Úterý 16. dubna 2024
ikona hodiny13. 5. 2021 16:31

Skupina ÚJV pracuje na vývoji vodíkového nákladního auta nové generace

Skupina ÚJV zahájila práce na vývoji bezemisního nákladního vozidla s vodíkovým palivovým článkem. Tříletý projekt je spolufinancován z programu TREND Technologické agentury ČR. Kromě vlastního vývoje elektrifikovaného pohonu na bázi vodíkového palivového článku budou práce zahrnovat i prototypy dalších podpůrných technologií, které zajistí uplatnění nákladního auta i ve velmi náročném provozním prostředí. Projektového konsorcia se pod vedením ÚJV Řež účastní Centrum výzkumu Řež s.r.o., CZECHOSLOVAK GROUP, DEVINN a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Funkční prototyp nákladního vozidla nové generace s vodíkovým pohonem bude představen v závěru roku 2023.

Martin Šilhan autor

Foto: ÚJV Řež ÚJV Řež vyvíjí vodíkový pohon Foto: ÚJV Řež

Projekt podporuje aktuální evropské plány na trvalé snižování emisí skleníkových plynů ve všech sektorech. Elektrifikace nákladních automobilů donedávna narážela na řadu technologických potíží, týkajících se například nedostatečné energetické hustoty baterií nebo náročného prostředí, ve kterém jsou nákladní automobily provozovány. Pokrok ve vývoji palivových článků a zejména zkušenosti, získané během jejich reálného nasazení ve vodíkových autobusech ukázaly, že tyto překážky jsou řešitelné.

Kromě vývoje elektrifikovaného pohonu je do projektu zahrnuto také řešení problémů, které ovlivňují užitné vlastnosti bezemisního nákladního automobilu. Jsou způsobeny zejména externími podmínkami prostředí, v němž jsou tato vozidla provozována – jedná se o většinou těžce přístupná místa (lesy), lokality s vysokou prašností (staveniště, doly) nebo extrémní klimatické podmínky (armáda, hasičské sbory, záchranáři). Tyto podmínky mohou mít negativní vliv na životnost palivového článku a tím i spolehlivost vozidel. Projekt se proto také zaměří například na eliminace vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů, optimalizaci startu za nízkých teplot a další užitné vlastnosti tak, aby nákladní auta s vodíkovým pohonem obstála všude tam, kde se dnes používají vozidla s konvenčním spalovacím motorem na fosilní paliva.

Společnosti Skupiny ÚJV se vodíkovým technologiím věnují už více než deset let. Ve svém portfoliu mají celou řadu úspěšně dokončených prototypů, které staví na aplikaci vodíku jak v dopravě, tak i v energetice.

Nejnovější články

Názory
Investiční horečka v prvním čtvrtletí roku

Globální akciové trhy zaznamenaly v prvním čtvrtletí nejlepší...

Na začátku dubna se prostředí inflace a úrokových...

Cestovní ruch
Výročí Franze Kafky: Příležitost i pro cestovní ruch?

Kdo navštíví Prahu, resp. její webové stránky a...

Hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism...

Během roku Franze Kafky se uskuteční také projekt...

Otáčející se hlava Franze Kafky patří k nejvyhledávanějším...

Trendy
Český startup krmí firmám AI modely kvalitními daty

„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a...

Zakladatelé společnosti Jan Čurn a Jakub Balada se...

„Chceme Apify dostat k většímu množství vývojářů a...

Nejnovější Aktuality

Analýzy
České nábytkářství oslabuje, ale ne dramaticky

„Již několik let panují v globální ekonomice jisté propady,...

„Pokles na 51,45 mld. Kč je stále velmi...

Špatná podle Tomáše Lukeše není ani spotřeba nábytku...

Suma za import nábytku v roce 2023 dosáhla 28,18...

Za vyloženě pozitivní trend AČN považuje růst podílu...

Český nábytek podle Čudky vyniká invencí i kvalitou....

Aktuality
Ocenění Nábytek roku 2024 ovládla kancelářská soustava

Vítězná kolekce je dílem designerů Aleše Bartáka, Michaela...

Ocenění Nábytek roku uděluje Asociace českých nábytkářů (AČN)...

Pohled z praxe
Výroba elektřiny z OZE významně vzroste, síť není připravena

Možnosti vývoje energetiky v Česku analyzovala firma v...

Martin Durčák, předseda představenstva firmy ČEPS, která zajišťuje...