Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Svět technologií se dnes točí kolem středobodu jménem AI. Ano, už delší dobu to je buzzword, který je skloňován v souvislosti s téměř každým technologickým pokrokem. Mluví se o umělé inteligenci, strojovém učení, generativní umělé inteligenci, chatbotech, voicebotech i autonomních robotech.
Je potřeba si ale narovinu říct, kolik z nás vlastně ví, co tyto formy chytrých pomocníků v praxi dělají? Nebo možná ještě lépe, v jakých reálných situacích nám vlastně pomohou? A je to skutečně pomoc?
Všichni dnes cítíme, že potenciál AI je velký, ale praktické využití zatím často pokulhává, a právě schopnost přetavit umělou inteligenci do praktických a přínosných nástrojů či řešení je stále častějším problémem.
Proto bych v tomto textu rád opustil vzdušné zámky a ukázal dva příklady využití AI v prostředí výrobních firem, které jsou realizovatelné a hlavně funkční.
Představme si, že máme výrobní firmu a rádi bychom ulevili obchodníkům a technickým specialistům při procesu shromažďování požadavků klientů pro konfiguraci správné nabídky a její předložení klientovi ve správném formátu. Cílem využití AI je v tomto případě zrychlení procesu a vytvoření prostoru pro obchodníky, kteří se budou moci více soustředit na vyhledávání a akvizici nových klientů.
Tento proces je ve výrobní firmě vhodný pro zapojení AI hned z několika důvodů. V první řadě je důležité si uvědomit, že výrobní firmy v 80 % obchodují se stabilními zákazníky, kde se spolupráce opakuje, a tedy i v objednávkách se často objevují stejné produkty či sestavy. Jde tím pádem přesně o ten typ procesu, kde je ten správný prostor pro zrychlení a zefektivnění práce pomocí automatizace a AI.
Proč ještě dává smysl využít v tomto procesu AI?
Pro zdárné fungování AI je nutné si uvědomit, že se jedná o proces, při kterém je nutné mít data na správných místech v systémech, která tato data spravují. A že spolu tyto systémy musí správně komunikovat.
Z tohoto důvodu je základem synchronizace ERP systému, který je zdrojem produktových informací, se CRM systémem typu Salesforce, ve kterém je vytvořen konfigurátor nabídek se zapojením umělé inteligence. Výsledným řešením je v tomto případě samoobsluha s asistencí umělé inteligence pro konfiguraci nabídky na webovém portálu výrobní společnosti.
Jak takový konfigurátor vypadá a funguje?
Takový model fungování pak lze z pasivního konfigurátoru převést i do podoby chatbota nebo voicebota. Záleží však na tom, jak jsou klienti společnosti zvyklí fungovat a komunikovat. Už samotný přechod do prostředí vlastní konfigurace nabídky totiž bude pro většinu z nich znamenat naprosto zásadní změnu myšlení a fungování.
Když nad „bordelem“ postavíte AI, vygeneruje se zase jen „bordel“.
Druhým praktickým příkladem využití AI je situace, ve které jsme zákazníkem společnosti, u níž si necháváme vyrábět kritické produkty pro naše vlastní podnikání či vlastní klienty a potřebujeme mít přehled o stavu objednávky, případně v ní něco změnit nebo zjistit předpokládaný termín doručení.
Proč dává smysl zapojit umělou inteligenci v tomto procesu? Především proto, že současné nastavení zahlcuje emailové schránky obchodníků i obecně firemní emaily a vytěžuje call centrum či technické specialisty.
Cílem tak bude vytvoření samoobsluhy a asistence umělé inteligence pro odbavení zákaznických požadavků. Jak bude taková samoobsluha vypadat a fungovat?
V takovém prostředí je vhodné využití chatbota, případně i voicebota, který je napojený na databázi objednávek a CRM a je schopen zodpovídat velkou většinu dotazů. Ve výrobní firmě, kde jsme podobnou změnu realizovali, došlo tímto způsobem ke snížení počtu lidí na call centru ze šesti na jednoho člověka.
Chcete-li automatizaci a umělou inteligenci ve výrobní firmě skutečně prakticky využívat, musíte za všech okolností mít nachystaný kvalitní datový podvozek, na kterém celé nové řešení postavíte. Proto potřebujete mít správná data v odpovídajícím CRM, které by zároveň mělo být určeno jako místo pravdy. A stejně důležité je zvládnout napojení tohoto CRM na ERP. Teprve pak si lze hrát s umělou inteligencí a efektivně ji využít v různých firemních procesech.
Pořád totiž platí, že když nad „bordelem“ postavíte AI, vygeneruje se zase jen „bordel“.