Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny26. 2. 2022 07:00

Český technologický startup dobývá svět

Bezobalový prodej nemusí být jen pro fajnšmekry

Obchody, ve kterých si zboží nasypete do vlastních obalů, případně využijete nabízené znovupoužitelné nádoby, znají dnes především nadšenci pro ekologii a vyznavači zdravého životního stylu. Díky českému startupu se ale takový způsob nakupování může dostat pod kůži široké mase lidí. Speciální chytrá technologie pro bezobalový prodej míří do supermarketů. Najdeme ji například ve velkém obchodním centru na pražském Chodově. Zájem o ni je ale i v zahraničí.

Daniel Mrázek autor

Foto: MIWA Unikátní česká technologie umožní prodej do znovupoužitelných obalů Foto: MIWA

Jak nákup s pomocí nové technologie pro bezobalový prodej probíhá, jak se prodejní automaty vyrábí a jaký mají ekologický dopad? I to se dozvíte v naší zvukové reportáži.

„Můžete si přinést vlastní nádobu z domova, použít papírový sáček nebo využijete naši chytrou nádobu,“ provází mě nákupem Mirek Lizec, výkonný ředitel českého startupu MIWA, který speciální technologii pro bezobalový prodej vyvíjí. „Přesnější je mluvit o prodeji s opakovaně použitelnými obaly,“ s úsměvem mě Lizec opravuje. Má pravdu – úplně bez obalu by se nakupovalo těžko…

Při svém zkušebním nákupu se rozhoduji pro nabízenou chytrou nádobu. Vyrobená je z tvrzeného PETu. Až doslouží, není problém ji zrecyklovat. Za svou chytrost vděčí drobnému čipu ve formě nálepky na dně. „Čip identifikuje nádobu. Systém ví, kolik ta nádoba váží, takže její hmotnost automaticky odečte z celkové hmotnosti nákupu,“ vysvětluje mi ředitel. Chci si koupit vločky. Na automatu najdu patřičnou přihrádku a přiložím k ní čip. Kromě toho, že se tak systém dozví, jakou používám nádobu, pozná i to, jaké zboží si chci koupit, a odemkne příslušný ventil. „Ventily jsou zamčené, aby se jich nikdo omylem nedotkl a nevysypal tak zboží na zem,“ dodává Lizec. Ventil k sobě přitáhnu a už pozoruji, jak se nádoba plní vločkami. Položím ji na váhu a ta hned ví, co jsem si koupil. Vytisknu si lístek a můžu k pokladně.

Za uživatelsky jednoduchým nákupem se skrývá poměrně složitá technologie. Uvnitř přihrádek bychom viděli další chytrou součást – kapsli se zbožím. Tu naplní přímo výrobce, v našem případě výrobce vloček. I tato kapsle má svůj unikátní čip. Jeho pomocí výrobce do cloudového úložiště nahraje všechny potřebné informace, které by za běžných okolností uvedl na etiketu. Pak kapsli uzavře – a od té doby se k samotnému zboží nikdo nedostane. Tím je zaručena hygienická nezávadnost. Nádoba je certifikovaná pro styk s potravinami, navíc se před každým použitím pečlivě vymývá a dezinfikuje.

Naplněná kapsle putuje k prodejci, který ji zasadí do prodejního stojanu. Systém z čipu pozná, co je uvnitř, a nastaví se podle toho. Jak mi Mirek Lizec popisuje, vývoj této části byl jedním z nejtěžších úkolů. Každé zboží má totiž své specifické vlastnosti. Například velké oříšky se sypou hůře než rýže, prášek má zase tendenci se udusávat, což pak brání plynulému sypání. Systém tedy musí vědět, jak moc má výdejový ventil otevřít, navíc materiál kapslí musí být takový, aby po něm zboží dobře sklouzávalo a neulpívalo na stěnách.

