pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 8. 9. 2021 16:57

Roboti přicházejí a chtějí vám sloužit

Pro hosty atrakce, pro personál vítaní pomocníci. V českých restauracích i hotelech se začínají zabydlovat roboti. Na své si přijdou jak ti, které fascinuje čistě industriální pojetí, tak ti, kteří uvítají jistou dávku roztomilosti. Vyzkoušejte, jaké to je, když vás kromě lidí obslouží i technologie.

Přinese jídlo a zamňouká

Servírka položí jídlo a nápoje do přihrádek, na displeji určí stůl a robot s úsměvem doveze objednávku zákazníkům. Doopravdy s úsměvem – displej má tvar kočičí hlavy, k hostům mluví milým hlasem, a pokud robotovi někdo zkříží cestu, zdvořile ho požádá o uvolnění. A sem tam si vesele zamňouká. To je hit posledních týdnů hned v několika českých restauracích. „Obzvláště pro děti je to skvělý zážitek. Nejen, že jim robotická servírka jídlo sama přiveze, ale dokonce na ně i mluví,“ s nadšením popisuje Jan Lauterkranz, ředitel hotelu OREA Resort Horizont v Železné Rudě.

Pro hotelovou síť OREA se nejedná o první setkání s robotem. Už tři roky v pražském hotelu Pyramida slouží robot Pepper. Jeho úkolem ale není obsluha hostů, ale podávání informací o hotelu i turistických zajímavostech. Vypadá jako člověk, měří metr dvacet a kromě podávání informací umí i tancovat.

Během letošního léta robota pořídili i provozovatelé Restaurantu Silvie v Orlové na Karvinsku nebo Stejkárny Maso a Kouř v Praze. Tyto restaurace se staly vůbec prvními v Evropě, které roboty k obsluze hostů „zaměstnaly“. Podle Miroslava Hampela, generálního ředitele společnosti KVADOS, která roboty do restaurací i hotelů dodává, počet zařízení s robotickou obsluhou prudce roste. „Dodávky do dvou restaurací se týkaly ověření a otestování prvních dvou dovezených gastro robotů. Aktuálně jsme dovezli již patnáct robotů a další jsou objednané u výrobce. Postupně je instalujeme v dalších provozech a dle aktuálních informací již reálně fungují u desíti klientů,“ říká Hampel s tím, že toto číslo stále poroste: „Denně nás kontaktuje telefonicky, přes webový formulář nebo e-mail několik zájemců. Aktuálně již máme reálně pořadník zájemců, se kterými podepisujeme smlouvy o zkušebním pronájmu. Dokonce jsme dobu zápůjčky museli zkrátit z jednoho měsíce na 14 dnů. Z prvních zájemců, kteří měli možnost si gastro robota zapůjčit, nám ho už nikdo nechce vrátit a podepisujeme smlouvy o nákupu nebo dlouhodobém pronájmu. Máme u výrobce objednány další desítky robotů a budeme tedy postupně vykrývat narůstající zájem.

Foto: KVADOS
Robot s kočičí hlavou se zabydluje v českých restauracích Foto: KVADOS

Robot jako obsluha restaurace na první pohled vypadá jako atrakce, ale podle Miroslava Hampela to tak není: „Určitě nepovažujeme námi dodávané gastro roboty pouze za atrakci. Jako každá novinka samozřejmě vzbuzují zájem a jsou marketingovým lákadlem pro restaurace, které je začínají využívat jako první. Velký zájem to vyvolalo především u dětských hostů. Ale co je podstatné, že se jedná skutečně o technologii a zařízení, které v restauraci zastává významný podíl práce při obsluze hostů. Jeho cílem není nahradit lidskou obsluhu restaurace, ale doplnit ji a zastat práci, pro kterou buď v dané restauraci dnes reálně chybí pracovní síla, nebo ji ulehčit, kdy robot odveze hostům velký objem jejich objednávek a uleví lidské obsluze v mnoha kilometrech nachozených při obsluze hostů. Tyto skutečnosti potvrzují jak zkušenosti v zahraničí, tak i u nás po prvních týdnech nasazení u provozovatelů v České republice.

Gastro roboti můžou podle Hampela najít uplatnění hlavně v těch podnicích, které kvůli pandemii přišly o zaměstnance. „V době covidové si muselo mnoho pracovníků z gastro segmentu najít práci jinde a mnoho z nich se již do těchto provozů ani po otevření podniků nevrátilo. Takže gastro roboti ani tak nenahrazují lidskou obsluhu, ale doplňují její aktuální velký nedostatek. Aktuálně je problém s pracovníky ve všech sektorech a gastro sektor není výjimkou, a proto si myslíme, že se nejedná jen o nějaký přechodný stav. Potřeba robotů a automatizace je klíčová pro mnoho sektorů průmyslu a nově i služeb,“ dodává Hampel.

Foto: Jiří Šebek
Robotické rameno ve vinárně Cyberdog Foto: Jiří Šebek

Temná vinárna s robotickou rukou

Duch industrialismu vás uchvátí v robotické vinárně CyberdogNových Butovicích v Praze. V přítmí futuristicky designovaného interiéru se s lidskou obsluhou téměř nesetkáte. Objednáte si pomocí tabletu, nápoje vám nalije robotická ruka a objednávku na stůl vám dodají speciální vozíky. Nakonec zaplatíte kartou přes platební bránu.

