Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Doprava je jedním z nejmenších a přitom nejviditelnějších odvětví, která jsou naprosto kritická pro chod průmyslové a exportně orientované ekonomiky, jakou je právě česká ekonomika. Na přidané hodnotě se podílí necelými 4 procenty, zatímco zaměstnává necelý čtvrt milion lidí. Pro zúčastněné určitě není nijak překvapivé, že dominantní částí tohoto odvětví je nákladní silniční doprava, zatímco další formy přepravy zboží – ať už po železnici, přes vodní cesty, či vzduch – sehrávají z pohledu vznikající přidané hodnoty spíše doplňkovou, nebo chcete-li symbolickou roli.
Silniční doprava tedy z pohledu svého rozsahu zatím nemá reálnou alternativu (osmkrát přesahuje ostatní formy dopravy) a musíme s ní – byť třeba jako šoféři amatéři k vlastní nelibosti – počítat i do budoucna. S návratem konjunktury totiž budeme muset znovu vidět ještě větší počty kamionů, s nimiž se naše dlouhodobě dopravní infrastruktura nedokáže vypořádat. Nebo spíše my se nedokážeme vypořádat s ní, protože o zaostalosti dopravních sítí mluvíme už třicet let, ale jediné, čím si můžeme být jisti, je to, že ještě dalších třicet let bude o čem mluvit.
A tak malé, ale přitom bytostně důležité odvětví dopravy bude dál fungovat v našem infrastrukturním provizoriu, když už nakonec ukázalo, že to docela dobře, samozřejmě po zaplacení mýtného a dalších daní, dokáže. Bude tak dál zajišťovat nejenom tok zboží v rámci domácí i zahraniční ekonomiky, ale současně nám bude jako lakmusový papírek indikovat, v jaké fázi se naše hospodářství nachází. Ostatně už v loňském roce nám jako první odvětví naznačilo, že nadchází doba cyklického útlumu.