Středa 19. června 2024
ikona hodiny1. 11. 2022 06:15

Jak správně pracovat s Influencery a využít jejich potenciál

Sociální sítě a obecně online prostředí je místem, které nadále roste. Pandemie koronaviru změnila nákupní chování řady lidí, kteří se z různých důvodů naučili žít více online. Na internetu nakupuje více než 58 % populace ČR a toto číslo se bude určitě nadále zvyšovat. Kromě klasických online kampaní, nabízí další možnosti nakupování třeba live streaming, jehož obliba sledování a přímého nakupování jeho prostřednictvím za poslední roky vzrostla o více než 25 %.

Foto: Contexto Magdaléna Šašková působí ve společnosti Contexto na pozici Social Media Manager Foto: Contexto

Do budoucna se předpokládá ještě větší růst například ve spojení s virtuální realitou. Výhled do roku 2022 očekává další růst Tik Toku, podporu oblíbeného video obsahu (ale s větším důrazem na krátké formáty), influencer marketing a tzv. sociální nakupování (tedy nakupování přímo na sociální síti, bez nutnosti odvádět na externí web). Důležité jsou a nadále budou placené reklamy, které začíná využívat stále více firem. Organické (neplacené) dosahy se dnes pohybují kolem 5 %. Váš příspěvek, který není placeně podpořený, tak vidí jen 5 % vašich fanoušků. A to není vůbec efektivní, vzhledem k času, který vás stojí samotná příprava.

Potenciál influencerů i mikroinfluencerů

Spolupráce s influencery je dnes už téměř nezbytnou součástí online marketingu. Jde o skvělý způsob, jak oslovit a zaujmout cílovou skupinu prostřednictvím osoby, která je pro ni uvěřitelná a může působit jako určité měřítko kvality. Pokud o spolupráci s influencery uvažujete, je třeba se v první řadě vůbec zamyslet nad tím, jestli je tento typ propagace vhodný pro váš produkt. Pokud ano, je třeba si v dalším kroku vybrat vhodného influencera. Zde by neměl být rozhodující počet jeho followerů, ale zda jde o zástupce vaší cílové skupiny. Například pokud potřebujete propagovat dětskou stravu a influencerka, kterou si pro to vyberete, má 200 tisíc sledujících, ale téměř všichni jsou bezdětní muži, asi to nebude mít žádný pozitivní vliv na prodej vašeho produktu. Také není dobré oslovit influencery, kteří přistupují na každou spolupráci a jejich profil vypadá jako akční leták ze supermarketu. Na prvním místě je dnes autenticita, a z toho důvodu by správný influencer neměl propagovat každý produkt, který mu někdo nabídne.

Spolupráce s mikroinfluencery může být dobrým kompromisem mezi výkonem a cenou

Často skloňovanou skupinou jsou mikroinfluenceři, kteří sice mají menší počty followerů, ale v řadě případů pro vás mohou být velkým přínosem. Nejde o známé osobnosti, ale o běžné uživatele sociálních sítí, kteří byli schopni si kolem sebe vytvořit svou komunitu. A pokud se ta komunita shoduje s vaší cílovou skupinou? Bingo! Spolupráce s mikroinfluencery může být zajímavá i z finančního hlediska. Většinou je možné se domluvit na plnění spolupráce formou barteru. Souběžně pak můžete spolupracovat s několika mikroinfluencery, kteří mají samostatně menší počty followerů, ale dohromady to může dát zajímavé číslo. A v ideálním případě pouze výměnou za produkty / služby.

Obecně není možné říci, zda je lepší spolupracovat s velkými influencery nebo s těmi menšími. Každá skupina má svá pro a proti. Záleží na produktu, cílové skupině a výsledcích, kterých chcete prostřednictvím této spolupráce dosáhnout. Co je ale důležité u obou skupin, je smlouva o spolupráci, ve které je podrobně a přesně popsáno plnění obou stran (jaký obsah influencer zveřejní, v jaký termín a čas, jaké jsou postihy pokud tak neučiní, co za to dostává – barterové plnění nebo finanční odměna, v jaké rozsahu a kdy).

Podle čeho zvolit vhodného influencera

Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má dostatečný počet followerů z vaší cílové skupiny, zaměřuje se spíše na dlouhodobé spolupráce a jeho výstupy jsou na profesionální úrovni. Pokud se spoluprací tohoto typu nemáte zkušenosti, využijte pro zprostředkování profesionály a oslovte nějakou vhodnou agenturu. V agentuře Contexto máme vytvořené seznamy influencerů, se kterými pracujeme, jsou vyzkoušení, zasmluvnění a za jejich výstupy ručíme. Předtím, než vám nějaké doporučíme, navrhneme strategii vhodnou právě pro vaši značku (zda zvolit známé osobnosti nebo mikroinfluencery, jaký obsah a jak často by měli tvořit, jak zapojit jejich komunitu, jak vše propojit s ostatními aktivitami, jaké výsledky to přinese, apod.). Díky tomu dostanete kompletní balíček se vším všudy a nemusíte se o nic starat.

Nejnovější články

Expertní pohled
Fed sazby letos už moc snižovat nebude

Přitom na začátku roku investoři do svých očekávání...

Americká měnová autorita ve středu ponechala svou hlavní...

Cestovní ruch
Letiště Praha produkuje jen čtvrtinu emisí CO₂ oproti dřívějšku

„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na...

Letiště Praha využívá hned několik projektů, které mu...

Aktuality
Otevřela se nová laboratoř užitečná pro léčbu rakoviny

Laboratoř v Řeži bude po skončení testovacího provozu dodávat...

Radionuklid aktinium-225 (225Ac) je jedním z nejslibnějších zdrojů tzv....

Dohoda o spolupráci mezi Ústavem jaderné fyziky AV...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Fed sazby letos už moc snižovat nebude

Přitom na začátku roku investoři do svých očekávání...

Americká měnová autorita ve středu ponechala svou hlavní...

Expertní pohled
O francouzských volbách, udržitelnosti dluhu a roli ECB

Trhy obecně nemají rády nejistotu, a ta je...

Dobrou zprávou je, že zatím nedochází k přelivu...

Cestovní ruch
Češi plánují na dovolené více utrácet

Podíl těch, kteří si chtějí užít letní období...

Jak už bylo uvedeno – Češi preferují odpočinkovou...

V rámci celkových výdajů za dovolenou Češi nejvíce utratí...

Výzkum ukázal, že Čechy stále více zajímá při...

Letní dovolenou v zahraničí plánuje 60 % Čechů,...