středa 5. února 2025
ikona hodiny 10. 1. 2020 14:40

Marketing není střelba naslepo

Jak vybrat kvalitní marketingovou agenturu či freelancera – díl I.

Na trhu je nepřeberné množství marketingových agentur a freelancerů, kteří nabízejí marketingové služby. Jak se v nich vyznat, jak najít toho správného a kvalitního marketingového dodavatele a specialistu? To je vskutku nelehká otázka, na kterou neexistuje jedna dokonalá správná odpověď. Nicméně pokusím se vám zde poskytnout několik velmi praktických a užitečných tipů, které vám pomohou usnadnit tento obtížný výběr.

Zbyněk Hyrák autor

specialista na výkonnostní marketing, PPC kampaně a webovou analytiku, www.optimalizovany-web.cz

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Pokud jste malá začínající firma či živnostník, tak se dozvíte, jak i s malým rozpočtem vybrat kvalitního specialistu či agenturu. Nejzranitelnější skupinou jsou právě malé firmy, které s marketingem teprve začínají, a tak často nevědí, podle čeho vybírat.

Správný specialista neslibuje nesplnitelné

Velmi často se právě u malých začínajících firem či živnostníků stává, že si objednají levné služby, ale ve finále jim často marketingová agentura či freelancer neposkytne služby ani v uspokojivé kvalitě. Proto zrovna u těch nejlevnějších služeb buďte velmi opatrní a prověřte si svého dodavatele marketingových služeb, zda opravdu poskytuje služby, které přislíbil.

Každý správný specialista ví, že marketing není exaktní věda. V marketingu není nic dokonalé a přesné, dokonale předvídatelné a opakovatelné. Proto pokud vám nějaká agentura slibuje, že má ten správný recept na okamžité konverze a že vám za 1 000 Kč měsíčně vydělá miliony Kč, zbystřete. To, co funguje u jiného klienta, nemusí fungovat u vás. A opačně, co funguje u vás, nemusí fungovat jinde. Nejen v online marketingu je třeba vyzdvihnout vaše konkurenční výhody, ale také využít různé marketingové kanály a kombinovat je navzájem. Správný marketingový mix vám může pomoci oslovit vaši cílovou skupinu v různých nákupních fázích nejen podle Avinashova frameworku „See – Think – Do – Care“.

Z mých zkušeností vyplývá, že pro důležitá rozhodnutí je třeba mít detailnější analytická data.

Vyhodnocujte

Poté je třeba vyzkoušet jednotlivé marketingové kanály, vyhodnotit data z Google Analytics, a stanovit závěry, co se osvědčilo, co se neosvědčilo a na co se příští měsíc zaměřit, co naopak příště utlumit, v jakých dnech je reklama nejvýkonnější a podobně. Pokud vám marketingová agentura či freelancer doporučuje, že určitě musíte hned a bezodkladně začít inzerovat prostřednictvím PPC kampaní, tak opět zbystřete. Zkuste se jich zeptat, jak k tomu přišli a proč právě PPC kampaně a proč zrovna na Googlu, a ne na Seznamu, či na obojím zároveň? Co když je třeba prvně zapracovat například na obsahu či optimalizaci webu? Z mých zkušeností vyplývá, že pro důležitá rozhodnutí je třeba mít detailnější analytická data. Jako první krok doporučuji nasadit pokročilou webovou analytiku Google Analytics, nastavit měření e-commerce dat, cílů, mikro-konverzí, událostí, interního vyhledávání, filtrů… Získáte inspiraci a podrobnější data o výkonu jednotlivých marketingových kanálů a o chování uživatelů na webu. Webová analytika by měla být pro vás jako určitá inspirace a zdroj indicií, na co se zaměřit.

Realita se však může od dat lišit. Je třeba proto analytická data porovnávat s realitou, abyste se nespoléhali pouze na data z Google Analytics, ale k tomu použili i další nástroje, zkušenosti a zdravý podnikatelský úsudek.

Nicméně moje zlaté pravidlo zní, že bez analytiky je to jako „střílet na terč poslepu“. Když vám tedy agentura či freelancer řekne, že mu stačí základní data z Google Analytics, která získává díky vloženému měřícímu kódu do webu, aniž by analytiku podrobněji nakonfiguroval, pak opět zbystřete. V datech mohou vznikat odchylky a nepřesnosti, na základě kterých pak můžete stanovovat chybné úvahy a závěry.

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...
Expertní pohled

Klíčová témata evropské železnice: ETCS a autonomní provoz

Společnost AŽD přivítala významného hosta, generálního ředitele Evropské...