Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny21. 6. 2022 11:40

Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu rostou

O více než 10 mld. Kč vzrostly meziročně příjmy České republiky (ČR) z mezinárodního cestovního ruchu. Zatímco loni v prvním čtvrtletí byly zhruba 11,1 mld. Kč, letos za leden, únor a březen dosáhly už cca 21,2 mld. Vyplývá to z přehledu platební bilance ČR, který na základě údajů České národní banky připravil Institut turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Saldo platební bilance je však v prvním čtvrtletí stále záporné, přitom do roku 2020 bylo srovnání příjmů a výdajů z mezinárodního cestovního ruchu v kladných hodnotách. „Roli v platební bilanci cestovního ruchu za letošní první čtvrtletí hrají nejen dopady pandemie covid-19 a rusko-ukrajinský konflikt. Také fakt, že lidé chtějí po dlouhých cestovatelských omezeních vyjet i do vzdálenějších a exotických destinací, což se projevuje u zahraničních i tuzemských turistů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Výdaje platební bilance zahrnují útraty za dovolenou Čechů v zahraničí. Podle průzkumu Institut turismu CzechTourismu ji letos v létě plánuje 54 % obyvatel ČR. Do příjmů z mezinárodního cestovního ruchu se zahrnují náklady na cestu zahraničních turistů a výletníků. Největší částku tvoří ubytování, stravování a doprava. Zahraniční host utratil v ČR v letošním prvním čtvrtletí průměrně 1 691 Kč. Je to sice stále o cca tři sta korun méně než v roce 2019, projevuje se však růstová tendence. Pro srovnání: v prvním čtvrtletí 2021 návštěvník ze zahraničí v ČR utratil v průměru 1 113 Kč.

Propagace turismu závisí na rozpočtu

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism průběžně pracuje na zvýšení zájmu o Českou republiku, a tedy i růstu příjmů z cestovního ruchu.

„Zvýšit příjmy ČR z cestovního ruchu pomáhá mimo jiné kampaň „Přijeďte zažít tradiční i nové“. Pro výběr 14 zemí, v nichž od května do července běží, byla zásadní bonita klientů, tedy kolik zahraniční hosté u nás utratí. Hlavní trhy pro aktuální kampaň tak jsou Německo, Spojené státy americké, Velká Británie, Polsko a Slovensko,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „To vše proto, abychom maximálně podpořili zájem o Českou republiku. Vždyť před covidem byl podle Českého statistického úřadu obrat cestovního ruchu v Česku 309 miliard korun. Daňové výnosy do veřejných rozpočtů činily zhruba 125 miliard, více než třetina tak zůstala státu.“

Propagace ČR v zahraničí se od rozpočtu velmi odvíjí. Pokud by se na ni určené finanční prostředky CzechTourismu zvýšily, vzrostla by se i konkurenceschopnost České republiky vůči největším konkurentům v cestovnímu ruchu. Mezi ně patří Rakousko, Maďarsko, Polsko a Německo. Zachoval by se a zvýšil podíl ČR na celkovém trhu a lépe by se pomáhalo a plnily požadavky partnerů, tedy subjektů, které se na cestovním ruchu podílejí a mají z něj příjmy. Jedná se mj. o Letiště Praha, kraje či podnikatelská sdružení. V neposlední řadě by se mohly lépe diverzifikovat zdrojové trhy a produktová nabídka České centrály cestovního ruchu, tj. ČR. Vyhnulo by se tak závislosti na jediném hlavním produktu a okolních státech.

„Protože se ČR mimo jiné potýká s významným výpadkem turistů z Ruska, uspořádali jsme v Karlových Varech naši tradiční největší incomingovou akci Czech Republic Travel Trade Day,“ říká ředitelka produktového managementu a regionální spolupráce agentury CzechTourism Veronika Janečková a dodává: Do Karlovarského kraje se 23. a 24. května sjelo na dvě stě odborníků na cestovní ruch z 23 zemí. Seznámili se s regionem a zajímavostmi i turistickými novinkami. A začali tak víc a v celém světě nabízet ČR. Mám velkou radost z pozitivní zpětné vazby od všech účastníků. Podobně skvělé reakce máme na slavnostní otevření největšího visutého mostu pro pěší na světě Sky Bridge 721. Světový unikát na Dolní Moravě je podobně jako třeba Muchova stezka v Jihomoravském kraji jedním z klíčových lákadel letošní turistické sezóny v ČR.“

Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022
Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022
Vypracoval: Institut turismu, 2022 Zdroj: ČNB Vypracoval: Institut turismu, 2022

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Aktuality
Kreativní Evropa přinesla českým projektům přes 5 milionů eur

Více než 3 miliony eur putovalo do audiovizuálního...

V roce 2023 získali žadatelé z oblasti audiovizuálního...

Vlajkovou lodí programu jsou Projekty evropské spolupráce. Dalšími...

Projekty podporují spolupráci napříč obory posilují evropský rozměr...

Mezioborová část programu Kreativní Evropa podporuje inovativní projekty...

V roce 2024 slaví Česká republika 20 let...

„Zlín Film Festival je příjemcem podpory programu Kreativní...

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...