Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Menší či větší výhrady ke svému zaměstnavateli má většina českých zaměstnanců a jen zhruba každý sedmý by ostatním práci u svého současného zaměstnavatele doporučil. Jak by tedy měl vypadat hypotetický „zaměstnavatel snů“? O co všechno by se měl starat? Odpovědi na tyto otázky přinesl projekt Barometr zaměstnanců společnosti Up Česká republika, který zjišťoval postoje a názory více než 1000 respondentů z tuzemských firem a organizací.
Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata v termínu je naprostý základ, který musí skvělý zaměstnavatel splňovat podle 95 % českých zaměstnanců. A nejde jen o dodržování termínů, ale i o férovost finančního ohodnocení, které by mělo odpovídat dovednostem zaměstnance i jeho pracovnímu nasazení. Právě to je základní stavební kámen spokojenosti zaměstnanců v práci.
Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, ale nestačí. Super zaměstnavatel by toho měl dělat mnohem víc.
A 9 z 10 Čechů se shoduje, že by neměl zapomínat zaměstnance chválit a poděkovat jim za odvedenou práci. V realitě se přitom stále ještě mnoho zaměstnanců nedočká pochvaly, jak je rok dlouhý.
Uznání, pochvala a poděkování přitom mají mnohem silnější efekt než finanční bonus nebo přidání peněz. „Peníze totiž fungují a motivují hlavně krátkodobě. Pochvala či uznání mají mnohem výraznější a dlouhodobější dopad zejména na motivaci zaměstnanců i jejich loajalitu. Stále oblíbenější jsou i online pochvaly, které dobře fungují v hybridním pracovním režimu,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.
Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by mělo rozhodně být i zdraví zaměstnanců. Podporovat kvalitní stravování a pečovat o fyzické, ale i duševní zdraví zaměstnanců by měl špičkový zaměstnavatel podle názoru 88 % Čechů. Nástrojů a výhod, které mohou zaměstnavatelé zaměstnancům na podporu zdraví poskytnout, je přitom dlouhá řada, ať už to je rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, benefity na wellbeing a volnočasové aktivity, služby psychologa nebo různé preventivní programy.
„S prodlužováním pracovního věku bude péče o fyzické i psychické zdraví zaměstnanců čím dál důležitější. Čísla ukazují, že zdravotní problémy jsou po 61. roce věku častější, proto by prevence měla být důležitým tématem pro všechny – zaměstnance, firmy i stát,“ říká Nicoletti.
Role skvělého zaměstnavatele ale tímto nekončí. 87 % Čechů je přesvědčeno, že by se takový zaměstnavatel měl zajímat o jejich názory a postoje. Zhruba 8 z 10 zaměstnanců si myslí, že by měl mít zájem i o jejich spokojenost na pracovišti. Okolo ¾ Čechů by ocenilo také zájem zaměstnavatele o jejich celkovou spokojenost v pracovním i osobním životě.
„Zaměstnavatelé se dosud zjišťováním názorů svých lidí příliš nezabývali. Často z důvodu organizační náročnosti, složitého vyhodnocování nebo kvůli absenci vhodných nástrojů. Dnes už je situace jiná, zrealizovat online měření spokojenosti zaměstnanců nebo rychlou anketu na libovolné téma pro nás není po technologické stránce problém a o tyto nástroje registrujeme v posledním roce rekordní zájem,“ říká Nicoletti ze společnosti Up Česká republika, která se zabývá péčí o zaměstnance a jejich odměňováním téměř 30 let.
Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní kulturu a dobré pracovní vztahy. Sám zaměstnavatel by se měl o tuto oblast zasazovat podle 83 % zaměstnanců. A jak důležité jsou dobré pracovní vztahy a komunikace pro spokojenost zaměstnanců v práci? Podle Barometru se vztahy i komunikace řadí na druhé a třetí místo hned za adekvátní výplatu.
Budování zdravé firemní kultury je alfou a omegou každé firmy a spočívá i v rozvoji komunikace a dobrých vztahů. Čím dál častěji s tím přitom pomáhají různé technologické nástroje a platformy, které pomáhají udržet dobré vztahy a komunikaci i v podmínkách hybridní práce,“ dodává Nicoletti.