Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
To je hlavní vyznění tradiční networkingové akce Eshopista, která proběhla 16. června v pražské La Fabrice. Na dvě stovky účastníků z řad provozovatelů e-shopů si vyslechlo rady desítky mluvčích.
Hlavní tématem byly marketplaces, tedy internetová tržiště. Jde o prodejní portály, do kterých se může zapojit větší množství e-shopů. Dušan Smoljak z pořádající společnosti Acomware představil nový průzkum toho, jak se české e-shopy k marketplaces staví. Výsledky průzkumu se už brzy objeví na blogu Acomware.
Smoljak zároveň shrnul důvody, proč by e-shopy měly služby internetových tržišť využít. Je to cesta ke zvýšení prodejů a k novým zákazníkům, prodejcům se zároveň otevírá cesta na zahraniční trh a v neposlední řadě prodejci ocení širokou marketingovou propagaci. Na druhou stranu marketplaces podle Smoljaka v sobě ukrývají i úskalí. Prodejci mají nižší marže, ztrácí přímý kontakt se zákazníkem a upozadí svou značku. Zákazník totiž mnohem více vnímá známou značku internetového tržiště, jako je třeba Amazon, Alza, Heureka, Mall a další. Název e-shopu, který zboží nabízí, zákazník často přehlíží.
Petr Bena z Alzy ve svém vystoupení pak zdůraznil, že marketplaces v žádném případě nejsou pro e-shopy konkurencí, ale dalším prodejním kanálem. Díky portálu se známým jménem si e-shop získá i větší důvěru zákazníků – lidé velkým a ověřeným prodejcům věří. A proto věří i těm e-shopům, které tyto známé značky doporučí.
Marketplaces mají i další výhodu. Pro zákazníky je velmi obtížné zorientovat se v nepřeberném množství existujících e-shopů. Pokud se tyto e-shopy na některé z internetových tržišť připojí, mají větší pravděpodobnost, že si jich zákazníci všimnou.
Eshopista je uznávaná networkingová platforma, která už sedm let propojuje českou e-commerce scénu. Partnery letošního ročníku Eshopisty jsou Alza, Heureka Group, Zásilkovna, Skladon, Luigi’s Box, PPC Bee, Shoptet a kreativní agentura Blueglue. Mediálními partnery jsou Marketing & Media, zpravodajský portál Komoraplus.cz a měsíčník Hospodářské komory České republiky Komora.