Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny14. 11. 2022 09:41

Dvě třetiny zákazníků se obávají dopadů inflace

Očekávají, že v následujících třech měsících budou vlivem inflace ceny zboží nadále narůstat. Nejvíce se obávají nárůstu cen zboží souvisejícího s bydlením, potravinami nebo dopravou.

Kateřina Čejková autor

Foto: Shutterstock.com Dvě třetiny zákazníků se obávají dalšího růstu inflace Foto: Shutterstock.com

Při nákupu na internetu kladou čeští zákazníci důraz především na bezpečnost. Při úhradě své objednávky volí zejména platbu kartou online (75 %) či platbu na dobírku (58 %), kterou z důvodu bezpečnosti využívá celkem 73 % zákazníků. Celkově Češi využívají téměř pět platebních metod z celkových osmi, které české e-shopy svým zákazníkům nabízejí. Ukázal to průzkum Platební trendy, který vypracovala agentura Ipsos společně s fintechem Twisto a partnery Mastercard, Heureka a Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Cílem bylo zmapovat, jakým způsobem pandemie ovlivnila chování českých zákazníků při nákupu na internetu a tuzemské e-shopy.

„Průzkum Platební trendy nám ukázal, jakým způsobem dnes zákazník vnímá při nákupu na internetu dopady současné krize. Pozitivně nás překvapilo, že přes obavy z rostoucích cen nakupují zákazníci online stále častěji a jsou rovněž ochotni zkoušet nové platební metody, které jim tuzemské e-shopy nabízejí, a to včetně odložené platby po vyzkoušení,“ komentuje výsledky průzkumu Platební trendy Jan Hanzlík, country manager společnosti Twisto pro Českou republiku.

Průzkum Twista ukázal, že rostoucích cen zboží v následujícím čtvrt roce se obávají celkem dvě třetiny zákazníků nakupujících online. Celkem 96 % spotřebitelů se obává dalšího nárůstu cen bydlení a energií. Tři čtvrtiny dotazovaných se nárůstu obávají velmi. Podobný strach ze zdražování mají spotřebitelé i u potravin – dalšího nárůstu se obává 92 %, přičemž 62 % lidí se ho obává velmi. Mezi další nejčastější položky, u kterých spotřebitelé řeší dopady inflace, patří doprava, ubytování, zdraví (léky, doplňky stravy, zdravotní potřeby), zařízení a opravy v domácnosti a vzdělávání.

Češi při placení myslí na bezpečnost

Ukázalo se, že důležitým faktorem je pro české zákazníky bezpečnost e-shopu a platby. Z toho důvodu celých 58 % z nich spoléhá na platbu na dobírku, tedy možnost uhradit zboží až ve chvíli, kdy jej obdrží. Celkem 73 % zákazníků tuto metodu využívá především z důvodu bezpečnosti. Tento důraz se odráží i ve skutečnosti, že 70 % zákazníků nemá v platebních systémech e-shopů uloženou svou platební kartu. Mezi českými zákazníky však narůstá důvěra i v alternativní moderní platební metody. Například odloženou platbu po vyzkoušení v současné době při nákupu na internetu využívá či zvažuje využívat takřka čtvrtina zákazníků.

„Bezpečnost při placení je pro české zákazníky jasnou prioritou. Mnoho lidí dodnes právě z důvodu bezpečnosti používá dobírku, ale ta nezaručuje stav a kvalitu doručeného zboží. Zákazník při dobírce platí spíše za krabici. 92 % e-shopů si navíc při platbě na dobírku účtuje poplatek navíc. Tento problém řeší právě odložené platby po vyzkoušení, kdy zákazník platí až za doručené a vyzkoušené zboží, které si rozhodne nechat. A neriskuje tak, že své peníze vydá podvodnému e-shopu nebo zaplatí za poškozené či nekvalitní zboží a pak bude dlouho čekat na vyřízení reklamace,“ dodává Hanzlík.

Průzkum také ukázal, že Češi průměrně využívají nebo zvažují vyzkoušet téměř pět různých platebních metod z celkových osmi, které české e-shopy svým zákazníkům nabízejí. Celkově znají více než šest platebních metod. Nejčastěji pro uhrazení své objednávky využívají především platbu kartou online, na kterou spoléhá celkem 75 % zákazníků. Přes internet se nejčastěji nakupuje móda, kterou na internetu objednávají zejména ženy. Elektroniku a domácí spotřebiče, které se umístily na druhém a třetím místě, nakupují online spíše muži.

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...