pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 10. 7. 2024 06:00

Má dedikovaná IP adresa skutečně vliv na doručitelnost e-mailů?

Za poslední dvě dekády se odesílatelé v e-mail marketingu dozvídali, že k dosažení nejlepších možných výsledků doručitelnosti potřebují dedikované neboli vyhrazené IP adresy. Tento přístup ale přináší nemalé problémy a pro většinu odesílatelů je volba vyhrazené IP adresy nešťastná.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Dedikované IP adresy, tedy takové, které jsou přiřazené a využívané jedním zákazníkem nebo firmou, byly vytvořeny proto, aby oddělily jednotlivé společnosti a nedocházelo tak ke vzájemnému ovlivňování reputace odesílatelů. Naproti tomu sdílené IP adresy jsou společné pro více uživatelů.

Vztah mezi doručitelností a volbou IP adresy však není tak jednoduchý, jak se zdá. „Historicky byla reputace odesílatele spojena s IP adresou. IP adresy ale patří do širších IP sítí a autonomních systémů (ASNs) vlastněných operátory. Pokud má některá z IP adres špatnou reputaci, negativně to ovlivní i sousední IP adresy a tím i celou síť. Výběrem dedikované IP adresy tedy odesílatel nezajistí lepší reputaci. Jen oddálí dopad špatné reputace na sousední IP adresy,“ říká Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit.

Z dedikovaných IP adres tak profitují hlavně poskytovatelé, kteří se zaměřují na kvantitu. Naberou zákazníky, přidělí jim individuální IP adresy a sledují jejich reputaci. Pokud začne reputace klesat nebo pokud by byla IP zablokovaná pro přístup na nějaký server nebo webovou stránku, vědí přesně, o kterého ze zákazníků jde.

V případě problémů přesouvají uživatele na nové adresy nebo je přihodí do rozsahu sdílených adres s dalšími neférovými hráči.

Tento proces vede ke zhoršování pověsti sdílených IP adres, protože se stávají rybníčkem, kam neféroví hráči odcházejí umřít. A právě to je hlavním důvodem, proč sdílené IP rozsahy mají tak špatnou pověst mezi marketéry,“ vysvětluje odborník z Mailkitu.

Pro zahřívání domény vybírejte sdílené adresy s dobrou pověstí

Dalším problémem dedikovaných IP adres je proces warmup, kdy je třeba IP adresu zahřívat stabilním a dostatečným objemem zpráv. Mnoho značek rozesílá e-maily pouze jednou týdně nebo i méně často a v nedostatečných objemech, což způsobuje problémy s udržením dobré reputace.

Mnozí odesílatelé své IP adresy nedokáží dostatečně zahřát, což vede k problémům s hodnocením reputace ze strany provozovatelů e-mailových schránek a v důsledku toho i s doručitelností,“ uvádí Olexa a dále radí: „Alternativou jsou sdílené IP adresy s dobrou reputací. V takovém rozsahu mají noví odesílatelé lepší startovní pozici a profitují z již fungující reputace. Navíc přispívají k objemům odeslaných zpráv, což pomáhá udržovat IP adresy zahřáté na větší objemy a umožňuje rychlejší doručení jednotlivých rozesílek.“

Klíčové je tedy využívat sdílené adresy, které mají dobrou reputaci. Firma, která poskytuje e-mailingové služby, by měla ve svém vlastním zájmu prověřit všechny nové uživatele před jejich zapojením do rozesílek a zavést striktní politiku pro případ zneužití.

Podle Olexy si mohou navíc firmy, které mají problémy s doručitelností, jednoduše prověřit, zda je společnost, která jim platformu pro rozesílku poskytuje, certifikovaná dle CSA (Certified Senders Alliance).

„Tato certifikace je uznávaná poskytovateli schránek po celém světě a její získání je podmíněno nejen splněním technických kritérií, ale i zákonných norem a dodržováním dobré praxe,“ dodává Olexa.

Články autora

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...
Cestovní ruch

Do Prahy se vrátí ikonický Airbus A380

Největší mezinárodní letecká společnost na světě Emirates oznamuje,...