Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny22. 3. 2023 11:30

Kdo bude Evropským hlavním městem kultury 2028?

O titul bojují Broumov a České Budějovice

Letos v létě by mělo být jasné, které české město se stane Evropským hlavním městem kultury (EHMK) roku 2028. Ve finále jsou Broumov a České Budějovice. Město, které titul získá, bude moci celý rok představovat Evropě svůj kulturní život a podnítit tak další rozvoj oblasti.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Shutterstock.com České Budějovice netřeba představovat, ale ani Broumov není bez šancí – podobných skvostů má víc Foto: Shutterstock.com

Jedním z cílů titulu je zvýšit mezinárodní povědomí o oceněném městě prostřednictvím kultury. Prvním českým EHMK se v roce 2000 stala Praha, o pět let později na ni navázala Plzeň. Pro rok 2028 se do nejužšího výběru dostalo Brno, Broumov, České Budějovice a Liberec. Loni v říjnu oznámila předsedkyně mezinárodní poroty soutěže Else Christensen-Redzepovicová dva postupující finalisty. Staly se jimi Broumov a České Budějovice.

„Broumov kandiduje jako nejmenší město v historii soutěže a je to pro nás skvělá příležitost ukázat, že se nebojíme dělat odvážné kroky. Broumovsko je region s obrovským přírodním, kulturním i historickým bohatstvím. A právě i na starém dědictví poutních stezek procházejících tímto úžasným barokním krajem stavíme koncept naší kandidatury: kreativní poutnictví. To propojuje všechny chystané projekty, i když podrobnosti zatím musí zůstat tajemstvím. Vše zveřejníme až na konci června po oznámení vítěze. Ať už to ale dopadne jakkoli, už dnes se díky kandidatuře dějí skvělé věci,“ říká koordinátorka kandidatury Broumov 2028 Marie Silondi a připomíná, že jedním ze základních pilířů, na kterých broumovská kandidatura staví, je i pomalý kulturní turismus. Tento celosvětový trend si zakládá na udržitelném a šetrném přístupu ke krajině a zapojení místních zdrojů a ekonomiky tak, aby turismus byl přínosem pro místní obyvatele a nedrancoval přírodu.

Strategii kandidatury Českých Budějovic lze shrnout pod pojem (PERMA)KULTURA. V původním významu slova je permakultura způsob, jak se chovat k přírodě (k vodě, vzduchu, lesům), ke svému okolí (domovu, škole, pracovišti) a k ostatním lidem tak, aby to bylo dlouhodobě prospěšné pro všechny a nikomu to neublížilo. Koncept pochází ze zemědělství, ale lze ho snadno aplikovat i na jiné oblasti – například architekturu, vzdělávání, komunitu, plánování, a dokonce i umění. Kreativní ředitelka kandidatury Budějovice 2028 Anna Hořejší říká: „Naším cílem je ukázat, jak je možné prostřednictvím umění, kulturních a kreativních odvětví zlepšit kvalitu života ve městě a regionu. Ukazujeme tak cestu, jak lze zodpovědně, dlouhodobě a udržitelně propojovat investiční projekty, strategický rozvoj kulturní infrastruktury a péči o obyvatele i životní prostředí. Evropské hlavní město kultury tak vytváří prostředí, ve kterém může růst PÉČE, SPOJENÍ a TVORBA.“

EU propůjčuje titul Evropské hlavní město kultury vždy na jeden rok jedné nebo více samosprávám. Uděluje ho na základě programu do budoucnosti v roce platnosti titulu. Kulturní dědictví či aktuální nabídky kultury zde nehrají roli.

„Z našich dat vyplývá, že právě za kulturou k nám jezdí nejvíc zahraničních turistů. Kulturní památky při pobytu v Česku navštíví 46 % cestovatelů a v souvislosti s kulturou turisté využívají také gastro, chodí se bavit nebo na různé akce. Co se týče zemí, za kulturou do Česka nejčastěji jezdí Němci (26,87 %), Rakušané (11,40 %) a Poláci (9,27 %). CzechTourism tak v rámci marketingu kulturu vnímá jako klíčový národní produkt. Podílíme se proto na celé řadě akcí, o kterých informujeme všemi dostupnými nástroji. Mimo jiné na jednom z největších turistických portálů v Evropě Kudy z nudy, který loni zaznamenal už 23 milionů unikátních uživatelů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Titul Evropské hlavní město kultury má velký potenciál přilákat do Česka další návštěvníky, logicky a rádi tak adepty na toto ocenění podporujeme. Mimo jiné jsme jim vytvořili speciální sekci na adrese https://www.kudyznudy.cz/kampane/evropske-hlavni-mesto-kultury, kde lze nalézt průběžně aktualizované informace o tom, co Broumov a České Budějovice chystají.“ 

Kromě kulturního rozvoje, většího zájmu zahraničních turistů titul a publicity EHMK přináší vítězné samosprávě další spolupráci. Zástupci Evropských hlavních měst kultury, Evropských měsíců kultury, kandidátských měst a síť hlavních měst kultury mimo Evropskou unii totiž vytvořili síť Evropských hlavních měst a Měsíců kultury. Jde o nevládní organizaci se sídlem na Ministerstvu kultury v Lucemburku. Za hlavní cíl má zajišťovat výměnu poznatků a zkušeností mezi hlavními městy kultury, poskytnout nezbytnou dokumentaci a pomáhat budoucím EHMK.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Be the Best
Platí Baťovo ikonické motto i v době umělé inteligence?

Jeden závěr na úvod je ale zcela zřejmý:...

Bylo to v roce 1925 – po 31 letech...

Tomáš Baťa je nám i v současnosti inspirací mimo...

V období, kdy se firmě Baťa podaří konečně zvládnout...

Následně se Baťa také vyjadřuje k odpovědnosti firem za...

Abychom se mohli dostat k podstatě naší úvahy, jak...

A významným článkem mozaiky Baťových úvah je také...

A zde získáváme odpověď Tomáše Bati na situaci,...

A zase se ocitáme na začátku dvou rovin,...

Nejde zde oddělit jedno od druhého. Firmy nemohou...

Tomáš Baťa věděl, že jde o změnu životního...

Vracíme se touto úvahou zase na začátek. Málo...

Jak k otázce umělé inteligence a nahrazování lidské práce...

Jak vnímá roli lidí v době umělé inteligence...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Nejnovější Cestovní ruch

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...

Cestovní ruch
Výročí Franze Kafky: Příležitost i pro cestovní ruch?

Kdo navštíví Prahu, resp. její webové stránky a...

Hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism...

Během roku Franze Kafky se uskuteční také projekt...

Otáčející se hlava Franze Kafky patří k nejvyhledávanějším...