Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny20. 12. 2021 17:16

Poměr návštěv z mobilních zařízení u velkých e-commerce hráčů roste

Už jen několik málo dní zbývá do letošních Vánoc, a tak mají e-shopy jednu z posledních šancí pozvednout před koncem roku své výdělky – a jak ukazují data analytického nástroje Smartlook, nemohou se spoléhat jen na desktopovou verzi svého webu. Návštěvy z mobilních platforem totiž v některých případech dokonce převažují a tento trend stále sílí. Zvyšuje se současně i podíl nákupů, které zákazníci z těchto zařízení provedou. Velcí obchodníci se dnes blíží dokonce ke 40 procentům z celkových prodejů. Mobilní verze e-shopu je tedy v současnosti minimálně stejně důležitá jako desktop. Do budoucna však její váha ještě poroste.

Filip Matějka autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Podle průzkumu agentury Ipsos až třetina Čechů letos nakupuje dárky online. U velkých hráčů na trhu e-commerce potom mohou téměř polovinu objemu zakázek tvořit nákupy z mobilních platforem. Proto by jim měli věnovat stejnou pozornost jako tradičním desktop zařízením. Už jen z toho důvodu, že až 88 % zákazníků se na web nevrátí, pokud zažijí jednu špatnou zkušenost. Aby obchodníci byli úspěšní, musí tedy i v čase, kdy mají nejvíce práce, pochopit a identifikovat chování zákazníků na svých webech. Předejdou tak zbytečným ztrátám a indikátorům špatných zážitků, jakými jsou například i ‚rage clicky‘,“ udává CEO a spoluzakladatel Smartlooku Petr Janošík.

Smartlook

Smartlook kouzlí s analytikou dat. Jde o software, který propojuje nahrávací systém a analytické nástroje, a tak mohou firmy sledovat, k jakým interakcím ze strany návštěvníků dochází. Kombinace živých nahrávek a pokročilých analytických funkcí umožňuje zhlédnout nejdůležitější momenty cesty uživatele přímo očima zákazníka. Neunikne vůbec nic – každé kliknutí a pohnutí myší je detailně zachyceno. Už žádné „proč nedokončil nákup“ nebo „proč nechápe, že na tohle místo klikat nemá“, už žádné hádání, ale hmatatelné odpovědi. Smartlook jsou Brňáci, ale kanceláře mají také v Praze a podívat se na weby a mobilní aplikace očima uživatelů umožňují dnes už více než šedesáti tisícům klientů, mezi něž patří třeba Volvo, Miele, Vogue nebo taky čeští Rohlík a Alza.

Funguj!

Asi každý někdy zažil, že web nebo aplikace nereaguje na jeho pokyny. V tu chvíli začne většina z nás reflexivně zběsile mačkat tlačítko nebo ťukat do displeje. A rage click je na světě. Faktorů, které právě takové klikání způsobují, je celá řada. Ať už pomalé načítání zpráv, problémy s prohlížečem, rozbité prvky, mrtvé odkazy, bugy, designové vady a mnohé další. Největším problém ovšem je, že koncový uživatel získává špatnou zkušenost a příště už se nemusí vrátit. Je tedy nasnadě, aby e-shopy tato problematická místa včas lokalizovaly, problém identifikovaly a vyřešily.

„O tom, že obchodníci stále kladou větší důraz na desktopová zařízení, svědčí také naše data. Vidíme totiž, že z mobilních platforem, tedy smartphonů a tabletů, přichází v průměru větší počet chyb, a to až o 15 %. Přitom návštěvnost webů z obou typů platforem je v současnosti prakticky totožná. Někdy mobilní zařízení dokonce převažují. Navzdory tomu lze však dodat, že ‚vzteklejší‘ jsou stále uživatelé desktopů, od nichž přichází o více než 35 % větší množství rage clicků. Nicméně to může být způsobeno i tím, že rychlé a zběsilé mačkání tlačítka myši je prostě snazší než ťukat na displej mobilního telefonu. Tak jako tak je důležité, aby e-shopy nestavěly jeden typ platforem nad druhý,“ doplňuje CTO Smartlooku Ondřej Machek.

Optimalizace nade vše

Problematika optimalizovaného webu se však samozřejmě neomezuje pouze na Vánoce. Podle průzkumu společnosti Barion Payment si oproti období před pandemií přes 40 % lidí zvyklo častěji nakupovat online. Navíc i v budoucnu plánuje 85 % lidí pokračovat v nákupech online. Porozumět chování zákazníků je tak již dnes jednou z klíčových složek pro úspěch na poli e-commerce. I proto se zakladatelé Smartlooku rozhodli pro vybudování komplexního nástroje, který dokáže analyzovat chování návštěvníků tak, aby bylo možné předejít třeba i ‚rage clickům‘ a web fungoval, jak má, nehledě na jeho verzi.

„Zároveň existují také nástroje, jejichž implementací obchodník zákazníkům značně usnadňuje dokončení požadované akce i z mobilní platformy. Jedním z nich je například Apple, respektive Google Pay. Tyto moderní platební metody totiž nákup výrazně urychlí a někdy mohou být dokonce rozhodujícím faktorem. Člověk totiž nemusí hledat kreditní kartu, ověřovat platbu a podobně,“ uzavírá Machek.

Články autora Filip Matějka

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...