×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Čtvrtek 2. února 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se

V cestovním ruchu působí téměř 13 200 subjektů

Cestovní ruch si za poslední dva roky prošel kvůli pandemii koronaviru náročným obdobím spojeným s poklesem tržeb způsobeným omezením jejich činnosti. Podle nadnárodního leadera v analýze obchodních dat Dun & Bradstreet to však v počtu subjektů, které podnikají v tomto sektoru, velké zemětřesení nezpůsobilo. Jejich počet je srovnatelný s předcházejícími roky, dokonce o něco vyšší. Výraznější rozdíly lze ale sledovat mezi jednotlivými segmenty činností.

Petra Štěpánová ikona hodiny10. 8. 2022 06:22
Foto: Shutterstock.com Tržby klesly, počet firem se nesnížil Foto: Shutterstock.com

Zatímco v roce 2017 v České republice působilo přes 12 000 fyzických a právnických osob, které podnikají v oblasti cestovních agentur, cestovních kanceláří, průvodcovských služeb a v oblasti ostatních rezervačních a souvisejících činností, aktuálně je jejich počet o více než tisícovku vyšší. Pandemii navzdory. Podle nejnovější analýzy poradenské společnosti Dun & Bradstreet na našem trhu působí celkem 13 193 subjektů – 2 847 společností s ručením omezeným a akciových společností a 10 346 fyzických osob. Jedná se o historicky nejvyšší počet, nicméně v případě fyzických osob zhruba polovina z nich podnikatelské aktivity nevykonává. Přesto lze ve vývoji podnikatelské základny sledovat zajímavé trendy: jak v případě právnických, tak i fyzických osob ve srovnání s předkrizovým obdobím vzniká podstatně méně nových firem. Zatímco v letech 2014 až 2019 bylo, v případě právnických osob, každý rok založeno více než 100 nových společností, v letech 2020 až 2021 jen zhruba polovina. Podobný vývoj vykázala i podnikatelská základna osob samostatně výdělečně činných. S ohledem na fakt, že na trhu nedošlo k úbytku podnikatelských entit, lze usuzovat, že pandemie nejvíc zasáhla jejich finanční situaci a nikoliv existenční

Specifickým vývojem si ale v posledních dvou letech prošly firmy, které se zaměřovaly na průvodcovské služby. Zatímco ostatní segmenty podnikání v cestovním ruchu vykazovaly mírný růst nebo stagnaci, v případě průvodcovské činnosti je zřetelný propad celkového počtu subjektů. V případě právnických osob v roce 2020 působilo na trhu 44 firem. aktuálně to je jen 20, u fyzických osob se jejich počet snížil z 1 634 na 1 462.

Podnikatelskou základnu mezi společnostmi s ručením omezeným a akciovými společnostmi tvoří se 49 % cestovní agentury, 27 % cestovní agentury a cestovní kanceláře a 24 % cestovní kanceláře.

Odlišné rozložení vykazuji i fyzické osoby – podnikatelé. Mezi OSVČ mají největší zastoupení cestovní agentury (67 %), průvodci (14 %), cestovní agentury a cestovní kanceláře (11 %) a cestovní kanceláře (6 %).

Nejnovější články

Expertní pohled
Stavební trh čeká letos rok stabilizace

Wienerberger nečeká tak strmý propad stavebního trhu, jaký...

Nasbíraná data společnosti Wienerberger podle Kamila Jeřábka ukazují,...

„První pozitivní signál jsme zaznamenali již v posledním...

Nezařazené
Velký byznys může vyrůst i na vinici

„Naše skupina aktuálně vlastní především společnosti podnikající v...

Mimo finančních úspěchů dosáhl &CORK dalších důležitých milníků....

Současné úspěchy jsou pro celý holding pouze začátek....

Analýzy ze Spořky
Obrana demokratického kapitalismu

Jeho otec se narodil v Rakousku-Uhersku v dubnu...

Vydrží demokratický kapitalismus – spojení liberální demokracie a...

Ekonomické a sociální postavení dělnické třídy v demokraciích...

Problémem byl i vzestup rentiérského kapitalismu. Významným aspektem...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Situace ve výrobě polovodičů se bude lepšit pomalu

V současnosti vnímají dotazovaní exekutivci jako největší výzvy...

Exekutivci v rámci průzkumu vybírali i z několika...

Zpráva identifikuje i čtyři oblasti, které budou v...

Analýzy
Giganti sdílením startují růst na novou úroveň

Aktuálně můžeme sledovat na trhu Sharing Economy mnoho...

Automobily jsou pomyslným etalonem sdílené ekonomiky a jako...

„Stále populárnější je také půjčování peněz skrze specializované...

Mnoho firem po celém světě má v době...

Analýzy
Accenture Life Trends 2023: čekají nás hluboké změny

Nově vydaná studie Accenture Life Trends (dříve Fjord...

Prvním makrotrendem je snaha lidí adaptovat se na...

Jako vždy – technologický pokrok  přináší jak pozitiva,...