Foto: MIWA Mirek Lizec u stojanu umožňujícího prodej do znovupoužitelných obalů Foto: MIWA

Zmizí až 90 % obalů

Protože výrobce veškeré informace o zboží nahraje do cloudového úložiště, budeme si je moct zobrazit v mobilní aplikaci. Ta se zatím testuje, ale Mirek Lizec předpokládá, že plně k dispozici bude do měsíce. Už dnes si pomocí této technologie koupíme luštěniny, rýži, kuskus, semínka, ořechy, ale třeba i krmivo pro psy a kočky a nakonec také prací prášky a další drogistické zboží. Ve vývoji je pak technologie na prodej tekutin, hotová by mohla být do konce tohoto roku.

Cílem startupu MIWA je nabídnout „bezobalový“ prodej co největšímu počtu lidí. „Do současných bezobalových obchodů chodí lidé, kteří tuto myšlenku mají v srdci a jsou ochotni pro ni něco obětovat. Jsou si vědomi toho, že nekupují vždy jen značkový výrobek, který má svou garanci kvality,“ říká Lizec. V obchodech, které takový prodej umožňují, je běžné, že se například potraviny nabírají lopatkou, což do určité míry snižuje ty nejpřísnější hygienické nároky. „Jsou to lidi s velkým respektem, sám do těchto obchodů chodím. Vůbec se tomu nechci vysmívat,“ upozorňuje Lizec.

Rádi bychom bezobalové nakupování učinili standardem. Snažíme se do toho vtáhnout značky a výrobce, kteří dnes mají ten největší negativní dopad. Proto spolupracujeme s největšími výrobci na světě,“ pokračuje výkonný ředitel. Uvědomuje si, že konkurence v podobě jednorázových obalů je silná. Po desetiletí jsme na ně zvyklí, navíc jsou velmi levné. Lizec ale věří, že pokud se technologii podaří zprovoznit pro co největší škálu výrobků, náklady na její pořízení se v konečné ceně pro zákazníky neprojeví. To pak může být motivace pro veřejnost, aby tento způsob nákupu upřednostnila.

Možný dopad nové technologie na životní prostředí v důkladné studii zjišťovalo ČVUT v Praze. Zohlednilo jak nároky na její výrobu a provoz, tak potenciál na snížení množství odpadů. Ze studie vyplývá, že technologie startupu MIWA má o 70 % nižší ekologickou stopu ve srovnání s jednorázovými obaly. „Pokud to dovedeme do nejlepší možné formy, budeme oproti současnosti potřebovat jen 10 % materiálu na vstupu, abychom doručili stejné zboží,“ doplňuje Lizec.

Na řadě jsou světové supermarkety

S technologií na prodej zboží se znovupoužitelnými obaly se už teď můžeme setkat v malých obchodech, často se zdravou výživou. Na konci loňského roku se ale technologie dostala i do velkého obchodního centra na pražském Chodově a s největší pravděpodobností nezůstane jen u něj. Mirek Lizec si pochvaluje, že zájem o vynález českého startupu je i ve světě – objednávky přichází například z Velké Británie, Nizozemí, Švýcarska, Řecka, USA, Japonska nebo Číny.

 

Více se o unikátní technologii dozvíte v naší zvukové reportáži.

Články autora Daniel Mrázek

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Jak připravit firmu na AI a digitální budoucnost?

Pátý ročník Digital Transformation Summitu proto přinese nejnovější...

Srdcem Digital Transformation Summitu (DTS) budou ukázky konkrétních...

DTS letos otevře Krzysztof Krecikij, Salesforce Regional Director...

Aktuality
Komora pomůže podnikatelům s elektronickým daňovým přiznáním

Hospodářská komora proto spustila na webové stránce www.komora.cz/dane/ návody,...

„Digitalizace musí být k uživateli přátelská a přinášet...

Aktuality
Největší logistický kongres v ČR se blíží

Logistika a doprava patří mezi nejdůležitější pracovní úkony mezi...

Všechny zmíněné faktory představují příležitost pro spojení s loajální...

Velký kongres EASTLOG, který se bude konat 30....