 38 % Jednalo se zejména o projekty na zvýšení bezpečnosti na čtyřech ukrajinských elektrárnách, modernizaci systému řízení výkonu bloku na maďarské elektrárně Paks a záměnu podružných rozvaděčů na elektrárně Dukovany. Novou a zásadní referencí se stala výměna separátorů páry na druhém bloku elektrárny Temelín.
Do tohoto segmentu patří také aktivity na Slovensku. Klíčovou zakázkou byl opět projekt dostavby 3. a 4 bloku JE Mochovce, kde ŠKODA JS konstantně plní všechny úkoly dle harmonogramu. Na Slovensku v roce 2020 firma realizovala dále například projekt seismického zodolnění vybraných velkých komponent na běžících blocích JE Mochovce 12, zvládla také první část projektu transportu dvou vysoce kontaminovaných tlakových nádob reaktoru včetně jejich vnitro-reaktorových částí na odstavené slovenské elektrárně Bohunice V1.Tato reference posiluje pozici společnosti v nástupu do nového sektoru vyřazování jaderných elektráren.
Poskytování služeb v oblasti servisu jaderných elektráren se na výsledku podílelo téměř 29 %. ŠKODA JS je generálním dodavatelem údržby zařízení primárního okruhu všech šesti bloků obou českých jaderných elektráren. Koordinace prací a přeshraničního pohybu pracovníků mezi ČR a SR byla komplikována protiepidemickými opatřeními, avšak všechny úkoly byly splněny v termínech.
Výrobní činnost se na výsledcích firmy podílela téměř 34 %. Byla úspěšně dokončena zakázka na výrobu celkem 160 kusů pohonů řídicích tyčí reaktoru typu PRO-M pro JE Dukovany a zahájena výroba 76 kusů pohonů typu PRO-M pro ukrajinskou elektrárnu Rovenská. Na Rovenskou JE byl také dodán a úspěšně vyzkoušen v pořadí druhý komplet vyjímatelných horních rezervních mříží pro skladování použitého jaderného paliva. Pro JE Temelín byla určena dodávka čtyř kontejnerů pro transport a skladování použitého paliva ŠKODA 1000/19 a pro JE Dukovany tři kusy kontejnerů Castor® 440/84M. Pokračovaly práce na přípravě zahájení výroby kontejnerů ŠKODA 440/84 pro JE Dukovany. V roce 2020 byla zahájena realizace projektu výroby vnitřních částí reaktoru pro dva bloky EPR ve Velké Británii (projekt Hinkley Point C).
ŠKODA JS trvale obnovuje zařízení a vybavení, na pořízení, modernizaci a opravy investičního majetku v roce 2020 vynaložila 94 milionů korun. Ke konci roku 2020 ve společnosti pracovalo 1 066 zaměstnanců.