Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny29. 12. 2021 12:21

První volba je vždycky nahoře

Nedílnou součástí marketingového mixu současnosti je digitální marketing. Nebýt vidět v online prostoru znamená – zvláště v segmentu B2C – neexistovat. Platí to i pro segment B2B? A jak se vypořádat s úskalím virtuální prezentace? Nejen o tom s Karlem Velebou, spolumajitelem digitální agentury Effectix, která se na digitální marketing specializuje.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Kacířská otázka úvodem – neudělali jsme si z digitálního marketingu tak trochu modlu?

Udělali. Na druhou stranu, je to logické. Spočítejte si, kolikrát denně zapnete počítač nebo telefon, kolikrát spustíte vyhledávač. Všechno jsme přenesli do online prostoru, a proto je potřeba dát virtuální existenci jistý řád. Aby měla smysl, musíte se o ni starat stejně jako o existenci fyzickou.

V čem jsou online marketing a komunikace v online prostoru odlišné od té běžné?

Je anonymnější, a tedy je mnohem těžší vybudovat vztah. Na druhou stranu je výrazně rychlejší.

Řada firem v B2B segmentu se ale domnívá, že online marketing příliš nepotřebují, své zákazníky znají, nejsou jich obvykle tisíce a obchodníci jsou s nimi v běžném kontaktu. Je to správný pohled?

Byl by to správný pohled, částečně, pokud máte patnáct velkoodběratelů, potřebujete opravdu víceméně e-mail. Pokud ale potřebujete budovat značku, povědomí, chcete si rozšiřovat zákaznické portfolio, pak je pro vás online dnes již nutností. Je pravda, že když dnes něco hledáme, obvyklá cesta je přítel Google.

Ten ovšem nabídne často stovky i tisíce odkazů. Co říkají analýzy o tom, jak si z nich vybíráme?

Více než 80 procent lidí se rozhoduje podle toho, co je na prvních místech. Pouze necelá pětina si otevře ještě druhou stránku odkazů a jen mizivé procento třetí. Nikomu se nechce klikat, a dokonce ani scrollovat. Takže první volba je to, co je nahoře. A pak bodují chytlavé titulky nebo doplňující informace jako například hodnocení, adresa a určitě obrázky. Krok číslo jedna tedy je dostat se na první pozice, a když to nejde přirozenou cestou, pak si zaplatit reklamu.

A krok číslo dva? Jsem na prvním místě a přivedl jsem potenciálního zájemce na svou stránku. Jak z návštěvníka udělat zákazníka? Jak dosáhnout efektivní míry konverze?

Především by naše stránka měla ctít pravidla optimalizace pro vyhledávače (SEO). Jedním z prvních a stále často opomíjených je to, že stránka by měla být připravená pro počítače i pro mobily. Více než polovina návštěv internetu jsou totiž přístupy z mobilů. Stránka musí být také důvěryhodná a mít aktuální i kvalitní obsah, jen tak budete mít chuť se zdržet a používat ji. Třetí pravidlo je respektovat user experience, nabídnout stránku přátelskou, přehlednou, snadno a dobře ovladatelnou. Používáme pojem stránka, což je typicky stránka webové prezentace.

V online prostoru je ale mnohem více nástrojů. Fungují vůbec dnes webové stránky efektivně? Není lepší zvolit nějakou sociální síť?

Středobodem online marketingu vždycky musí být webová stránka. Důvodů je hned několik. Pokud stavíte prezentaci na sociálních sítích, blogu nebo různých fórech, nikdy ji nemáte pod kontrolou, správci těch nástrojů vás kdykoliv mohou vypnout nebo limitovat. A stejně důležitý je i druhý argument – pouze na svých webových stránkách máte možnost sbírat zákaznická data, se kterými můžete dále pracovat. Pokud ale virtuální život a komunikaci se svými zákazníky přenesete na sociální sítě, dáváte tyto informace zcela zdarma jim a oni je monetizují. Takže, jak říkám, základem je kvalitní webová prezentace, a pak celé to široké online prostředí kolem slouží k tomu, abyste pro něj vytvářeli obsah, který bude schopen oslovit vaši cílovou skupinu a přivést zájemce právě na vaše stránky.

Lze srovnat úroveň online komunikace v Česku a v nejvyspělejších státech?

V e-commerce se od nás učí i ti nejvyspělejší, máme na počet obyvatel více e-shopů než třeba Velká Británie. A jsme v této oblasti o krok napřed, gramotní, schopní přijímat nové technologie i nástroje. Pokud ale jde o nějaké trendy, tam se naopak můžeme inspirovat my, protože jsme tak dva až čtyři roky za USA či Velkou Británií. Proto tu uspějí startupy, které do našeho světa přenesou model, který v těchto zemích úspěšně funguje.

Dokážete pojmenovat nejčastější či největší chyby českého online prostředí?

Spíš nevýhody, právě v oblasti e-commerce. Tím, že je tu tolik subjektů, a prostředí je velmi tvrdě konkurenční, potřebujete na kvalitní rozjezd vyšší investici. Druhá věc je, že otevřít e-shop je jednoduché a řada investorů má představu, že už první rok bude v zisku. To se ale obvykle nestává, za super start se považuje, když v prvním roce e-shop zaplatí svůj provoz. Splácení investic a zisk jsou otázkou až druhého třetího roku. A když na to investor není připraven, dostává se do kleští.

A nějaký nejnovější trend z onlinu?

Nejrychleji rostoucí cílová skupina v e-commerce jsou Silver surfers, lidé 55+, které do této pozice posunula pandemie. Byli zvyklí chodit do obchodů a najednou nemohli, museli využít e-shopy a zalíbilo se jim to. Důležité je to především proto, že je to skupina, kterou zatím nikdo efektivně neoslovuje, respektive ani zatím není jasné, jak ji oslovit. Všechny e-shopy jsou cíleny na mladší věkové skupiny. Je to velké téma pro celý online trh. Jak oslovit tuto cílovou skupinu, která má čas i peníze, ale ještě nemá návyky a oblíbené e-shopy či značky. Takže kdo dokáže oslovit tuto komunitu, může na tom slušně vydělat.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...