Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny17. 6. 2022 13:39

Plného potenciálu AI využívá jen zlomek společností

Podle nového globálního průzkumu Accenture již většina společností zahrnula umělou inteligenci (AI) do svých obchodních strategií. Většina z nich ale stále nevyužívá potenciál, který umělá inteligence nabízí – pouhých 12 % společností je ve využívání AI na tak vysoké úrovni, že díky tomu dosahuje silné konkurenční výhody. 

Petr Jarkovský autor

Foto: Shutterstock.com Umělá inteligence je výraznou konkurenční výhodou Foto: Shutterstock.com

Zpráva se závěry průzkumu s názvem The art of AI maturity: Advancing from Practe to Performance představuje strategie, které umožní společnostem využít umělou inteligenci pro získání konkurenční výhody. Součástí zprávy je také index, který na stupnici 0-100 ukazuje vyspělost dané společnosti ve využívání umělé inteligence. Vyspělost ve využívání AI je určena mírou, s jakou jsou společnosti schopny využít AI pro významné odlišení od svých konkurentů. Klíčové jsou jak technické dovednosti využívání samotných technologií (například AI či cloud), tak i související businessové parametry jakými jsou organizační strategie, firemní kultura, zodpovědné využívání umělé inteligence či potřebná podpora ze strany vrcholového vedení. Podle tohoto indexu je medián vyspělosti AI u většiny organizací na skóre 36 bodů, většina tak má velký prostor pro zlepšení.

Společnost Accenture založila své hodnocení na průzkumu mezi 1 600 C-level exekutivci a vedoucími pracovníky v oblasti Data Science z největších světových společností. Z průzkumu vyplývá, že 12 % společností, které zpráva označuje jako AI Achievers, již využívá umělou inteligenci k tomu, aby předehnaly svou konkurenci. Nejen že díky vysoké vyspělosti ve využívání umělé inteligence mají tito lídři celkem 64 bodů, což je dvakrát více, než jejich kolegové ze spodní části indexu, ale dosahují také o 50 % většího růstu tržeb.

O průzkumu

Průzkum vychází z finančních a nefinančních údajů celkem 1 176 firem, které umělou inteligenci využívají, a z průzkumu mezi 1 615 vedoucími pracovníky těcto firem. Samotný průzkum byl proveden mezi srpnem a zářím 2021 v celkem 16 odvětvích (letectví a obrana, automobilový průmysl; spotřební zboží a služby; chemický průmysl; energetika; finanční služby; zdravotnictví; průmyslová zařízení; life sciences; přírodní zdroje; veřejné služby; maloobchod; technologie; telekomunikace, média a zábava; cestování a doprava; utilit) a 15 zemích (Austrálie, Brazílie, Kanada, Čína, Francie, Německo, Indie, Izrael, Itálie, Japonsko, Singapur, Jihoafrická republika, Španělsko, Spojené království, USA). Data byla zpracována modely strojového učení, které určily, nakolik jsou společnosti výkonné v rámci schopností souvisejících s umělou inteligencí. Výsledky reprezentuje index, který měří vyspělost AI na stupnici 0-100.

Podle průzkumu se společnosti patřící do skupiny AI Achievers nevyznačují výjimečnou úrovní v rámci jedné konkrétní oblasti AI. Místo toho se rovnoměrně zaměřují na rozšiřování jak svých základních technických schopností, které jsou potřeba pro udržení kroků s konkurencí, tak i souvisejících bussinesových schopností zahrnujících strategii, procesy a rozvoj lidí.

Index pokračuje dalšími dvěma skupinami, tzv. AI Innovators (13 % organizací) se skóre 50 a tzv. AI Builders (12 % organizací) se skóre 44. Na nejnižší pozici indexu, kam se navíc řadí většina organizací (63 %), stojí tzv. AI Experimenters. Tito “začátečníci” s celkovým skóre 29 zdaleka nevyužívají potenciálu, jaký umělá inteligence nabízí.

Modely vzešlé ze strojového učení, jež bylo pro výzkum využito, naznačují, že podíl skupiny AI Achievers se do roku 2024 rychle zvýší, a to ze současných 12 % na 27 %. Ve stejném časovém horizontu se celkové skóre vyspělosti AI zvýší ze současných 36 na 50.

„Přijetí AI ve větším měřítku a její začlenění do všech aspektů podnikání již není volbou, ale nutností. Zároveň jde o příležitost pro každé odvětví či organizaci. Společnosti s nejvyšším stupněm vyspělosti umělé inteligence, označované jako AI Achievers, jasně ukazují, jakých úspěchů může organizace dosáhnout, když disponuje jasnou vizí, odhodláním ke změně a tandemem v podobě talentovaných zaměstnanců a technologií,“ říká Petr Lövenhöfer, Accenture Applied Intelligence Lead pro oblast střední Evropy. „Ale i tato nejvyspělejší skupina má stále spoustu prostoru pro zlepšení. A přestože ve většině průmyslových odvětví je tato skupina zastoupena, v rámci odvětví samotných panují značné rozdíly ve vyspělosti v oblasti AI,” dodává Lövenhöfer.

Graf: Accenture Graf: Accenture
Graf: Accenture Graf: Accenture

Průzkum rovněž přináší pohled na současný a budoucí stav úrovně přijetí umělé inteligence v rámci daných odvětví:

  • Technologické firmy již nyní dosahují vysokého skóre vyspělosti AI a s touto úrovní se řadí na vrchol v rámci všech odvětví – v indexu dosahují čísla 54, přičemž do roku 2024 by se toto číslo mohlo zvýšit na 60.
  • U výrobců a dodavatelů automobilů, kteří sázejí na výrazný nárůst prodeje samořízených vozidel založených ve velké míře na umělé inteligenci, se v rámci indexu předpokládá výrazný skok, a to ze 39 na 57 bodů během následujících dvou let.
  • Podobný růst vyspělosti – ze současných 38 na 54 v roce 2024 – se předpokládá i u maloobchodních společností.

Dopad AI na podniky roste, a to bez ohledu na odvětví. Kupříkladu u největších světových společností, které během roku 2021 v rámci svých výsledků hospodaření zmiňovaly umělou inteligenci, byla pravděpodobnost nárůstu cen jejich akcií o 40 % vyšší, oproti pouhým 23 % v roce 2018. Zároveň se soustavně zvyšují i investice do AI. V roce 2021 využilo 19 % dotázaných společností více než 30 % svých technologických rozpočtů právě na projekty související s AI. Do roku 2024 by pak stejný poměr mohlo investovat až 49 % společností.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Be the Best
Platí Baťovo ikonické motto i v době umělé inteligence?

Jeden závěr na úvod je ale zcela zřejmý:...

Bylo to v roce 1925 – po 31 letech...

Tomáš Baťa je nám i v současnosti inspirací mimo...

V období, kdy se firmě Baťa podaří konečně zvládnout...

Následně se Baťa také vyjadřuje k odpovědnosti firem za...

Abychom se mohli dostat k podstatě naší úvahy, jak...

A významným článkem mozaiky Baťových úvah je také...

A zde získáváme odpověď Tomáše Bati na situaci,...

A zase se ocitáme na začátku dvou rovin,...

Nejde zde oddělit jedno od druhého. Firmy nemohou...

Tomáš Baťa věděl, že jde o změnu životního...

Vracíme se touto úvahou zase na začátek. Málo...

Jak k otázce umělé inteligence a nahrazování lidské práce...

Jak vnímá roli lidí v době umělé inteligence...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...