Úterý 16. dubna 2024
ikona hodiny24. 1. 2022 12:32

Rakovinu odhalí kapka krve. Čeští vědci slaví úspěch

Metoda diagnostiky rakoviny slinivky, která je objevem týmu analytického chemika Michala Holčapka z Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice, si vysloužila celosvětové uznání. Výsledek výzkumu publikoval prestižní časopis Nature Communications, ve kterém se zveřejňují pouze nejlepší objevy ze všech oblastí přírodních věd na světě.

Martina Macková autor

Foto: Shutterstock.com Čeští vědci dosáhli světového úspěchu v diagnostice rakoviny Foto: Shutterstock.com

Citovaná metoda diagnostiky rakoviny slinivky dokáže odhalit nemoc už v počáteční fázi pomocí analýzy lipidů z pouhé kapky krve. Skupina prof. Michala Holčapka získala v roce 2020 na tuto diagnostiku, kterou také ověřovali vědci na specializovaných pracovištích v Německu a v Singapuru, evropský patent. Na konci roku 2021 výzkumníka ocenil ministr školství Cenou za mimořádné výsledky výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti přírodních věd. Publikace v časopise Nature Communications je nejcennějším úspěchem na kontě tohoto výzkumu.

,,Už evropský patent byl pro nás velmi významným mezníkem, protože patentový úřad uznal náš výzkum za unikátní. Nynější publikace v časopise Nature Communications je pro mě jako pro vědce osobně nejcennější,“ uvedl prof. Michal Holčapek z Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice.

S komercializací pomůže česká firma

Celý výzkum týkající se analýzy lipidů odstartoval už v roce 2013 a pracuje na něm desetičlenný vědecký tým. Jeho součástí je i rakouská vědkyně Denise Wolrab, která je první autorkou. ,,Mým cílem bylo úspěšně dokončit vývoj metody na screening rakoviny slinivky. Byla to několikaletá práce, která by bez podpory kolegů ve skupině nebyla možná,“ uvedla Denise Wolrab, Dr.

Jsem nesmírně rád, že se mně podařilo vytvořit skupinu mladých lidí, které vědecká práce opravdu baví. Bez jejich mimořádného nasazení a pečlivosti při experimentální práci bychom se na tuto úroveň nikdy nedostali,“ dodal vědec Michal Holčapek.

Foto: UPCE prof. Michal Holčapek Foto: UPCE

V dalších měsících se k výsledku práce pardubických vědců plánuje připojit česká firma FONS, která vlastní síť klinických laboratoří a pomůže s ověřením metody v klinické praxi. Spojení a vznik spin-off firmy umožní přiblížit výsledky výzkumu k běžnému využití.

Pro Univerzitu Pardubice je to během jediného roku už druhá publikace v Nature Communications. První publikaci v tomto prestižním časopisu si vysloužil výsledek výzkumu prof. Aleše Růžičky z Fakulty chemicko-technologické, který jako první na světě dokázal připravit kladně nabité karborany. Vznik sloučenin boru, vodíku a uhlíku v této formě popírá běžná chemická pravidla. V budoucnu by tyto sloučeniny s unikátními vlastnostmi mohly pomáhat například při léčbě zhoubných nádorů nebo se stát základem pro zcela nové materiály.