Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Ředitel Chorvatského turistického sdružení v Praze Miodrag Mlačič, ředitel ACK ČR Michal Veber, tisková mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková a ředitel konzulárního odboru MZV Pavel Pešek informovali o trendech v cestování do Chorvatska, o vyvracení fám, o záměrech, jak v Chorvatsku cestovní ruch dál vyvíjet, a také o tom, jak se vybavit na zahraniční dovolenou nejen tam.
Počet turistů v Chorvatsku narůstá. Vloni Chorvatsko navštívilo více než 20 milionů turistů, z toho téměř 850 tisíc z České republiky, což je o šest procent víc než v předcovidovém roce 2019. Podle Miodraga Mlačiče jich přicestovalo jen od začátku letošního roku do 18. května více než 36 tisíc, což je o 11 procent turistů více než ve stejném období minulého roku. To je hluboká předsezóna a tedy příznivá známka, že se i tyto termíny lépe využily.
„Těší nás, že čeští turisté začínají objevovat Chorvatsko i mimo letní měsíce, a vedle pobytů u moře v hlavní sezóně roste i návštěvnost v měsících před a po prázdninách, tj. na jaře a na podzim, kdy u Jadranu panují příjemné teploty, ideální pro objevování malebných městeček, kulturních památek a krásné přírody na pobřeží, ale také ve vnitrozemí,“ konstatoval M. Mlačič a K. Pavlíková potvrdila: „Prodlužuje se dovolenková sezóna, kdy klienti jezdí do Chorvatska. Nyní už obsazujeme běžně termíny od začátku května do konce října. Počasí je v tomto období velmi příznivé a ceny hotelů mnohem nižší než v hlavní sezoně. Mění se také preference klientů, stále populárnější jsou ubytování vyšší kategorie. Zároveň část našich klientů postupně přechází z autobusové i vlastní dopravy k letadlu, které cestu zrychlilo a nabídlo pohodlnou alternativu nejen pro rodiny s dětmi, ale také pro ty, kteří neřídí a chtějí být v destinaci už za hodinu či hodinu a půl letu“. Aktuálně jsou z Prahy provozovány lety do Splitu, Dubrovníku nebo Zadaru. Letadlu jako pohodlné dopravě možná navíc trochu nahraje, že letos Regiojet nevypravuje do Chorvatska přímé vlaky, ale jen autobusy.
Otázkou je, jaká bude sezóna. Zájem českých občanů o cestování rok od roku roste. Jenže Chorvatsko v poslední době objevili turisté ze severní a západní Evropy i zámoří, a tak si již v zimě některé české cestovky stěžovaly, že jim hotely na letošek nedaly tolik kapacit, kolik by potřebovaly, protože daly přednost velkým mezinárodním CK. Až v létě uvidíme, nakolik budou nakonec ty kapacity vytíženy – nebo se ocitnou v prodeji na poslední chvíli. Zatím ještě je i u nás co kupovat – Čedok ještě nějaká volná místa v zájezdech má a prodává i ubytování jako samostatnou službu. Koneckonců, i Čedok je nadnárodní cestovka. Nicméně 40 % zájezdů se vyprodalo již v rámci first minute, na červenec a srpen už je míst pomálu, více do kempů. Také Regiojet hlásí červencové termíny takřka vyprodány.
Pro cestující vlastní dopravou se nabízí i ubytování cestou, aby na místo dojeli nejen zdraví, ale také schopní si již první den užít, a ne ho prospat.
Chorvatsko je země zaslíbená pro majitele domácích mazlíčků. Jsou tam dokonce tzv. „psí pláže“, speciálně vybavené i pro pohodu zvířecích turistů. Dovolená na lodi je nejen stálicí, ale přímo trendem. Češi jsou v tomto ohledu na třetím místě hned za Němci a Rakušany. A nejezdí se jen ležet na pláži, turisté vyhledávají zážitky a častěji podnikají výlety. Průměrná doba pobytu se zkracuje – jezdí se i na prodloužené víkendy.
Zájemci o Chorvatsko, nečtěte senzacechtivé titulky, ale střízlivé recenze těch, kdo se z dovolené vrátili. Vesměs spokojeni.
Jak už je poslední léta zvykem, před sezónou se vynoří „zaručené“ zvěsti o nesmírné drahotě, medúzách a jiných nebezpečných obyvatelích Jadranu atd. atd. Není šprochu, aby nebylo pravdy trochu. Bohužel, ta trocha křičí skandalizujícími titulky, zatímco ta většina pravdy není pro média až tak zajímavá.
Přitom ceny se doopravdy oproti loňsku nijak dramaticky nezměnily, asi stejně jako u nás. Dražší jsou luxusnější kapacity a především místa, kde se potýkají s overtourismem, jako je Dubrovník. Logicky – cena pomáhá regulovat návštěvnost. M. Mlačič zdůraznil, že nezbývá než omezit počet jednodenních návštěvníků tak, aby si turisté, kteří si zaplatili drahý hotel, mohli město užít bez tlačenic. A že ten samý kopeček zmrzliny, co stojí na hlavním náměstí čtyři eura, je za rohem za polovic. Chorvatsko má spoustu nepřekrvených krásných míst, stojí za to je objevit. Zájemci o Chorvatsko, nečtěte senzacechtivé titulky, ale střízlivé recenze těch, kdo se z dovolené vrátili. Vesměs spokojeni.
Asociace cestovních kanceláří spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem zahraničních věcí zpracovala stručný přehled toho, co si před cestou zjistit, zařídit, nezapomenout a na co si dát pozor, ať už jedete kamkoliv. Podívejte se na Desatero na cesty.
Velmi se pak doporučuje zaregistrovat se do systému MZV DROZD. V případě jakékoliv kalamity se registrovaným dostane do telefonu nejrychlejší možná informace, varování, nasměrování k pomoci.
V prvé řadě na doklady. Když jedou nezletilé děti s jinou osobou než rodiči, oficiálně stačí, aby měly vlastní pas. Ale je lépe mít i ověřený souhlas rodičů.
Pozor na dodržování dopravních předpisů. Kontroly rychlosti bývají přísné a pokuty víc než citelné. V Chorvatsku je sice dovoleno mít půl promile alkoholu v krvi, ale při jakékoliv i nezaviněné nehodě je to i tak přitěžující okolnost. Pro mladé do 24 let platí nulová tolerance. Také telefonování za jízdy by mohlo přijít draho. Při cestě zapůjčeným vozidlem se doporučuje mít při sobě souhlas vlastníka s použitím vozidla.
Nezapomeňte na kvalitní cestovní pojištění včetně pojištění odpovědnosti. Stává se, že například děti něco rozbijí – a malér je na světě. A samozřejmě pozor na místní předpisy. Chodit v plavkách v centru města se prostě nedělá, ani když je to na břehu moře. Čeští turisté s tím nemívají problém, ale špatné příklady by je mohly zmást.