Vinárna je v provozu od podzimu 2018 a autory netradičního projektu jsou umělec David Černý a architekt Tomáš Císař. „Když jsme robotickou vinárnu Cyberdog na piazettě v Nových Butovicích otevírali, bylo naším záměrem zprostředkovat místním obyvatelům myšlenku technologického pokroku 21. století, přinést jim novinky ze světa robotiky a kybernetiky i oživit okolní prostředí a pěší zónu. Oba záměry se nám povedly, a to i přes nutné a nečekané uzavření vinárny v době pandemie covid,“ hodnotí Marcel Soural, předseda představenstva společnosti Trigema, která vinárnu vybudovala.

Dvoupatrový Cyberdog svým tvarem připomíná hlavu a tělo psa a materiálem vesmírnou loď z budoucnosti. „Před několika dny navíc dostal Cyberdog nový obojek. Jedná se o obrazovku, která se dá ovládat snadno přes cloudovou aplikaci VNNOX Media, kde pomocí jednotlivých slajdů dokážeme animovat text, obrázky nebo promítat aktuální informace, počasí, datum nebo krátké zprávy s aktuálním programem,“ doplňuje Soural.

Foto: Shutterstock.com
Cyberdog Foto: Shutterstock.com

Na internetových stránkách projektu se píše: „Chceme ukázat, kam společnost směřuje, tedy k umělé inteligenci.“ Podle Sourala to ale určitě neznamená, že by se blížil soumrak tradičních podniků s lidskou obsluhou: „Cyberdog je unikátní stavba s unikátní myšlenkou. Rozhodně to ale není mainstreamová restaurace, kterých bude v dohledné době po Praze desítky či stovky. To se nestane. Je možné, že se do několika let pár podobných podniků v Česku objeví, ale v blízké budoucnosti nás zánik tradičního modelu pohostinství, tak jak ho známe, jistě nečeká.

Součástí vinárny je i informační centrum. Pomocí projekcí v prvním patře, které se dají sledovat jak uvnitř, tak i z vnější strany budovy, se prezentují novinky ze světa robotiky. A pokud někomu lidská obsluha přece jen chyběla, nemusí smutnit. Někdo z personálu ve vinárně vždycky je. Vyhledáte ho například tehdy, pokud radši platíte v hotovosti.

Můžeme říct, že během tří let provozu se centrum stalo místem setkávání lidí z okolí, návštěvníků z celé Prahy i cizinců, a to zejména díky své unikátnosti, kreativní architektuře a řadě technologických vychytávek, díky nimž si hosté mohou vychutnat nejenom občerstvení a dobré víno, které jim připraví robotická ruka, ale také zajímavosti a novinky ze světa moderních technologií,“ uzavírá Soural.

Foto: Výtopna
Ve Výtopně jídlo a nápoje rozváží vlaky Foto: Výtopna

Počítače na kolejích a robot na obzoru

Už dobře zavedeným podnikem je restaurace Výtopna na pražském Václavském náměstí. V ní vám objednávku přímo na stůl přiveze vlak. „Výtopna funguje v Praze už 11 let a po celou dobu děláme nové a nové inovace. Na začátku jsme používali modelovou železnici, ale velice rychle se ukázalo, že tahle cesta nikam nevede. Modelová železnice prostě není konstruovaná na takový provoz a takovou zátěž každý den. V současné době si veškeré lokomotivy, vagony, modelace i SW vyvíjíme a vyrábíme sami. Vlaky jsou vlastně PC na kolejích, které jsou navzájem propojeny přes wi-fi. Nejvíce jsou samozřejmě vidět lokomotivy, takže teď dáváme do provozu nové drezíny, pracujeme na lokomotivách s párou a chystáme ještě další překvapení,“ popisuje obchodní ředitel společnosti Railway Restaurant Group, která Výtopnu provozuje, Jaromír Budík. Uvědomuje si, že první pocit a efekt z vlaků se při dalších návštěvách zmenšuje, a tak se zákazníky snaží udržet pomocí kvalitních bio potravin, při grilování se v restauraci používá dřevěné uhlí a Výtopna si dokonce vaří i vlastní pivo.

Stejně jako v případě robotů, i vlaky ve Výtopně jsou nejen atrakcí, ale i pomocníky. Mezi stoly se jich každý den prohání 14 až 20 a každý z nich urazí v průměru něco přes pět kilometrů. „Když si to vynásobíte počtem vlaků, tak vám vyjde vzdálenost, kterou náš personál nemusí ujít, ale místo toho se může věnovat našim návštěvníkům,“ vypočítává Budík a dodává, že i na robota ve Výtopně možná dojde: „Teď například testujeme robotické rameno – kooperativního robota, který by v okamžiku objednávky hned natočil pivo nebo limonádu, naložil na vlak a ten by hned vyjížděl. Zatím ale v této činnosti jednoznačně vítězí náš barman. Tak spíš hledáme oblasti, které jsou pro náš personál nudné a jednotvárné – například vykládka použitého nádobí z vlaků, roztřídění a umístění do košů do myčky apod.

Kromě Prahy Výtopnu nově najdeme i ve Vídni a díky franšízovému konceptu se další provozy chystají i v Kataru a Dubaji. Pokud vše dobře dopadne, otevřou se příští rok.

Články autora Daniel Mrázek

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...
Cestovní ruch

Do Prahy se vrátí ikonický Airbus A380

Největší mezinárodní letecká společnost na světě Emirates oznamuje,...