Téměř 90 % domácností ušetří na energiích
Pohled z praxe 24. 4. 2024 14:23Domácnosti, kteří pořizují fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo, v drtivé většině případů opravdu uspoří a dočkají se výrazného snížení spotřeby. Vyplynulo to...
Ukazuje to nová zpráva EU Mobility Report platformy Omio, která nabízí vyhledávání, srovnání a rezervaci spojů napříč různými typy dopravy ve 37 zemích. Oproti létu 2019 výrazně klesl počet objednávek letenek, a to o více než polovinu. V souvislosti s tím platforma zaznamenala i výrazně vyšší ceny letenek. V Německu například zdražily až o 71 %. Zato platforma registruje zvýšený zájem o pozemní dopravu, která tvoří většinu objednávek. Pandemie lidem ukázala kouzla cestování po blízkém okolí. Lidé častěji cestují vnitrostátně a na kratší vzdálenosti než před třemi roky. Zároveň mnohem častěji objednávají jízdenky na poslední chvíli.
Obnovený zájem o cestování se odrazil i na výsledcích Omia, které v porovnání s rokem 2019 ukazují dvojnásobný obrat.
„Můžeme říct, že cestování je zpátky. Vidíme ale změny ve způsobu cestování, a to ve dvou směrech. Zaprvé se lidé odvrátili od letecké dopravy, která v posledních letech v důsledku ekonomické a mezinárodní situace výrazně podražila. Lidé ale i v rámci pozemní dopravy cestují na kratší vzdálenosti a impulzivněji. To platí i nyní, v situaci, kdy restrikce v Evropě téměř neexistují. Dá se tak říct, že pandemie možná nastartovala nové dlouhodobé trendy, které budou pokračovat i v následujících letech,“ komentuje Tomáš Vocetka, CTO Omia, jež má vývojářské centrum v pražském Karlíně.
Analyzuje data o objednávkách na platformě Omio v rámci Evropské unie. Porovnává statistiky oproti třetímu kvartálu roku 2019, tedy stavu před pandemií. Díky možnosti objednávek různých typů dopravy (letecké, vlakové, autobusové a trajektové) napříč více než tisícovkou dopravců v Evropě přináší Omio unikátní vhled do dynamiky cestování. I díky pozitivním výsledkům společnost nově rozjíždí zkušební spolupráci s Uberem ve Velké Británii a nabírá další zaměstnance pro svou pražskou pobočku.
Nejvýraznější pokles zájmu o letecké spoje zaznamenalo Omio například v Británii, v Německu nebo v Itálii, kde se počet objednaných letenek oproti létu 2019 propadl až o 60 %. Právě v Itálii ale společně s tím vzrostl počet objednávek autobusové dopravy, a to o 40 %. Obdobně se daří i vlakové dopravě – u vlaků v Německu co do počtu jízdenek stoupl zájem o 25 %. Čísla ukazují, že zatímco počet cestujících se navrací na úroveň před pandemií, preferovaný způsob dopravy se mění.
Vvyhledávací, srovnávací a bookingová platforma založená v roce 2013, která lidem pomáhá najít ta nejlepší dopravní spojení v Evropě a Severní Americe, ať už cestují vlakem, autobusem, letadlem nebo trajektem. Cílem je umožnit lidem cestovat pohodlněji bez složitého vyřizování vícero jízdenek či letenek od různých společností. Díky spolupráci s více než tisícovkou dopravců nabízí až 10 milionů různých tras ve 37 zemích světa, kde si lidé skrz Omio zakoupili již přes 33 milionů jízdenek a letenek. Společnost má více než 300 pracovníků a kromě berlínského sídla otevřela kanceláře v Londýně a v Praze. Právě v české metropoli sídlí významná část jejího vývojářského týmu pod vedením CTO firmy Tomáše Vocetky.
„Vedle typu dopravy jsme zaznamenali změny i v dalších preferencích cestujících. Téměř o polovinu ubylo dlouhých cest nad 800 km, což lze připsat sníženému zájmu o cestování letadlem, ať už vlivem cen, či omezení. Naopak o více než 10 % narostl počet cest pod 400 km. O polovinu klesl také počet lidí, kteří si jízdenky či letenky objednávají s alespoň měsíčním předstihem. V kontrastu s tím vzrostl o 65 % počet cestujících, kteří si jízdenky objednávají v den cesty. Všechna tato čísla ukazují, že prim nově hraje vnitrostátní doprava a cestování na kratší dobu. Výrazným faktorem je určitě současná nejistota, ale možná i nástup trendů jako slow travel,“ vysvětluje Vocetka.
Změnu v chování cestujících však nepřinesly jen uvolněné restrikce či nové preference. Významnou roli hrají i ceny jízdenek a letenek. Zatímco za letenky museli cestující podle dat Omia utratit o 34 % více než před třemi lety, ceny vlakových a autobusových jízdenek se téměř nezměnily. Ty vlakové navíc spíše o něco zlevnily.
„Lidé změnili své cestovní chování kvůli pandemii, faktorů je ale víc. Roli hrají vysoké ceny letenek, za které podle našich dat lidé v Německu dnes v průměru utratí až o 71 % více než v létě 2019. To hraje do karet trendu udržitelného cestování pozemní a vnitrostátní dopravou. Na to, zda se jedná jen o přechodnou situaci, nebo dlouhodobé směřování cestovního sektoru, si ale ještě budeme muset počkat,“ uzavírá Vocetka.
ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...
„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...
Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...
Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...
„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...
Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...
A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...
Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...
Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...
V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...
Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...
„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...
A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...
Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...
Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...
Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...
Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...
Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...
Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...
„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...
V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...
V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...
„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....
Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...
Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...
V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...
Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...
„První tři země v Evropě, do kterých to...
Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...
Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...
Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...