Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny26. 3. 2022 07:00

Revoluce ve skladech? Přichází roboti

Vypadá to jako kuriozita, ale o ni rozhodně nejde. Vědecké poznání v oblasti robotiky je už na takové úrovni, že jde běžně využít v praxi. Takový přístup volí ostravská společnost U&Sluno. Už tři desetiletí se zaměřuje na dodávky technologií pro velkoobchod, maloobchod a sklady. A teď své portfolio rozšiřuje o roboty. V Česku zatím příliš častí nejsou, ale to se změní, nejspíš už během letošního roku. V době, kdy díky nízké nezaměstnanosti je problém najít pracovníky do skladů, přijdou roboti vhod…

Daniel Mrázek autor

Foto: U&Sluno Roboti ve skladech vyřeší nedostatek lidských pracovníků a zároveň zvýší efektivitu Foto: U&Sluno

Jak zní robot prohánějící se skladem? Uslyšíte v naší zvukové reportáži!

Po vyvýšené desce, která dospělému člověku sahá přibližně do pasu, se prohání žlutá vozítka nepříliš odlišná od robotických vysavačů. A vlastně je ten příměr docela trefný. I tohle jsou roboti. Podívám se na zdejší obsluhu a ptám se, jestli si můžu vyzkoušet, co dokážou. Můžu. Z přepravního boxu beru drobný balíček a položím ho na robota čárovým kódem nahoru. Aniž bych udělal cokoliv dalšího, robot se okamžitě rozjede a dorazí k druhému boxu, do kterého balíček vyklopí. Pak přijede zpátky, a jako kdyby říkal: „Tak co dalšího pro mě máš?“

Jsem v sídle společnosti U&Sluno v Ostravě. Už tři desetiletí se zaměřuje na dodávky technologií pro velkoobchod, maloobchod a sklady. A roboti jsou nejnovějším rozšířením jejího portfolia. „Toto jsou třídicí roboti, hodí se například k třídění zásilek, je to jedna z technologií, která dokáže zvýšit produktivitu nejen v e-commerce,“ dozvídám se od Radima Tvardka, zdejšího ředitele pro strategii a také „duchovního otce“ robotů. „Vidíte sám, že jejich obsluha je velice jednoduchá. Čárový kód z balíčku sejme kamera umístěná tady nad robotem,“ ukazuje nad místo, kde robot zaparkoval. Čárový kód robotovi prozradí, do kterého boxu má balíček doručit. Robot se dozví i to, jestli balíček není příliš křehký nebo těžký. Pokud ano, dojede na místo, kde ho opatrně převezme lidská obsluha. Případně lze pro křehké zboží využít speciální válečkový nástavec, který umožní šetrnější manipulaci.

Plochu, po které se roboti pohybují, lze naprojektovat přesně podle potřeb jednotlivých skladů. Skládá se z panelů a každý z nich v sobě ukrývá senzory, které zaznamenávají pohyb vozítek. Počítačový systém tak přesně ví, kde se který robot zrovna nachází, čímž se předchází jejich případné srážce. I u samotných doručovacích boxů jsou senzory. Ty pro změnu sledují jejich zaplněnost. Roboti se dokážou pohybovat rychlostí až tři metry za vteřinu, tedy něco přes deset kilometrů za hodinu. Takto rychle by žádný pracovník v logistickém centru neběhal. Rozhodně ne po celou směnu.

V praxi to tedy může vypadat tak, že „lidský zaměstnanec“ stojí u boxu s balíčky a jeden po druhém je pokládá na přijíždějící roboty. I s minimální lidskou obsluhou to pak v logistickém centru může pořádně frčet. Balíčky z e-shopu nebo zásilkových služeb se tak můžou v co nejkratším čase vydat k adresátovi.

Foto: U&Sluno Stačí jen položit balíček. Jednotlivé zásilky už roboti zvládnou roztřídit sami. Foto: U&Sluno

Robot mezi lidmi

Ještě chvíli žasnu nad rychle se pohybujícími vozítky a nakonec přejdu do vedlejší místnosti. Tam už čeká další robot. „To je náš Emil,“ seznamuje mě Radim Tvardek. Základna robota opět připomíná robotický vysavač, jen o něco mohutnější. K této základně je připevněný regál. „Tento robot je zcela autonomní. Dokáže se bez problému pohybovat v prostoru mezi lidmi, samozřejmostí je, že dokáže reagovat na překážky. Stačí, aby si prostor zmapoval, a pak už se po něm pohybuje sám, bez pomoci,“ vysvětluje Tvardek. Převážet dokáže prakticky vše, co je potřeba. Nahradí tak vozíky vyžadující lidskou obsluhu. Jediné, co je potřeba udělat, je na zabudovaném displeji nebo vzdáleně v systému zadat místo určení.

