Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny25. 11. 2022 08:03

Black Friday nemusí být marketingové zlo

Black Friday neboli černý pátek je tu, obchody opět spouštějí marketingové kampaně ve velkém. Internetové stránky i e-shopy nabízejí nepřeberné množství produktů, firmy však často zapomínají na to hlavní – na zákazníky. Černý pátek je ale pořád jen jeden den v rámci celoročního snažení. Každá firma, která chce získat nové zákazníky a udržet si ty stávající, by si měla vytyčit mantinely pro vzájemné interakce a posilování vztahů.

Kateřina Čejková autor

Foto: Shutterstock.com Black Friday Foto: Shutterstock.com

Dnešní CRM platformy nabízejí nástroje nejen pro interakci se zákazníky, ale především sledování trhu, chování uživatelů a možnost předvídat vývoj jejich potřeb. To vše skrze analytická data, která jsou často stěžejní pro správné nastavení marketingové strategie. Na co si dát pozor především, radí scale-up Pipedrive, který vyvíjí komplexní CRM platformu pro malé podniky.

Udělejte si přehled

Ve snaze naplnit kvóty pořádají některé firmy na Černý pátek doslova honbu za novými zákazníky, často však bez většího rozmyslu. Někdy je ale lepší jednoduše zpomalit a rozhlédnout se kolem sebe. Místo aby pořádaly masivní kampaně a šly takzvaně s kanónem na vrabce, měly by se soustředit na důkladnou analýzu dat a sledování zákaznických potřeb. „Nikdy nevíte, co se může stát a jakým směrem se trh může vyvíjet, stejně tak potřeby zákazníků. Digitalizace postupuje rychle, neustále se objevují nové možnosti a způsoby, jak k uživatelům dostat produkt, a spěchat se rozhodně nevyplácí. Klíčem k úspěchu je i schopnost se přizpůsobit a chytře využít dostupné nástroje,“ říká Veronika Danielová, produktová manažerka Pipedrive.

Musíte vědět, co prodáváte

Komunikace je velmi důležitá, avšak bez konkrétního cíle může spíše uškodit. Proto je mnohdy lepší utřídit si priority. Jaké nástroje vaše firma používá? Jakým způsobem hledá nové zákazníky a uživatele produktu? Jak probíhá samotný prodej? Je možné některé procesy ve firmě optimalizovat?

Moderní CRM nástroje a platformy pomáhají shromáždit a interpretovat podrobné statistiky a data, která lze interně využít pro precizní zacílení na konkrétní skupiny zákazníků. Schopnost přilákat stovky nebo tisíce nových zákazníků mohou být k ničemu, pokud 90 % z nich nabízený produkt jednoduše nevyužije. Obchodníci by proto měli vědět, co prodávají a na koho cílí, než vůbec přejdou k dalšímu kroku – komunikaci a prodeji samotnému.

Komunikace je klíčová

Také pro komunikaci platí, že méně je někdy více. Obchodník by tedy měl pouze vytyčit cestu, kterou by měl potenciální zákazník následovat. Průzkum společnosti MindMiners uvádí, že pro 20 % všech dotázaných pod hranicí 30 let byla největším kamenem úrazu při online nakupování přehnaná komunikace. Obchodník by si měl správně určit, ve kterém ze stádií nákupu se zákazník nachází, a cílit komunikaci správným směrem.

„Je zcela přirozené, že uživatel bude potřebovat jinou pomoc a podporu ve fázi průzkumu, hledání, během výběru konkrétního produktu nebo při jeho koupi. Akce jako černý pátek se dají využít k vybudování kvalitního vztahu mezi společností a zákazníkem. Obchodník má šanci dokázat, že se vyzná v zákazníkových potřebách, a zvýší šanci, že zákazník bude nakupovat i v dalších obdobích. Černý pátek tak slouží jako pomyslný sales pitch pro zbytek roku,“ dodává Veronika Danielová.

Zákazník má problém, vy najděte řešení

Pro úspěšný prodej je třeba pochopit momentální potřeby zákazníků. A to na základě dat, která má obchodník díky CRM platformě k dispozici. Následně může určit vhodný produkt, optimální prodejní strategii a digitální kanály, které jsou konkrétnímu zákazníkovi nejpohodlnější.

Síla statistik a dat

Data hýbou světem a dnešní CRM platformy jsou plné analytických nástrojů, které sbírají mnoho užitečných informací, například počet zákazníků, jaká místa na webu navštěvují, jakým způsobem nakupují, kdy volají na zákaznickou podporu nebo co přesně hledají za produkty. Všechna tato data pomáhají firmám najít správnou marketingovou strategii, udržet stávající zákazníky a přilákat ty nové.

Černým pátkem to pouze začíná

Plánovat obrovské výprodeje na černý pátek již dávno není optimální obchodní strategie. Cílem totiž není nalákat co nejvíce zákazníků na jeden nákupní den, nýbrž vytvořit věrnou komunitu uživatelů, kteří budou nakupovat dlouhodobě. A to se nikdy nemůže stát během jediného dne. Černý pátek by se tak měl brát spíše jako úvodní výkop než finále prodejní cesty.

„S využitím analytických dat musí firma pochopit, v jakém odvětví operuje, kdo jsou její zákazníci a jaké jsou jejich potřeby. Pak nastavit smysluplné komunikační kanály na udržení jejich pozornosti a nalákání zákazníků nových. To vše s dlouhodobým výhledem a udržitelnou marketingovou strategií,“ uzavírá Veronika Danielová.

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...