Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny9. 2. 2022 09:19

DoDo: Univerzální expert na poslední míli

Co jsou zásadní faktory současné logistiky?

Rychlost, přesnost a flexibilita doručení jsou zásadní faktory, které ovlivňují spokojenost zákazníků nejen s dodávkou, ale se zbožím samotným. Dobře to ví Martin Marek, CEO společnosti DoDo pro Českou republiku a Slovensko. Ta se specializuje na městskou logistiku.

Radek Šnajdr autor

Foto: Shutterstock.com Význam poslední míle roste Foto: Shutterstock.com

Firma DoDo se v začátcích věnovala primárně službě osobního asistenta. Dnes ale zelená auta vídáme doručovat nákupy. Jak se firma z hlediska nabízených služeb posunula?

Služby osobního asistenta poskytujeme dodnes, ale nyní se již na našem obratu podílí jen okrajově. Podařilo se nám rychle identifikovat potenciál v B2B, protože jsme viděli, že právě logistika je slabinou rostoucí e-commerce. Zákazníci chtěli lepší služby a firmy potřebovaly spolehlivého partnera, který by jim dokázal především s doručením na poslední míli pomoci. Pro DoDo jsme v tom viděli velkou příležitost. A nemýlili jsme se – vloni jsme opět zdvojnásobili obrat a poprvé pokořili miliardovou hranici.

Kde všude v rámci republiky DoDo působí? Je po takové službě poptávka třeba i v menších krajích a městech?

Dnes se nám dobře daří pokrýt velká města i odlehlejší regiony. Již působíme ve 25 českých městech a díky franšízantům se dokážeme dostat i k zákazníkům mimo velká centra. Rychlé a kvalitní doručení tak již zdaleka není výsadou obyvatel Prahy či Brna.

Co vozíte nejčastěji?

Jsme univerzální expert na poslední míli. Doma i v zahraničí tedy zajišťujeme expresní rozvoz hotového jídla pro značky jako KFC, kde jídlo doručíme průměrně za 21 minut, vozíme zboží z klasických e-shopů, včetně třeba Bibloo či maďarské Alzy, a naším nejsilnějším segmentem je rozvoz potravin – kompletně zajišťujeme logistiku pro Košík či Tesco a rozvážíme i pro Penny a další hráče. V segmentu e-groceries vidíme velký potenciál a je evidentní, že digitalizace klasických supermarketů bude velké téma. Obliba online nakupování v posledních letech výrazně vzrostla zejména vlivem pandemie.

DoDo v číslech

  • 7 zemí a 53 měst
  • 1 200+ vozidel na alternativní paliva
  • 1 900+ profesionálních kurýrů
  • 4 000 000+ splněných objednávek za rok

Nebojíte se, že se lidé začnou vracet zpět do obchodů?

Ačkoli se lidé po prvním lockdownu i do kamenných obchodů rádi vrátili, e-commerce v posledních letech rychle roste a pandemie tento trend jedině posílila. Z online nakupování se stal celospolečenský fenomén a lidé začali na internetu nakupovat i zboží denní potřeby. Na online si zvykli lidé všech generací, včetně těch, kteří z něj dříve měli obavy. To si uvědomují také obchodníci. Mít e-shop je dnes otázka přežití a kvalitní logistika je nezbytnou součástí skládačky.

Co je stěžejní pro to, aby vaše spolupráce s klienty dobře fungovala?

Vzájemná důvěra. Díky outsourcingu můžou obchodníci svou logistiku předat do rukou odborníků a soustředit se na svůj byznys. Poskytnou tak lepší službu, a ještě ušetří. Mezi zákazníkem a e-shopem dnes dochází ke kontaktu primárně prostřednictvím kurýrů a z dat víme, že tento kontakt je pro zákaznickou spokojenost naprosto stěžejní. Je tedy potřeba klientům garantovat takové kurýry, kteří budou obchod dokonale reprezentovat a budou pro zákazníka důvodem, proč nakoupit znovu. To se nám daří.

Foto: DoDo Martin Marek, CEO společnosti DoDo pro Českou republiku a Slovensko Foto: DoDo

Jaké trendy podle vás hýbou městskou logistikou?

Rychlost, přesnost a flexibilita. I z tohoto důvodu je čím dál častější doručování v konkrétním hodinovém slotu, které je již typické pro segment potravin, ale v DoDo z něj postupně chceme udělat tržní standard. Cítíme velký tlak na informovanost zákazníka. Lidé chtějí o doručení co nejpřesnější informace, ideálně s možností sledovat kurýra na trase. Poptávka je po alternativních možnostech doručení – třeba do kufru auta, což nabízíme ve spolupráci se Škodovkou.

A častým tématem je samozřejmě udržitelnost…

Ta je pro nás zásadní již od počátku – proto využíváme ekologické vozy na CNG, cargo kola, testujeme elektromobily, a hlavně využíváme vlastní logistickou data-driven platformu, která zajišťuje maximální efektivitu v rámci plánování tras a vytížení vozidel. Právě tato technologie je jádrem našeho byznysu a naší konkurenční výhodou. Do jejího vývoje jsme nainvestovali již desítky milionů. V poslední době je o DoDu hodně slyšet v souvislosti se zahraniční expanzí.

Ve kterých zemích aktuálně fungujete?

Již delší dobu se nám velmi daří na Slovensku, úspěšně fungujeme v Maďarsku, v Bulharsku, v Polsku a aktuálně vstupujeme do Německa a Rakouska. Letos budeme expandovat ještě rychleji, a to právě i díky franšízovému programu, v rámci kterého naši technologii, know-how i klienty propůjčujeme menším dopravcům, kteří pak samotnou logistiku zajišťují v konkrétních oblastech.

 

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...