pátek 20. září 2024
ikona hodiny 6. 8. 2024 09:00

Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?

Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled, na co se jakožto spotřebitelé můžeme v blízké budoucnosti těšit. V opačné situaci však stojí ostatní e-commerce hráči, kteří jen těžko konkurují extrémně nízkým cenám.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Navíc tito „hegemoni“ s obrovskými rozpočty zvedají ceny za reklamu a tím bourají profitabilitu konkurence.  Abychom však dokázali vyhodnotit a porovnat strategie jednotlivých platforem, nejprve si musíme připomenout, na jakých základech každá ze společností stojí.

Trendyol expanduje zejména na východ Evropy

Trendyol se zaměřuje hlavně na turecký trh a postupně expanduje do okolních regionů. Zaměřují se na pochopení svých zákazníků a jejich preferencí, což jim umožňuje přizpůsobit nabídku a marketingové kampaně. Investují hodně do své logistické infrastruktury, známé jako Trendyol Express, což jim umožňuje nabídnout rychlé a spolehlivé doručení.

„Mají širokou nabídku produktů a spolupracují s různými značkami, díky čemu tam zákazníci najdou vše, co potřebují. Navíc mají své vlastní R&D centrum, kde se zaměřují na technologické inovace a využívání umělé inteligence a datové analýzy ke zlepšení zákaznického zážitku,“ říká Milan Zeman, ředitel strategie digitální agentury myTimi.

Strategie Temu vs. Trendyol

Temu má od začátku globální ambice a rychle expanduje na západní trhy, hlavně do USA. Co je odlišuje, je jejich důraz na nízké ceny a gamifikaci. Používají zábavné prvky jako hry a sociální nákupy (social refferals), aby zvýšili engagement uživatelů. Investují hodně do influencer marketingu, co jsem jim daří i přesto, že čelí kritice kvůli kvalitě produktů, environmentálním dopadům a pracovním podmínkám.

Zatímco Trendyol se soustředí na stabilní růst a udržitelné zlepšování zákaznického zážitku prostřednictvím technologických inovací a kvalitní logistiky, Temu vsází na rychlý růst, extrémně nízké ceny a masivní marketingové kampaně.

„Oba hráči se snaží o expanzi a dobytí Evropy pomocí prodeje levného a málo kvalitního zboží s extrémně agresivní cenovou politikou. Trendyol se pak snaží zaujmout primárně pomocí influencerů a Temu pomocí kampaní na Google, které se nakupují v aukci, v které výrazně přeplácí ostatní (české) hráče, zvedá ceny za reklamu a tím bourá profitabilitu své konkurence,“ dodává Milan Zeman.

Důležitá fakta

Trendyol:

  • Platforma založená v roce 2010 v Turecku,
  • Aktuálně je součástí Alibaba Group, která finanční injekcí ve výši 1,5 miliardy amerických dolarů (do Trendyolu) v roce 2018 uskutečnila svoji největší internetovou investici v Turecku.
  • na konci roku 2023 byla hodnota Trendyolu oceněna na 16,5 miliardy dolarů.


Temu:

  • založená čínskou společností PDD Holdings
  • spuštěna v USA v roce 2022, o rok později pak i v Evropě.
  • hrubá hodnota společnosti dosáhla v roce 2023 lehce nad 15 miliard dolarů  (v roce 2024 se očekává přes 37 miliard dolarů)​.

Kdo bude slavit úspěch?

Jaký z uvedených přístupů nakonec bude slavit úspěch a pošle tím druhou z platforem do zapomnění si zatím nikdo netroufá předpovědět. Zajímavé však bude sledovat, jak si která obchodní strategie povede. Na jedné straně pokus o vytvoření vlastního ekosystému služeb, který v rámci e-commerce platformy Trendyol propojí malé a střední podniky napříč kontinentem. Na druhé straně bude zajímavé sledovat, jak daleko se Temu se svým poměrně propracovaným a do jisté míry intenzivním marketingem zvládne dostat. Každopádně rok 2024 i 2025 bude pro obě z platforem rozhodně důležitý a přelomový.

Nejnovější články

Expertní pohled

Fed se bojí nezaměstnanosti a tak startuje padesátkou

Fed dostál novinovým spekulacím a snížil napoprvé v...
Názory

Strategie proti populismu

Zatímco Kamala Harrisová a Donald Trump bojují o...
Analýzy

Téměř polovina firem zaměstnává zahraniční pracovníky

Zahraniční pracovníky – nepočítajíc v to občany členských...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Stavba linky na zpracování kalcinovaných jílů zahajuje

Společnost Holcim Česko dne 2. září 2024 slavnostně...
Aktuality

Unikátní módní přehlídka i street artový obraz

Slavia pojišťovna, titulární partner Velké pardubické se Slavia...
Aktuality

Povodňové sbírky mohou přilákat kyberšmejdy

Množství vypsaných charitativních sbírek může přilákat i pozornost...