Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Na českém trhu působí světová značka 25 let a za tu dobu vykázala obrat přes 10 miliard korun.
Koronavirová pandemie a události na Ukrajině – to jsou i pro společnost Pirelli Česká republika zásadní ekonomické výzvy, se kterými se bude vypořádávat. Podle aktuálních údajů to ale vypadá, že český pneumatikářský byznys zatím nezažívá nijak dramatický propad jako jiné světové trhy. Jen za posledních pět let firma prodala v České republice více než 1,5 milionu pneumatik a dosáhla obratu na hranici tří miliard korun. Aktuální stále trvající krize může poškodit rostoucí tržby společnosti, která je na to ale připravena.
Podle reprezentantů českého zastoupení Pirelli naučily koronavirus a stále probíhající válka na Ukrajině firmu více využívat moderní technologie. Ty pomáhají k intenzivnější a efektivnější komunikaci se zákazníky i se samotnou centrálou Pirelli.
„Díky modernizaci, digitalizaci zlepšujeme tok našich informací směrem k zákazníkům. Flexibilita na straně partnerů a na straně výrobce či dodavatele prokázala naši společnou inteligenci, zodpovědnost a schopnost se přizpůsobit a reagovat na nové výzvy. Pokud tuto energii, vůli budeme rozvíjet, bude to velký vklad do budoucna a určitě společně všichni uspějeme za všech podmínek,“ říká Jan Mulač, ředitel společnosti Pirelli pro Česko a Slovensko.
Pirelli si v Česku dlouhodobě drží pozici jednoho z nejúspěšnějších obchodníků s pneumatikami. I proto je každá čtvrtá pneumatika prodaná na českém trhu v segmentu 19 palců a výše pro osobní či offroadové vozy od Pirelli a každá druhá pneumatika typu RunFlat, tedy dojezdové pneumatiky, je rovněž od této společnosti. Od začátku se firma v České republice etablovala jako zásadní dodavatel prémiových pneumatik a v tom bude i nadále pokračovat.
„Prvních 25 let stačilo výrazně proměnit celou českou společnost a samozřejmě i Pirelli. Nyní čelíme možná největší výzvě v našich kariérách i životech – koronavirové pandemii a válce. Ovlivní to nás všechny. Výhodou Pirelli je, že se dlouhodobě strategicky orientuje na segment dražších a výkonnějších vozů, kterých se nyní prodává paradoxně hodně a pro které má pneumatiky na míru, homologované a značené. Automobily prestiž segmentu jsou v drtivé většině obuty do našich pneumatik,“ dodává Jan Mulač.
Od izolačních materiálů pro telegrafy přes koupací čepice nebo hračky po pneumatiky pro formuli 1 – taková je cesta společnosti Pirelli od roku 1872 po současnost. Vše začalo 28. ledna 1872, kdy Giovanni Battista Pirelli v pouhých 23 letech založil s podporou 24 společníků první společnost na výrobu pryžových výrobků v Itálii. Mladý Pirelli vsadil na něco, co bylo v té době úplně nového, na gumu. Firma se zaměřila na řadu výrobků pro průmyslové nářadí a stroje, pro parní plavbu a železnice, jako jsou převodové řemeny, ventily a izolátory. Hned od začátku také využívala originální reklamy, kterým je společnost Pirelli věrná doposud.
Svou výrobu postupně rozšířila na spotřební zboží, jako jsou hračky, sportovní míče, pláštěnky a galanterie, a díky kabelům, které začala vyrábět v roce 1879, se společnost stala vedoucí firmou v kontinentální Evropě v tomto segmentu, kterému do té doby dominovali Britové. V oblasti kabelů pro přenos elektřiny získala státní zakázky na podmořskou telegrafní síť – první spojující pevninu a ostrovy – a elektrifikaci železnic. Zaváděla rovněž energetické kabely pro Niagarské vodopády nebo pro řeku Nil.
V prvních letech 20. století, s rozmachem automobilového průmyslu, zahájila společnost Pirelli výrobu pneumatik pro velocipedy (1890), po níž následovaly pneumatiky pro automobily (1901), a to uvedením modelu Ercole na trh. Proslulost značky Pirelli v tomto odvětví se zvýšila také díky vítězství prince Scipiona Borgheseho a novináře Luigiho Barziniho v závodě Peking–Paříž v roce 1907, kdy se svým vozem Itala s pneumatikami Pirelli ujeli přes 17 000 kilometrů bláta, prachu a nepřístupných silnic s více než 20denním náskokem před ostatními týmy.
Dnes jsou pneumatiky nejvyšší kvality to jediné, co Pirelli živí. V roce 2015 historičtí akcionáři Camfin, ChemChina a Lti prostřednictvím společnosti Marco Polo Industrial vyhlásili veřejnou nabídku na koupi společnosti Pirelli, jejímž cílem bylo stažení společnosti z burzy a její reorganizace. Po vyčlenění aktivit v oblasti průmyslových pneumatik se společnost Pirelli 4. října 2017 vrátila na burzu transformovaná na čistě spotřební pneumatikářskou společnost se zaměřením na pneumatiky pro automobily, motocykly a jízdní kola, zejména na segment High Value s vysokým stupněm technologického obsahu. Mimochodem, za dobu své existence společnost Pirelli zaregistrovala 6 700 patentů.
A že se u Pirelli dívají do budoucnosti optimisticky, to napovídá i návrat slavného kalendáře, letos s fotografiemi Bryana Adamse.