pátek 4. října 2024
ikona hodiny 25. 11. 2022 08:03

Black Friday nemusí být marketingové zlo

Black Friday neboli černý pátek je tu, obchody opět spouštějí marketingové kampaně ve velkém. Internetové stránky i e-shopy nabízejí nepřeberné množství produktů, firmy však často zapomínají na to hlavní – na zákazníky. Černý pátek je ale pořád jen jeden den v rámci celoročního snažení. Každá firma, která chce získat nové zákazníky a udržet si ty stávající, by si měla vytyčit mantinely pro vzájemné interakce a posilování vztahů.

Foto: Shutterstock.com
Black Friday Foto: Shutterstock.com

Dnešní CRM platformy nabízejí nástroje nejen pro interakci se zákazníky, ale především sledování trhu, chování uživatelů a možnost předvídat vývoj jejich potřeb. To vše skrze analytická data, která jsou často stěžejní pro správné nastavení marketingové strategie. Na co si dát pozor především, radí scale-up Pipedrive, který vyvíjí komplexní CRM platformu pro malé podniky.

Udělejte si přehled

Ve snaze naplnit kvóty pořádají některé firmy na Černý pátek doslova honbu za novými zákazníky, často však bez většího rozmyslu. Někdy je ale lepší jednoduše zpomalit a rozhlédnout se kolem sebe. Místo aby pořádaly masivní kampaně a šly takzvaně s kanónem na vrabce, měly by se soustředit na důkladnou analýzu dat a sledování zákaznických potřeb. „Nikdy nevíte, co se může stát a jakým směrem se trh může vyvíjet, stejně tak potřeby zákazníků. Digitalizace postupuje rychle, neustále se objevují nové možnosti a způsoby, jak k uživatelům dostat produkt, a spěchat se rozhodně nevyplácí. Klíčem k úspěchu je i schopnost se přizpůsobit a chytře využít dostupné nástroje,“ říká Veronika Danielová, produktová manažerka Pipedrive.

Musíte vědět, co prodáváte

Komunikace je velmi důležitá, avšak bez konkrétního cíle může spíše uškodit. Proto je mnohdy lepší utřídit si priority. Jaké nástroje vaše firma používá? Jakým způsobem hledá nové zákazníky a uživatele produktu? Jak probíhá samotný prodej? Je možné některé procesy ve firmě optimalizovat?

Moderní CRM nástroje a platformy pomáhají shromáždit a interpretovat podrobné statistiky a data, která lze interně využít pro precizní zacílení na konkrétní skupiny zákazníků. Schopnost přilákat stovky nebo tisíce nových zákazníků mohou být k ničemu, pokud 90 % z nich nabízený produkt jednoduše nevyužije. Obchodníci by proto měli vědět, co prodávají a na koho cílí, než vůbec přejdou k dalšímu kroku – komunikaci a prodeji samotnému.

Komunikace je klíčová

Také pro komunikaci platí, že méně je někdy více. Obchodník by tedy měl pouze vytyčit cestu, kterou by měl potenciální zákazník následovat. Průzkum společnosti MindMiners uvádí, že pro 20 % všech dotázaných pod hranicí 30 let byla největším kamenem úrazu při online nakupování přehnaná komunikace. Obchodník by si měl správně určit, ve kterém ze stádií nákupu se zákazník nachází, a cílit komunikaci správným směrem.

„Je zcela přirozené, že uživatel bude potřebovat jinou pomoc a podporu ve fázi průzkumu, hledání, během výběru konkrétního produktu nebo při jeho koupi. Akce jako černý pátek se dají využít k vybudování kvalitního vztahu mezi společností a zákazníkem. Obchodník má šanci dokázat, že se vyzná v zákazníkových potřebách, a zvýší šanci, že zákazník bude nakupovat i v dalších obdobích. Černý pátek tak slouží jako pomyslný sales pitch pro zbytek roku,“ dodává Veronika Danielová.

Zákazník má problém, vy najděte řešení

Pro úspěšný prodej je třeba pochopit momentální potřeby zákazníků. A to na základě dat, která má obchodník díky CRM platformě k dispozici. Následně může určit vhodný produkt, optimální prodejní strategii a digitální kanály, které jsou konkrétnímu zákazníkovi nejpohodlnější.

Síla statistik a dat

Data hýbou světem a dnešní CRM platformy jsou plné analytických nástrojů, které sbírají mnoho užitečných informací, například počet zákazníků, jaká místa na webu navštěvují, jakým způsobem nakupují, kdy volají na zákaznickou podporu nebo co přesně hledají za produkty. Všechna tato data pomáhají firmám najít správnou marketingovou strategii, udržet stávající zákazníky a přilákat ty nové.

Černým pátkem to pouze začíná

Plánovat obrovské výprodeje na černý pátek již dávno není optimální obchodní strategie. Cílem totiž není nalákat co nejvíce zákazníků na jeden nákupní den, nýbrž vytvořit věrnou komunitu uživatelů, kteří budou nakupovat dlouhodobě. A to se nikdy nemůže stát během jediného dne. Černý pátek by se tak měl brát spíše jako úvodní výkop než finále prodejní cesty.

„S využitím analytických dat musí firma pochopit, v jakém odvětví operuje, kdo jsou její zákazníci a jaké jsou jejich potřeby. Pak nastavit smysluplné komunikační kanály na udržení jejich pozornosti a nalákání zákazníků nových. To vše s dlouhodobým výhledem a udržitelnou marketingovou strategií,“ uzavírá Veronika Danielová.

Články autora Kateřina Čejková

Nejnovější články

Analýzy

Byrokracie brzdí i nábytkáře

U příležitosti zahájení veletrhu For Interior/ podzim Asociace...
Analýzy ze Spořky

Čína a ekonomika hrubé síly

Musíme opustit představu, že je možné konkurovat čínské...
Trendy

Vždy v dobré společnosti

Psal se rok 1700, poslední rok 17. století....

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Operativní leasing je na vzestupu

V Česku stále převládá – i pokud jde o firemní flotily – vozy...
Expertní pohled

Firmy čeká přechod na SAP v cloudu

Kvůli končící podpoře čeká tisíce firem v Česku přechod...
Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...