Čtvrtek 18. dubna 2024
ikona hodiny26. 7. 2022 09:05

Marketing v retailu: Proč osvědčené strategie už nestačí

Retailový segment se z pohledu zákazníka slil do jedné hmoty. Generická komunikace à la  „prací prášky“ s tím, že všechny vyperou do nejasnější bílé. V případě retailu mají všichni nejčerstvější produkty za nejlepší ceny a zboží, které uspokojí všechny. V podstatě bitva o zákazníka šla směrem „location location location“.

Lucie Peša Lucie Peša autor

Lucie Peša je absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka, která nemá hudební sluch a tak raději píše. Copywritingu se věnuje skoro nepřetržitě od roku 2011. Od té doby prošla dvěma reklamními agenturami, EDU start-upem, zkusila si práci na volné noze, natočila jeden dokument a získala redakční, scenáristické i marketingové zkušenosti. Svými nápady a texty se podílela na online i televizních kampaních klientů jako je Pilsner Urquell, Savencia, Škoda Auto nebo Tchibo. V současné době spolupracuje s agenturou Fairy Tailors a zároveň jako redaktorka přispívá články a reportážemi na portály KomoraPlus a Workspace15, spadající pod deník E15.

Foto: EFFE Daniel Abrahám, majitel a CEO agentury EFFE Foto: EFFE

Dochází tak tedy k otevírání nových prodejen a předělání starších, ale obchodně rentabilních provozů, na nový standard. Růst přes nový obrat tak, aby firma zákazníka nalákala do své provozovny. „Obrazně řečeno mu do cesty z práce domů postavím nový obchod, kde super zaparkuje, nebo bude hned vedle zastávky či dopravního uzlu. Přesto nakoupí stejně dobře v každém obchodě z top desítky,“ uvádí Daniel Abrahám, majitel a CEO reklamní agentury EFFE Prague.

Daniel Abrahám

Vede agenturu EFFE Bratislava dvacátým rokem jako její zakladatel a CEO. Během tohoto období postupně vybudoval EFFE Prague, druhou Bratislavskou agenturu Relations consulting, mezinárodní agenturu International Effectivity a čerstvě založenou pobočku EFFE Crotia. V roce 2020 byl nominovaný EY na podnikatele roku a v tom stejném roce se EFFE Bratislava stala vítězem soutěže Office Roku 2020. Mezi nejvýznamnější klienty patří aktuálně Kaufland, Lidl, Nay, Enel, Tchibo, Samsung, Orange a mnoho dalších.

Ve volném čase se nejraději věnuje rodině, manželce Zuzce a synům Davidovi a Damienovi. Jako bývalý sportovec v létě doplňuje energii hobby triatlonem a v zimě skitouringem.

Příležitost pro špičkovou komunikační strategii

A tady je právě obrovská příležitost – špičková komunikační strategie. Musíme trefit hranici, kdy jsme ještě odvážní, aspirativní, ale neslibujeme více, než jsme schopni udělat. Brand bude v nejbližších letech sehrávat klíčovou roli při tržním podílu, protože otevírat nové prodejny v takovém tempu prostě není udržitelné. Klient se musí maximálně soustředit na špičkový sortiment a vynikající nákup od dodavatelů. A nemůže mít zároveň nejnižší nákupní cenu i stabilní dodávku. „Běžně se totiž stává, že retailer (obchodník) zbrkle vyjedná nízkou cenu, ale dodavatel nedodrží závozy a zboží vypadne z nabídky, což je velmi špatný signál pro zákazníka,“ doplňuje Daniel Abrahám.

Záruka úspěchu v retailu

80 % úspěchu v retailu bude vždy určovat skvělá skladba sortimentu v konkurenčních cenách, správně vystavené zboží v regálech a stabilní dodávky. To je zdroj byznysu a na to se musí retaileři soustředit. Teprve potom přicházíme oddělení marketingu a reklamní agentura. A v tuto chvíli se spouští bitva o zákazníka! „Naším úkolem je dostat naši značku co nejvíce do povědomí zákazníků, aby v momentě, kdy nenakoupí dobře ve svém obchodě a rozmýšlí se, zda vyzkouší jiný obchod, přijde k nám. Je to neskutečně tvrdý souboj, který stojí obrovské investice a pouze opravdu skvělí retaileři chápou význam takové strategie,“ prozrazuje Daniel Abrahám.

Příklad úspěšné spolupráce

„Například Kaufland pracuje na plné obrátky, aby nabídl špičkovou skladbu sortimentu za bezkonkurenční ceny. Standardem Kauflandu jsou krásné prodejny s plnými regály toho nejlepšího, co si zákazník přeje. Ale spuštěním nové strategie značky v kampani Chytrá domácnost se vyšvihne v segmentu  co nejvíce do podvědomí, na pozici top of mind. Buduje tak pozici lovebrandu a slibuje, že po nákupu  v Kauflandu bude mít zákazník vždy dobrý pocit. Nikdy neodejde zklamaný. Naším úkolem teď je ve spolupráci s oddělením marketingu Kauflandu, vytvořit špičkový spot a skvělou kampaň, zejména pak konzistentní koncept. Pokud se nám to podaří, bude to fantastická případová studie úspěšné realizace retailového marketingu,“ uzavírá Daniel Abrahám.

Články autora Lucie Peša

Nejnovější články

Trendy
Timber Praha – první udržitelná dřevostavba bytových domů v Praze

Domy komorního charakteru Timber Praha obsahují 62 jednotek...

Arcus City – v blízkosti přírody, na dosah...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Trendy
Perfektní klima pro elektrické vozy

Všude tam, kde jsou kladeny vysoké požadavky na výkon,...

HVH topení přeměňuje stejnosměrný elektrický proud na teplo...

Pokud máte benzinové nebo naftové auto, je pro...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Analýzy
Vědí, ale nepřipravují se

„Výsledky průzkumu nás překvapily. Odhalily, že připravenost na...

Ale právě v tom je ta šance. „ESG je...

A jak tedy průzkum zrealizovaný BDO Hungary dopadl? Naprostá...

„Důvodem je také více peněz na investice a také...

Ačkoli si firmy jsou vědomy potřeby udržitelného fungování,...

Expertní pohled
Pět největších trendů v oblasti SASE pro rok 2024

Vedle toho se IT bezpečnostní týmy musí vypořádat...

Mít produkty od více dodavatelů téměř vždy vede...

SASE umožňuje přijetí zero-trust technologie. Princip zero-trust spočívá...

„Integrovaná řešení SASE musí být vybavena umělou inteligencí...

Dá se očekávat, že SASE bude plně flexibilní...

Monitorování digitálních zkušeností (DEM) je dnes často považováno...