Pondělí 24. června 2024
ikona hodiny28. 5. 2024 14:14

Nekalé praktiky falešných turistických průvodců skončí

Poslanecká sněmovna schválila v minulém týdnu novelu zákona o veřejných sbírkách, jež konečně umožní zkultivovat cestovní ruch zejména v nejvíce navštěvovaných turistických oblastech České republiky. Magistrát hlavního města Prahy i krajské úřady se totiž často setkávaly s nekalými praktikami falešných průvodců, kteří své šmejdské aktivity a obcházení pravidel schovávali za rádoby dobročinné sbírky.

Martin Pitro autor

Foto: Shutterstock.com Turisté si stěžují na tzv. deštníkáře v Praze s tím, že zaplacená služba jim nebyla poskytnuta kvalitně, nebo dokonce vůbec. Foto: Shutterstock.com

Například tržní řád hlavního města Prahy vymezuje území, kde je zakázáno obtěžovat obyvatele i návštěvníky snahou prodat jim na ulici jakékoli služby nebo zboží. Veřejnou sbírku však zatím bylo možné nabízet kdekoliv. A tak se objevovali kreativní „podnikatelé“, kteří se nechali registrovat jako veřejná sbírka jen kvůli tomu, aby na turisticky exponovaných místech, jako je Staroměstské náměstí, mohli nabízet své služby a zboží. Typickým příkladem zneužití registrace jsou tzv. deštníkáři, kteří na těchto místech prodávají turistické vyjížďky hop-on-hop-off, ale oficiálně nabízejí turistům možnost darovat na „dobročinný účel“ a následně se za to nechat odměnit jízdenkou na turistický autobus. Hlavní charakter jejich podnikání – tedy prodej průvodcovských služeb – se tak schovává pod údajnou veřejnou sbírku.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) proto podpořil návrh Prague City Tourism a Magistrátu hlavního města Prahy, aby byla do novely zákona o veřejných sbírkách vložena možnost obcím stanovit obecně závaznou vyhláškou místa, na nichž nelze konat nebo propagovat sbírku prováděnou prodejem předmětů, prodejem vstupenek na veřejná kulturní nebo sportovní vystoupení, pokud se jedná o prodej předmětů nebo služeb v oblasti cestovního ruchu podle zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.

MMR: Porušování tržního řádu jsme sledovali z okna

Jsem rád, že se podařilo najít formulaci, která nebude nijak bránit poctivým neziskovým organizacím, aby i nadále sbírky pořádaly kdekoliv na území obcí, ale která zároveň umožní zakázat podvodné sbírky, které porušují pravidla a dělají špatné jméno cestovnímu ruchu i celé České republice,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, a dodal: Rád bych poděkoval pražskému magistrátu, ministerstvu vnitra i ministerstvu pro místní rozvoj za důležitý příspěvek ke kultivaci cestovního ruchu v turisticky exponovaných místech.“

Do očí bijící porušování tržního řádu se dělo přímo před našima očima. Mohli jsme ho totiž denně sledovat přímo z oken ministerstva pro místní rozvoj. Takové obcházení pravidel je pro nás neakceptovatelné, a proto jsme návrh novely zákona aktivně podpořili. Je to další z našich iniciativ kultivace podnikatelského prostředí cestovního ruchu v České republice. Záleží nám na tom, aby se turisté v Česku cítili bezpečně a aby je nikdo během pobytu neobtěžoval šmejdskými praktikami,“ zdůraznil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Deštníkáři odrazují turisty

Od ledna 2025 si slušní poskytovatelé průvodcovských služeb budou moci oddechnout. Praktiky jejich nekalé konkurence totiž budou moci obce konečně zakázat vyhláškou, kterou například hlavní město Praha ve spolupráci s Prague City Tourism v současné době již intenzivně připravuje,“ konstatoval radní pro majetek a legislativu hlavního města Prahy Adam Zábranský.

„V rámci klientského servisu monitorujeme v Prague City Tourism zpětnou vazbu od návštěvníků hlavního města. Ročně si tak vysoké desítky turistů stěžují na tzv. deštníkáře v Praze s tím, že zaplacená služba nebyla poskytnuta nebo byla poskytnuta ve zcela nedostatečné kvalitě,“ sdělila Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism, a doplnila: „Ve většině případů turisté konstatují, že se do Prahy kvůli jejich chování již nevrátí.“ V rámci metodiky a výzkumu Net Promoter Score je známo, že nespokojený klient může ovlivnit názor na danou destinaci až u dalších 15 osob.

Články autora Martin Pitro

Nejnovější články

Pohled z praxe
Závod ve vývoji umělé inteligence: Čína versus USA

Čínský gigant Sense Time nedávno ohromil svět představením...

Čínské úspěchy se neomezují jen na software, ale...

Společnost 01 navíc vyvinula i efektivní modely s...

Výsledky tohoto epického souboje titánů formují podobu naší...

Názory
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku opět poklesla

Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se sice...

Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst...

Trendy
Aplikace pro správu nemovitostí s analytikou v reálném čase

„Vzhledem k tomu, že procesy správy nemovitostí jsou...

Aplikace SWORP Rent umožňuje organizaci nemovitostí do více...

Nejnovější Aktuality

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Aktuality
V Praze se konal největší bitcoinový festival v Evropě

V Praze během svého vystoupení mimo jiné představil 21...

Češi si bitcoin opravdu velmi oblíbili. K více...