Na jedno nabití tento robot dokáže pracovat celou směnu, tedy osm devět hodin. K nabíjecí stanici ale může zajíždět prakticky kdykoliv, kdy se zrovna po něm žádná práce nevyžaduje. K plnému nabití mu stačí několik desítek minut.

„Naši typičtí zákazníci jsou maloobchodníci, velkoobchodníci, distributoři, kteří mají sklady. V posledních letech jsme řešili hodně projektů, které souvisely se zaváděním softwaru pro řízení skladů. Uvažovali jsme, kam dál můžou směřovat trendy v této oblasti, a došli jsme k závěru, že se otevírá prostor pro robotizaci,“ přidává se předseda představenstva společnosti U&Sluno Jiří Novák.

Foto: U&Sluno Autonomní robot Emil se sám pohybuje mezi regály. Foto: U&Sluno

Být vždy krok před trhem

„Snažíme se vždy dívat dopředu na to, co se děje ve světě, být o krok před trhem a být připraveni na to, až naši zákazníci dozrají ke změnám,“ pokračuje dále Novák. S tímto přístupem má firma dobré zkušenosti. Na přelomu tisíciletí přišla s technologií hlasem řízeného skladu. Několik let firma tuto technologii propagovala a nakonec ji v roce 2005 vůbec poprvé v Česku nainstalovala ve skladu DLC Napajedla. Instalace si pak vysloužila hlavní cenu v soutěži IT projekt roku. To, co tenkrát bylo znakem průkopnictví a technické vyspělosti, je dnes standard. A Jiří Novák očekává, že přichází doba, kdy se standardem stane robotizace. „Robotizace nepochybně zvýší produktivitu a sníží potřebu pracovní síly. Nespojujeme se jen s jednou značkou, jedním výrobcem, ale chceme mít celkový přehled o trhu, abychom mohli zákazníkovi nabídnout adekvátní řešení pro jeho potřeby,“ dodává.

Společnost U&Sluno roboty přímo nevyrábí, ale s jejich výrobci spolupracuje. Dokáže tak zajistit, aby roboti přesně odpovídali potřebám zákazníka. U&Sluno zároveň vyvíjí software pro programování a ovládání robotů, který se dokáže napojit na už existující systémy ve skladech. To vše proto, aby přechod na robotickou obsluhu byl pro zákazníka co nejjednodušší.

Kolega skladníků i opravářů

„Automatizace a robotika se prolíná do téměř každé oblasti lidské činnosti. Přirozeně je tedy tomu i v retailu, logistice, ve výrobě. Tím, že jsme se teď na robotiku zaměřili, ukazujeme svou pragmatičnost. Je dobré být jedním z prvních, kdo tu technologii nabízí. Dřív nebo později k tomu musí dojít každý. Ten, kdo sklad vybavený robotikou mít nebude, bude ztrácet. Nebude to tak, že s roboty ve skladu máte něco navíc. Naopak, pokud roboty mít nebudete, začnete zaostávat za konkurencí,“ je přesvědčený generální ředitel U&Sluno Miroslav Krupa. Očekává, že tato situace může nastat už do tří let.

Podle něj robotizace do skladů přinese vyšší efektivitu: „Může to nahradit opakující se práce a činnosti. Pracovníci skladu se dnes často pohybují desítky až stovky metrů, aby něco někam převezli. S roboty to může být jednodušší. Pracovníci můžou stát na místě a roboti mezi nimi pendlovat. Lidé se tak budou soustředit na sofistikovanější činnosti s přidanou hodnotou, které zautomatizovat nejde.“ Krupa je přesvědčený, že se tak může rozvinout potenciál zaměstnanců a nechají se vyniknout jejich schopnosti. Odstraní se prostoje, sníží chybovost a posílí se motivace pracovníků. Samočinní roboti také přispívají k vyšší bezpečnosti na pracovišti – díky výborné orientaci v prostoru se bez problémů vyhnou pevným překážkám i lidskému personálu. Zvládají tak práci v normálním režimu běžného skladu. „S lidmi, kteří budou moci dělat sofistikovanější operace, jste schopní obsluhovat více zboží, více zákazníků, více prodejen, které potřebujete zavážet,“ dodává Krupa.

