Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Téměř každý druhý Čech do 24 let zvažuje vlastní podnikání. Nejvíce je k tomu motivuje nikoli finanční stránka, ale možnost rozhodovat sám za sebe a dělat to, co je baví. Mezi nejčastější bariéry pro start podnikání patří nedostatek zkušeností, strach z neúspěchu a nedostatečný počáteční kapitál. Ukázal to průzkum Presto Index: Češi a podnikání, který pro VC fond Presto Ventures připravila výzkumná a technologická společnost Behavio.
Přestože napříč populací o podnikání uvažuje 25 procent dotázaných, u mladých ve věku 18 až 24 let je to 45 procent. Dvanáct procent v této věkové kategorii už dokonce podniká. Tři čtvrtiny těch, kteří podnikají, nebo to zvažují, uvádí jako nejsilnější motivátor dělat to, co je baví a rozhodovat sami za sebe. Dalším silným motivátorem je pro mladé flexibilní pracovní doba (66 procent).
„Už i Draghiho zpráva ukázala, že bez podpory inovací nesených podnikateli se nebude dít vůbec nic. Čeká nás stagnace, nepokoje a zmar. Presto Index podnikavosti nám naštěstí ukázal velký potenciál – skoro polovina mladých chce podnikat, aby mohli rozhodovat sami za sebe a dělat, co je baví,“ říká partner Presto Ventures Vojta Roček. Presto Ventures se dlouhodobě zaměřuje na podporu podnikatelského prostředí. Mimo jiné spolupracuje s řadou mentoringových platforem a startupových programů, jako jsou Můžeš podnikat, ČSOB Start It, Startup Night nebo Ment2Grow.
„Díky velkému vzorku 1 000 lidí, kteří reprezentují online populaci ČR, a použití naší unikátní behaviorální metodologie vznikl zajímavý výzkum, který detailně ukazuje i to, jak se bariéry nebo motivace mohou lišit v závislosti na pohlaví či věku respondentů. Naopak je moc neovlivňuje dosažené vzdělání, výše příjmu nebo velikost sídla. Jsem zvědav, jak se budou výsledky v čase měnit spolu s aktivitami, které mají lidem pomáhat s podnikáním začít,“ uvádí Marek Nebesář, sales and Operations Director a spoluzakladatel Behavio.
Cesta k vlastnímu byznysu ale není bez překážek. Více než polovina mladých cítí, že nemá dostatek zkušeností. Celkem 47 procent z těch, kteří uvažují o podnikání, uvádí jako jeden z největších bariér strach z neúspěchu a zadlužení. Ženy uvádějí, že se bojí neúspěchu o 12 % více než muži.
Téměř polovina mladých dnes zvažuje podnikání. Nevidím jediný důvod nezačít – i kdyby byznys do 5 let zkrachoval, vybudují si širokou základnu kontaktů a projdou těmi nejtěžšími zkouškami v pracovním prostředí,“ říká Kamila Zahradníčková, CEO a spoluzakladatelka technologického startupu Lakmoos, která sama získala ocenění například CC Awards: Top 10 Mladý startup roku.
Nejvíce by mladí lidé ocenili rady od někoho zkušeného (68 procent). Hned vzápětí jsou finanční podpora a granty (66 procent), větší znalosti a vzdělání a také pomoc s osobním rozvojem a sebedůvěrou (oboje 63 procent).
Obecně by podle respondentů nejvíce pomohly finanční podpory a granty (58 procent). Rozdíl je ale mezi těmi, kteří podnikání teprve plánují a těmi, kteří už podnikají, kde je zájem o dotace výrazně nižší – konkrétně 67 procent vs. 40 procent. Finanční podporu vnímají jako důležitější ženy než muži (64 ku 53 procentům).
„V rámci Startup Night se snažíme bořit bariéry mezi vysokoškolskými programy. Propojujeme technicky zaměřené studenty s jejich kolegy z ekonomických oborů, aby inovativní nápady společně přetavili v podnikatelské příležitosti,“ vysvětluje Pavlína Frydrychová ze SpoluPRACUJEME, která pořádá také eventy Startup Night. „Na vysokých školách tento impuls bohužel často chybí. Podnikatelské dovednosti by se měly rozvíjet už na prvním stupni, kde odborné zkušenosti a praktické příklady musí být přirozenou součástí výuky. Potvrzují to i inovační a transferová centra,“ dodává.
Se startem podnikání pomáhá také řada inkubátorů a akcelerátorů. Jedním z programů, které mají za cíl pomoci mladým s prvními kroky, je například Start-It od ČSOB.
Podívejte se i na kompletní výsledky výzkumu Behavio.
„Ve Start it akcelerujeme pokročilejší startupy, výrazné většině zakladatelů je nad 30 let. Proto jsme se před dvěma lety na základě průzkumu mezi studenty rozhodli začít s validačními kempy. Mladí chtějí podnikat, mají nápady, ale neví, jak začít. Přijde jim to složité. My se jim snažíme dokázat, že na začátku to není o penězích,“ říká Markéta Uhrová z ČSOB Start-It.
Kvantitativní průzkum společnosti Behavio probíhal formou dotazování CAWI v období 1. 8. až 6. 8. 2024. Zúčastnilo se ho 1 000 lidí z reprezentativního vzorku online populace ČR.