Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Mezinárodní veletrh New Manfacturing World, pořádaný přední poradenskou společností v oblasti realit, průmyslu a infrastruktury Drees & Sommer ve spolupráci s renomovaným odborníkem na automobilový průmysl, profesorem Dr. Ferdinandem Dudenhöfferem, přivítal ve dnech 11.–12. června více než 400 účastníků z celého světa a celkem 40 odborných řečníků. Veletrh se konal v německém Böblingenu u Stuttgartu.
Předseda představenstva společnosti Daimler, Ola Källenius, se ve svém úvodním projevu zaměřil na transformaci, která v současnosti probíhá v celém automobilovém průmyslu. Inovativní výrobní techniky, jako je megacasting, flexibilní výroba a kybernetická bezpečnost – to jsou hlavní témata, o kterých diskutovali přední výrobci automobilů, dodavatelé, producenti výrobních zařízení a softwarové společnosti.
Automobilový průmysl byl s tržbami ve výši 564 miliard eur v roce 2023 nejvýznamnějším německým odvětvím z hlediska tržeb. Má vliv na několik dalších odvětví, od výroby strojů přes elektrotechnický průmysl až po vývoj softwaru. Pro zajištění konkurenceschopnosti jsou nezbytné inovativní výrobní techniky a rovněž podmínky pro spolehlivý ekonomický rámec. Ola Källenius, předseda představenstva společnosti Mercedes Benz, hovořil o strategickém směřování společnosti Mercedes: „Digitální, efektivní, udržitelný a flexibilní, to odráží nastavení našich závodů Mercedes-Benz. Tento přístup nám umožňuje rychle reagovat na trh a vytvořit dokonalý Mercedes pro každého zákazníka. Například jsme schopni až do roku 2030 nabízet souběžně vozidla s plně elektrickým pohonem a elektrifikovaným spalovacím motorem s vyspělou technologií. Znak na našich vozech je naším slibem: Mercedes je Mercedes – bez ohledu na jeho pohon.“
Automobilový průmysl byl vždy hnací silou technického pokroku. Od prvních spalovacích motorů přes zavedení výrobních pásů až po dnešní elektromobily a samořízená auta – průkopnická práce tohoto odvětví je hnací silou inovací v mnoha různých odvětvích. Budoucnost výroby ovládne megatrend megacastingu. „Umožňuje výrobu velkých a složitých hliníkových dílů vozidel v jediném procesu lití,“ vysvětluje odborník na automobilový průmysl profesor Dr. Ferdinand Dudenhöffer. „Na rozdíl od konvenčních metod, které zahrnovaly výrobu mnoha menších dílů a jejich následné spojování, umožňuje megacasting výrobu těchto dílů v jediném kroku. To nejen šetří čas a náklady, ale také zvyšuje kvalitu a bezpečnost našich vozidel.“
Společnosti jako Bühler Group a NIO již tento přístup úspěšně začlenily do svých výrobních procesů. Nicméně jako hlavní potenciální překážky při zavádění megacastingu do praxe byly během veletrhu zmiňovány vysoké počáteční investice do strojů na tlakové lití a přizpůsobení výrobní linky. Zpracování hliníku také vyžaduje specifické znalosti a technologie pro zajištění požadovaných vlastností materiálu. Z dlouhodobého hlediska však profesor Dr. Ferdinand Dudenhöffer věří, že výhody tyto překážky převáží. „S dalším technologickým pokrokem by se tato metoda mohla stát standardem, který by mohl zásadně změnit způsob výroby vozidel.“
V praxi konvenční vývojové metody při řešení složitých konstrukčních problémů megacastingu naráží na své limity. Ke splnění výrobních tolerancí je zapotřebí vysoká přesnost – a to se týká jak kvality materiálu, tak požadavků na bezpečnost při nárazu. Digitální dvojčata a simulace optimalizují výrobu a automatizované řídicí systémy a stroje zajišťují bezproblémovou integraci a monitorování výrobního procesu. Analýza založená na datech pak pomáhá včas odhalit případné problémy. Rostoucí objem dat však vede také k větším potenciálním bezpečnostním rizikům. „Ochrana výrobních procesů před digitálními hrozbami se stane klíčovou otázkou pro výrobce i dodavatele,“ dodal profesor Dr. Dudenhöffer.
Klíčovým příkladem je útok ransomwaru WannaCry v roce 2017, který ochromil více než 200 000 počítačů ve více než 150 zemích – a zasáhl také automobilový průmysl. Proto se veletrh věnoval dalšímu stěžejnímu tématu, kterým je ochrana před kybernetickými útoky – aniž by to narušilo efektivitu a škálovatelnost systémů. Společnost Fortinet zde nabízí řešení, které využívá umělou inteligenci a strojové učení k detekci a eliminaci bezpečnostních hrozeb v reálném čase.
Partner společnosti Drees & Sommer Florian Langlotz a jeho tým se podíleli na několika projektech automobilového průmyslu po celém světě, včetně České republiky. Na veletrhu zdůraznil aspekt plánování: „V závislosti na produktech, které vyrábí, má každá továrna své vlastní individuální procesy a zařízení. Jsou stejně odlišné jako vyráběné produkty. Pokud dojde ke změně výrobního procesu, ovlivní to i budovy. V mnoha továrnách nabývají na významu sítě, v nichž inteligentní výrobní zařízení komunikují s budovou. I z tohoto důvodu je nutné včas analyzovat veškeré aspekty, aby bylo možné flexibilně plánovat výstavbu výrobní zařízení a dalších objektů. To pomáhá kontrolovat náklady a čas potřebný v případě nutných krátkodobých úprav.“
Podle Floriana Langlotze je důležité zapojit dodavatele výrobních zařízení do plánování již v rané fázi, aby bylo dosaženo systematického řízení uspořádání zařízení a co nejlepších dopravních, logistických a skladovacích systémů. „To umožňuje vytvořit ucelenou koncepci řízení výroby, která je základem pro posouzení požadavků na stavbu. Namísto tradiční struktury dodavatelského řetězce se pak budeme stále častěji setkávat s integrovaným ekosystémem. To si vyžádá i změny v plánování továren, namísto rigidní struktury závodu musí existovat flexibilní systém, který bude možné využít pro několik variant vozidel a pohonů,“ uzavírá Florian Langlotz. „Zde je velmi užitečná aplikace omniverse řešení. Umožňují nám koncipovat výrobní zařízení již v rané fázi plánování, zajistit jejich interakci s budovou a holisticky simulovat všechny pracovní a výrobní procesy. To snižuje náklady a podporuje spolehlivou realizaci a plánování provozu již v rané fázi. Navíc můžeme simulovat potřebnou flexibilitu pro nové deriváty vozidel a výrobků a snížit další investiční náklady.“
Veletrh New Manufacturing World je začátkem série konferencí, které představí globální pokrok a inovace v tomto odvětví. Další významnou konferencí Drees & Sommer je New Battery World, která se bude konat 27. a 28. února 2025 v Mnichově. Účastníci budou mít jedinečnou možnost prohlédnout si nový závod BMW Group v této metropoli, včetně prohlídky laboratoře a prototypové výroby mnichovské automobilky. Je to vůbec poprvé, co BMW nabízí účastníků veletrhu možnost navštívit svůj nový výrobní závod.