Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Agentura na podporu obchodu CzechTrade rozšiřuje své zastoupení a expanduje do Uzbekistánu. Nová zahraniční kancelář sídlí v centru hlavního města Taškent. O export do Uzbekistánu mají české firmy stále větší zájem, jenom za první pololetí letošního roku se na tamější trh vyvezlo zboží za více než 2 miliardy korun. CzechTrade bude na uzbeckém trhu pomáhat českým firmám především z oborů chemie a petrochemie, strojírenství či těžby a dobývání nerostů.
V reakci na situaci na globálních trzích otevírá agentura CzechTrade další zahraniční kancelář mimo Evropskou unii. „Uzbekistán v posledních letech zaznamenal stabilní ekonomický růst. Má bohaté přírodní zdroje zejména v oblasti nerostných surovin, investuje do modernizace své infrastruktury a s rostoucí ekonomikou roste i kupní síla obyvatelstva. Tyto faktory činí Uzbekistán atraktivním trhem pro české firmy, které hledají nové obchodní příležitosti mimo Evropskou unii,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Uzbecká kancelář se nachází v Yunusabádském městském obvodu v centrální části města Taškent, kde sídlí pobočky mezinárodních společností, ale také významných uzbeckých státních či polostátních subjektů. Cílem zastoupení CzechTrade v Uzbekistánu je nadále zvyšovat export na tamější trh, který v roce 2023 činil 3,5 miliardy korun. V prvním pololetí roku 2024 se vyvezlo zboží za 2,1 miliardy korun.
CzechTrade se v Uzbekistánu soustředí primárně na obory z oblasti chemie a petrochemie, strojírenství a těžby a dobývání nerostů. Uzbecký trh ale nabízí také další obchodní příležitost. Podle Petra Jurčíka, ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade Uzbekistán, země kromě velkého nerostného bohatství disponuje také rozvinutým zpracovatelským průmyslem nebo příležitostmi v oboru zemědělství. „Lze také předpokládat, že kromě exportérů v těchto a dalších podobných oborech, budou mít o uzbecký trh zájem zejména firmy, které jsou aktivní na sousedním kazašském trhu. Uzbekistán s ohledem na rychlý ekonomický rozvoj může být pro české firmy zajímavou alternativou,“ vysvětluje Petr Jurčík.
Jako každá země, tak i Uzbekistán má svou specifickou obchodní etiku. Obchodní jednání zde mají velmi významnou osobní rovinu. „Příprava či dokonce asistence při obchodních jednáních je určitě jedna z hlavních náplní práce naší zahraniční kanceláře. Firmy na jednání s potenciálními obchodními partnery důkladně připravíme. K typickým obchodním rysům v Uzbekistánu patří například smlouvání o ceně, které běžně bývá součástí obchodních jednání. Uzbecký partner se zkrátka snaží získat co největší slevu. Není proto na škodu začít vyjednávat s vyšší cenou, než je běžné, a počítat s případnými slevami,“ dodává Petr Jurčík.
Také s prezentací firem v Uzbekistánu je agentura připravena pomáhat, a to například prostřednictvím veletrhů a dodavatelských misí. Na únor 2025 je plánovaná podnikatelská mise zaměřená na potravinářské technologie a v březnu či dubnu příštího roku se mohou české firmy zúčastnit mise dodavatelů technologií pro dobývání nerostů. Více o veletrzích a dodavatelských akcích lze nalézt na webových stránkách agentury CzechTrade www.czechtrade.cz.
Již první konzultace k nově otevřenému teritoriu lze využít na Meeting Pointu CzechTrade, který se uskuteční ve čtvrtek 10. října 2024 na České národní expozici v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu. Registrace je možná na webových stránkách agentury CzechTrade.