čtvrtek 3. října 2024
ikona hodiny 13. 2. 2024 11:43

Jaké technologické trendy nás letos čekají?

Adaptace generativní AI, prolínání lidské a digitální pracovní síly, zjednodušování pracovních procesů a příliv nových digitálních dovedností – to jsou trendy, které podle české společnosti Productboard ovládnou v tomto roce technologický trh.

Foto: Shutterstock.com
2265302181 Foto: Shutterstock.com

Ukázal to vlastní průzkum, který společnost uskutečnila mezi 300 předními manažery větších či menších společností. Podle něj hodlá drtivá většina firem v letošním roce adaptovat nástroje generativní umělé inteligence, 80 % společností plánuje zvýšit investice do výzkumu a vývoje.

„Rok 2023 byl rokem umělé inteligence a můžeme s jistotou očekávat, že v nadcházejících letech pronikne do všech odvětví našich životů. Postupně se přesouvá z oblasti specializované technologie do mainstreamu, což bude pokračovat i v dalších letech. Je proto logické, že technologické firmy na tento vývoj reagují a implementují nové AI nástroje do svých produktů, aby držely krok s dobou,“ říká Hubert Palán, spoluzakladatel a CEO Productboardu.

Urychlení toku znalostí pomocí AI

Podle Palána má generativní AI schopnost firmám poskytovat cenné a užitečné informace. To je pravděpodobně její nejvlivnější a nejdostupnější přínos, který vedoucí představitelé podniků v roce 2024 rozpoznají. Připomíná ale, že je důležité této technologii správně formulovat své otázky. Palán zároveň předpokládá, že v budoucnu vznikne univerzální programovací jazyk, díky němuž by počítače a velké jazykové modely mezi sebou mohly okamžitě sdílet informace. To by firmám umožnilo snadnější přístup a využití dat.

„AI dokáže během několika vteřin vyhledat široké spektrum informací. Uživatel však musí umět pokládat otázky a je k tomu potřeba mít správné lidi, s nimiž se o poznatky lze podělit. Lidé mezi sebou v dnešní době šíří informace mnohem rychleji a je běžné, že v konverzaci nevědomky sdílí citlivé informace. Na rozdíl od člověka generativní AI dovede informace produkovat, nedovede je však předávat dál. Proto tedy proaktivně nešíří informace stranám, které by z toho mohly mít jakýkoli prospěch,“ domnívá se Palán.

Více o společnosti Productboard

Productboard je online platforma, která pomáhá produktovým manažerům vyvíjet správné produkty na základě potřeb zákazníků a uvést je co nejrychleji na trh. Přes 6 000 produktově orientovaných společností, jako je Microsoft, Zendesk či UiPath, využívá Productboard k pochopení potřeb uživatelů, určení priorit při vývoji a k udržování všech členů týmu v obraze pomocí roadmapy. Nyní již více než čtyřsetčlenný tým pracuje z Prahy, San Francisca, Brna, Vancouveru a Dublinu a stojí za ním renomovaní investoři Dragoneer Investment Group, Tiger Global Management, Index Ventures, Kleiner Perkins, Sequoia Capital, Bessemer Venture Partners, Credo Ventures, Rockaway a Reflex Capital. Bližší informace najdete na www.productboard.com nebo na sociálních sítích pod @Productboard.

AI jako součást každého produktu

Nejsilnějším trendem se v průzkumu stala generativní umělá inteligence, kterou do konce roku 2023 plánovalo nasadit 64 % firem. V tomto roce ji hodlá do svých produktů implementovat 90 % společností. Podle Productboardu má generativní umělá inteligence potenciál rychle poskytovat užitečné informace a integrovat do produktů určité vlastnosti a funkce založené na AI.

„Uživatelé jsou zvyklí, že oblíbenou funkci naleznou i u jiného produktu. To vytváří na technologické společnosti tlak držet krok s dobou a hledat řešení, která jim pomohou tyto funkce snadno a rychle implementovat. Umělá inteligence se neustále vyvíjí a přináší nové možnosti. Pro technologické firmy by proto mělo být samozřejmostí tyto funkce do svých produktů pravidelně integrovat, aby si držely konkurenceschopnost. Funkčnost, uživatelská zkušenost a snadné použití by se mohly stát samozřejmostí – ať už půjde o technologického titána, nebo startup,“ říká Hubert Palán. Jeho slova mají oporu i v průzkumu Summer 2023 Fortune / Deloitte CEO Survey, podle nějž 80 % lídrů technologických firem potvrzuje, že AI zvyšuje efektivitu jejich podnikání. 52 % v průzkumu uvedlo, že implementace umělé inteligence pomáhá růstu jejich společnosti.

Kombinace digitální a lidské pracovní síly

Zaměstnanci se podle Palána napříč různými odvětvími obávají, že AI jejich práci zautomatizuje a oni již nebudou potřební. V roce 2024 se podle něj ale ukáže jiný efekt. Ačkoli existuje důvodné podezření, že AI pracovní místa změní, nebude práci brát. Práci zaměstnancům spíše usnadní a zvýší jejich výkonnost.

„Umělá inteligence bude zefektivňovat stále více pracovních pozic. Zjednoduší plnění úkolů a nabídne snazší přístup k informacím. Firmy ovšem budou muset využít své odborné znalosti a určit, jak nejlépe využít AI pro své účely a jak s ní naučit pracovat své zaměstnance, aniž se budou cítit nevyužití nebo ignorovaní,“ uzavírá Palán.

Články autora Barbora Trvajová

Nejnovější články

Expertní pohled

Firmy čeká přechod na SAP v cloudu

Kvůli končící podpoře čeká tisíce firem v Česku přechod...
Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...
Cestovní ruch

Do Prahy se vrátí ikonický Airbus A380

Největší mezinárodní letecká společnost na světě Emirates oznamuje,...