pátek 11. října 2024
ikona hodiny 28. 9. 2024 07:00

Fenomén marketplace: Proč potravinové řetězce riskují

Když první odvážlivci vstoupili do segmentu doručování potravin, málokdo tušil, o jak populární a vyhledávanou službu za deset let půjde. Na růstu online nakupování potravin nic nezměnilo ani odeznění globální pandemie. Například americký gigant DoorDash hlásí téměř každé čtvrtletí pětinový nárůst objednávek, podobně roste i jeho obrat a nejnověji tento marketplace oznámil, že chce dále posílit svoji vertikálu zaměřenou na rozvoz potravin. Do grocery segmentu vstoupili i hráči, kteří dříve poskytovali taxislužby nebo doručovali obědy.

Peter Menky autor

Komerční ředitel DODO Group

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Na novou situaci musí tradiční obchodní řetězce přirozeně nějakým způsobem reagovat. Obvykle zvažují dvě možnosti – zda působit v online prostoru primárně přes již existující marketplace, nebo budovat e-shop pod vlastní značkou. Ačkoli se první cesta může zdát časově, finančně i logisticky úspornější, z dlouhodobého hlediska připravuje obchodníka o zásadní příležitosti a může být pro něj dokonce i reputačním rizikem.

Na tržišti v anonymním režimu

Etablovanou maloobchodní značku na marketplace lze přirovnat k situaci, kdy by se nejznámější český fastfoodový řetězec rozhodl prodávat své bagety primárně ze sdíleného stánku na rušné tržnici – a ještě s cizím prodavačem. Určitě by něco vydělal, ztratil by ale přímý kontakt se svým zákazníkem a identitu, kterou si léta poctivě budoval.

Na online tržišti je prodejce jedním z mnoha. Šíře nabídky zboží od desítek až stovek různých prodejců rozptyluje pozornost zákazníka, který obvykle nedělá pravidelné nákupy jen u jednoho z nich, a kromě toho je také průměrná hodnota nákupu na online tržišti až o polovinu nižší ve srovnání s nákupem na e-shopu obchodníka. Prodejci zároveň netuší, jaký zákazník jejich produkty nakupuje, jaké jiné doplňkové zboží hledá, případně zda se rozhodoval primárně podle ceny, nebo třeba dle původu a kvality výrobku. Jednoduše řečeno, prodejce nemá k dispozici data o chování zákazníků, přestože jsou pro správné plánování a rozhodování naprosto klíčová. Dobrovolně se vzdává přístupu k těmto cenným údajům ve prospěch marketplace.

Naopak vlastní e-shop a spolupráce s důvěryhodným logistickým partnerem jsou zárukou, že prodejce má plnou kontrolu nad skladovou dostupností i množstvím zalistovaného zboží – běžně lze na plnohodnotném e-shopu ve srovnání s online tržišti nalézt až desetinásobek zalistovaných produktů. Obchodníci zároveň nepřichází o důležité datové zdroje a nemusí investovat čas a finance do oblasti, která je pro mnohé noční můrou – ano, je jí logistika.

Nároky zákazníků budou jen stoupat

Proč jsem zmiňoval „důvěryhodného a spolehlivého logistického partnera“? Český zákazník je, minimálně co se týče rychlosti a přesnosti doručování objednávek, náročný. Chyby neodpouští a chce se na svůj obchod spolehnout. Je také třeba si uvědomit, že kurýr je jediným styčným bodem mezi ním a e-shopem, takže prodejce reprezentuje. Při výběru partnera, kterému obchodník tak důležitou roli svěří, je tedy na místě obezřetnost.

Důvěryhodný a spolehlivý logistický partner je ten, kdo dokáže zákazníkům komfort i kvalitu garantovat za každých okolností. To v praxi znamená především možnost doručování v předem vybraný čas, který je opravdu dodržen, zvládnutý proces řízení kapacit, transparentní komunikaci či technickou a hygienickou způsobilost flotily aut. Špičkový partner dnes dokáže klientovi pomoci i s navržením celého online prodejního kanálu včetně komplexního nastavení a řízení skladování a vyskladňování.

Řešení v podobě vlastního e-shopu se sice může zdát na první pohled komplikovanější než vstup na marketplace, přináší však zásadní výhody – maloobchodník neobětovává svoji identitu, produkty nabízí podle skutečných skladových zásob, a navíc stále lépe poznává svého online zákazníka. Tato symbióza mezi prodejcem potravin a zkušeným logistickým partnerem je z dlouhodobého hlediska přínosnější než okamžité prodeje „anonymům“ na tržištích.

Nejnovější články

Analýzy

Průměrný uživatel internetu využije denně 4,2 GB dat

Globální internetový provoz představuje 33 exabytů za den....
Analýzy

Developeři budou zdražovat, v průměru o 7 %

Ceny rezidenčních nemovitostí se opět zvednou. Podle průzkumu...
Analýzy

Operace MiddleFloor: Dezinformační kampaň proti vstupu Moldavska do EU

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies varuje, že...

Nejnovější Expertní pohled

Analýzy

Operace MiddleFloor: Dezinformační kampaň proti vstupu Moldavska do EU

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies varuje, že...
Expertní pohled

Dlouhé úrokové sazby míří prudce vzhůru

Přestože Fed v září razantně odstartoval proces snižování...
Expertní pohled

Pár poznámek k digitalizaci a rozvoji softwarového průmyslu v ČR

Digitalizace je základním a zcela nezbytným předpokladem transformace české...