Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Turistika na vodě je čím dál populárnější. Tento trend reflektuje projekt Středočeské centrály cestovního ruchu Pustit k vodě. Hravou formou a lehkým tónem ukazuje turistům potenciál turistiky ve středních Čechách po vodě, na vodě i v její blízkosti a chce prokázat, že zde lze strávit dny volna i dovolené přinejmenším stejně zajímavě jako v zahraničí, kam našinci na vodu jezdí.
Kampaň Pustit k vodě je produkt zaměřený na aktivní pobyt u vody i na vodě ve středních Čechách. Sloganem vtipně vyjmenovává, že k vodě můžeme pustit práci, starosti, stáří, ženu, chlapa – a zároveň že pustíme k vodě sebe, děti, partnery, pejsky… Koncept hravý, dobře zapamatovatelný, podpořený spoty, inzercí, veselými barvami a symbolem lodičky, jaké děti skládají z papíru. A také s růžovými srdíčkovými brýlemi.
Střední Čechy zaznamenaly v minulém roce nejvyšší návštěvnost za posledních dvanáct let, a to v každém čtvrtletí. Podle údajů Českého statistického úřadu přijelo do regionu za loňský rok 1,32 milionů hostů. Jak uvedl radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda: „Oproti roku 2022 se jedná o nárůst o 14,5 %. Zvýšení návštěvnosti jsme přitom zaznamenali jak u tuzemských, tak i u zahraničních návštěvníků. Návštěvnost tuzemských návštěvníků překročila 1 milion hostů, což znamenalo nárůst přes 10 % a u zahraničních návštěvníků byl nárůst návštěvnosti ještě výraznější, celých 35 %.“
Faktem zůstává, že zatímco u českých hostů je to absolutní rekord za posledních dvacnáct let, u zahraničních hostů se ještě nepodařilo úplně dorovnat výsledky předcovidových let – v roce 2023 jich přijelo 272 tisíc, zatímco v roce 2019 jich bylo 275 tisíc. Průměrná délka pobytu zůstala v citovaných letech stejná – 2,3 u rezidentů a 2,2 u zahraničních turistů.
Pravdou také je, že Středočeský kraj je netypický svým rozložením, když jeho centrem je hlavní město, které na sebe strhává hlavní část ubytování cizinců. Z nich leckteří vyrážejí na výlety právě do Středočeského kraje, což se ovšem v ubytovacích statistikách neukáže. Záměr dostat turisty na vodu by mohl perspektivně bilanci trošku vylepšit (např. po Labi z Německa), ale k působení do zahraničí to bude chtít víc času – a jiný slogan. A jiné statistiky, protože ubytování na kajutových lodích v těch běžných souhrnných tabulkách nenajdeme.
Střední Čechy mají díky Labsko-Vltavské cestě více splavných kilometrů, než má Baťův kanál. Vybavenost pro vodní turistiku a její propagace má však oproti Baťovu kanálu co dohánět.
Střední Čechy mají díky Labsko-Vltavské cestě více splavných kilometrů, než má Baťův kanál. Vybavenost pro vodní turistiku a její propagace má však oproti Baťovu kanálu co dohánět. V posledních letech to opravdu dohání, jenže se o tom zas až tak moc neví.
Právě na to je zaměřena jak podpora rozvoje turistické infrastruktury, tak kampaň Pustit k vodě. Pro plavbu jako na kanálech netřeba vlastnit hausbót. Půjčovny rády zapůjčí kajutové lodi – bez dalších služeb, i jako balíček s dalším programem. Vzhledem k omezenému výkonu lodi turista nemusí mít ani průkaz vůdce malého plavidla. Měl by se ovšem seznámit s pravidly plavebního provozu i s mapou vodních cest, plavebních komor a aktuální splavností.
To vše rozcestník webu Pustit k vodě umožňuje. A samozřejmě seznámí také s tím, jak si dovolenou na lodi užít – kde zakotvit a co si tam prohlédnout. V počtu atraktivit můžeme s Holandskem a možná i s Francií klidně soutěžit. Až na to, že web www.pustitkvode.cz umí pouze češtinu. Takže zatím může jen vracet české vodomily zpět z ciziny do domácích vod.
Web Pustit k vodě zahrnuje všechno, co na vodě lze zažít. Rekreační plavby lodí, vodácké výlety, vodní sporty – to vše s popisy jednotlivých výletů resp. aktivit. S dostatečným množstvím informací tak, aby nevynechaly nic důležitého, ale nezahltily. K tomu v lehkém tónu. Na druhé straně, součástí projektu bylo zapojit podnikatelské subjekty, a tak najdeme jen tipy na ty, kdo se zapojil. Mám pocit, že těch možností by jinak bylo víc.
Sympatické je, že web v každé pasáži na výsost přehledně odkazuje na další weby s podrobnými informacemi ohledně vodních cest a jejich používání. A zrovna tak na informace k turistickým atraktivitám a zážitkům.
Po covidu obliba domácích dovolených silně vzrostla. Původně tak trochu jako z nouze ctnost a sázka na jistotu. Přitom lidé poznali, kolik krásných míst vlastně neznali či opomíjeli. Letos hlásí nárůsty i organizátoři dovolených v zahraničí. Vzhledem k tomu, že dovolená trvá nejméně dvakrát tak dlouho, než zkracující se zahraniční rekreace, tak to nemusí být až tak konkurence. Turistických atraktivit kolem řek a jezer je u nás habaděj. Domácí dovolená si přitom může dovolit být i dělená na několik kratších úseků.
Cestujeme rádi – a životní styl se kloní k tomu nepodceňovat volný čas. Platí to především pro mladou generaci, která má k aktivní dovolené nejblíž. O tom, nakolik se pustí k vodě, ovšem rozhodne mimo jiné i ta voda. Kolik jí bude a v jaké kvalitě. Střední Čechy mají trochu výhodu, že tam přinejmenším dvě hlavní řeky, Vltava a Labe, budou mít pro vodáky vodu vždycky; někdy jí ovšem může být až moc. A koupat se v ní bývá místy problematické. Ty ostatní řeky na tom v posledních letech bývají hůř.
Kvalitu vody na koupání už léta zachraňují pískovny – i tam došlo k velkému rozvoji infrastruktury. Zajímavý, hravý a přehledný projekt Pustit k vodě je zacílen na dva roky. Na zavedení na trhu to není nijak moc, ale prodloužit se dá vždycky. Možná i s nějakou tou jazykovou mutací.