Mluvíme o tom, že roboti, které nabízí společnost U&Sluno, se hodí do skladů. Podle Jiřího Nováka ale ne jen tam: „Vnímáme, že pro tato řešení existuje prostor i jinde než u našich tradičních zákazníků. Celá řada výrobních firem má dnes velmi dobře automatizovanou výrobu, ale v oblasti skladů, ať už dílů nebo hotových výrobků, se pořád ještě spoléhají na lidskou práci, a to i u procesů, které lze snadno a efektivně automatizovat. Také si dovedu představit nějaká servisní centra, kde se pracuje se součástkami, které jsou někde uskladněné a je potřeba je dostat na místo, kde se provádí servis výrobku.“ Drobné součástky můžou po servisních centrech rozvážet právě ti třídící roboti, které jsme viděli na začátku.

Foto: Martin Grobař Zleva: Jiří Novák a Miroslav Krupa Foto: Martin Grobař

Rozmach v Česku? Už letos

Ve světě se skladoví roboti začínají prosazovat například v Severní Americe nebo Asii. V Evropě třídicí roboty už využívá řecká pošta a také česká Zásilkovna. V předchozích letech Jiří Novák u nás pozoroval opatrné „oťukávání“ robotické technologie, firmy se většinou bály pořizovat technologii, která v Česku zatím nikde v provozu není. Teď už ale Novák vidí vážný zájem: „Očekáváme, že tento rok bude zájem enormní, že to najednou budou chtít všichni. Trendy na trhu to naznačují, otázkou ale je, zda výrobci a integrátoři budou mít dost kapacit, aby naplnili poptávku zákazníků.“

Kvůli vysoké zaměstnanosti firmy naráží na velmi silný nedostatek skladníků. A právě robotizace může chybějící pracovní sílu nahradit. Zároveň firmy ušetří na mzdových nákladech. Jiří Novák tak rozptyluje častou obavu, se kterou se mezi svými zákazníky setkává. Jak rychle se investice do robotů vrátí? „Je pravda, že jde o drahé technologie a zároveň oproti Západu tady lidská práce byla pořád relativně dostupná a levná. To bylo ale tvrzení, které už před covidem platilo spíše ze setrvačnosti a covid a s ním spojená politika v oblasti trhu práce ho zvrátily definitivně. Mzdy rostou, a proto se dnes u celé řady projektů automatizace nebo robotizace dá uvažovat o návratnosti někdy i pod dva roky, jindy v horizontu od dvou do tří let.“

Novák upozorňuje ale na ještě jeden problém, který se může díky robotům vyřešit: „Je to otázka výměry skladových ploch. V České republice není mnoho projektů nové skladové výstavby. Pokud se bavíme o růstu ekonomiky jako celku, tak ty skladové plochy začnou chybět. I to může být faktor, který bude tlačit na růst efektivity.“ Sklady zkrátka budou muset zvýšit svou produktivitu i se stávající výměrou.

Včera technologická zajímavost, zítra běžná praxe

Roboti ve skladech stále ještě zní jako technická zajímavost, rarita. Miroslav Krupa ale upozorňuje, že cílem společnosti rozhodně není šíření „kuriozit“. „Firma našeho typu tyto technologie využívá ve chvíli, kdy dosáhnou určité vyspělosti a stanou se využitelnými v praxi. Není to tedy tak, že někam chceme dostat roboty a automatizaci, ale cítíme, že kombinací automatizace a robotiky můžeme přispět k řešení potřeb zákazníka tak, aby to skutečně bylo nákladově efektivní. On má nějaké potřeby, aby mohl lépe růst, více škálovat. My mu nabídneme dostupný nástroj, jak toho dosáhnout.“

A proto U&Sluno nezůstává jen u robotů, ale ohlíží se i po dalších technických novinkách. „Jedním z dalších pilířů naší rozvojové strategie je například umělá inteligence, která se také díky rozvoji výpočetní techniky stala běžnou součástí našich životů. Výpočetní modely umělé inteligence se už dnes dají koupit jako služby. My je zkombinujeme do řešení, které bude požadovat náš zákazník. Třeba i ve spojení s tou automatizací a robotikou. Tím nabídneme zase něco nového. Něco, co bude mít dovednosti, které zatím žádná technologie nemá. A to za slušné peníze, ve slušném čase, v kvalitě, která dříve nebyla myslitelná,“ vyhlíží budoucnost Krupa.

Články autora Daniel Mrázek

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Aktuality
Jak připravit firmu na AI a digitální budoucnost?

Pátý ročník Digital Transformation Summitu proto přinese nejnovější...

Srdcem Digital Transformation Summitu (DTS) budou ukázky konkrétních...

DTS letos otevře Krzysztof Krecikij, Salesforce Regional Director...