Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny11. 5. 2021 14:00

Vysokorychlostní tratě musí být prioritou

Napojení tuzemské železniční sítě na systém vysokorychlostních tratí je pro českou ekonomiku z hlediska konkurenceschopnosti důležité stejně jako rozšiřování jaderných zdrojů a další strategické investice. V případě, že český stát nezachytí celoevropský trend rozvoje rychlé železnice, stane se dopravně zaostalým regionem s velmi slabým potenciálem se dále ekonomicky rozvíjet. Během předvolební debaty Hospodářské komory na téma stavebnictví a doprava na to přítomné politiky a experty upozornila Hospodářská komora.

Miroslav Beneš Miroslav Beneš autor

Absolvent Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze (obor Žurnalistika) pracoval od roku 2013 ve zpravodajství České televize. Zde se jako redaktor věnoval převážně ekonomickým tématům, burzovnímu zprávám a tvorbě příspěvků pro pořady Ekonomika ČT24, Byznys ČT24 nebo Události. Od roku 2017 pracuje v Hospodářské komoře, kde se podílí na tvorbě mediální komunikace této instituce. Vedle tvorby tiskových zpráv a organizace tiskových konferencí spolupracuje na obsahu časopisu Komora a je autorem týdenních Newsletterů Hospodářské komory.

Foto: Shutterstock.com Vysokorychlostní tratě musejí být prioritou Foto: Shutterstock.com

„Jakkoliv chápeme nákladnost a složitost podobných projektů, měla by to být jedna z hlavních priorit státu. Ostatní země nespí a rozvoj železnic usilovně řeší. V případě vysokorychlostních tratí si nelze myslet, že na nás kdokoliv z evropských partnerů počká. Pokud zaspíme, ujede nám vlak, a to doslova. Je to velká výzva, kterou ale vzhledem k poloze naší země v Evropě zdvihnout musíme, abychom se nastlali vlakovým kruhovým objezdem Evropy,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Hospodářská komora oceňuje, že současný kabinet věnuje vysokorychlostním tratím velkou pozornost. Varuje proto před scénářem, kdy případná nová vláda po říjnových volbách od strategického plánování rychlých železnic upustí. „Současný široký politický konsenzus o potřebě výstavby vysokorychlostních tratí by měl přežít i letošní parlamentní volby. Vláda by měla také tuzemské firmy informovat v dostatečném předstihu o přípravě předpisů, norem a odborných studií tak, aby podnikatelé mohli zabezpečit odpovídající technologie a kapacity,“ uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp s tím, že co nejrychlejší vybudování rychlotratí skýtá velkou příležitost i pro české firmy zabývající se např. budováním železničních tratí, zebezpečovacích zařízení apod.

Stavební legislativa podle Hospodářské komory učinila v posledních letech dílčí pokrok, který odstranil nebo odstraní řadu krizových prvků v přípravě staveb. „Její dnešní podoba včetně projednávaného nového stavebního zákona nicméně nebude pro výstavbu rychlých tratí postačovat, jak ukazují již dnešní konflikty v území. Řešením může být rozšíření kompenzací na širší okruh dotčených osob a zapojení Parlamentu do rozhodování o klíčových dopravních projektech,“ doplňuje Šíp.

Pozvání do třetí předvolební debaty Hospodářské komory, jejímž mediálním partnerem jsou Hospodářské noviny, přijal vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO, Helena Langšádlová z koalice SPOLU, Ondřej Polanský reprezentující koalici Pirátské strana a STAN, Vlastimil Tlustý z uskupení Trikolóry, Soukromníků a Svobodných a zástupce KSČM Jaroslav Komínek. Jako experti během debaty vystoupili viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl, předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová a Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory.

Články autora Miroslav Beneš

Nejnovější články

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...