Neděle 19. května 2024
ikona hodiny23. 2. 2020 11:36

Technologické trendy máme rádi

Možná to leckoho překvapí, ale z celkového objemu platebních styků na našem území je až 90 procent z nich provedeno bezkontaktně. Česká republika se tím řadí mezi pět nejrozvinutějších trhů v tomto odvětví na světě. O výhodách bezhotovostních plateb jsme si povídali s generálním manažerem společnosti Worldline pro ČR Miloslavem Boučkem.

Adam Mašek autor

Foto: Jakub Hněvkovský Foto: Jakub Hněvkovský

Zřejmě nejvýraznější zásah shora na poli platebních styků přišel v září minulého roku. Čeho přesně se týkaly směrnice Evropské komise?

Šlo o regulaci trhu, která nesla název PSD2 (Payment Services Directive, pozn. red.). Spadala do ní i tzv. Strong Customer Authentication. Díky tomuto prvku došlo ke zpřísnění pravidel při ověřování klienta během platby, což vychází ze směrnice Evropské unie. Druhým faktorem, který v současné době zásadně ovlivňuje naše odvětví, je třetí a čtvrtá vlna EET.

Ta ho ovlivňuje pozitivním či negativním způsobem?

Z našeho pohledu pozitivním, protože máme příležitost oslovit klienty, kteří se bezhotovostním platbám dosud vyhýbali. První vlna EET se dotkla podnikatelských subjektů v oblasti HORECA, druhá jakémukoliv retailu, tedy maloobchodnímu prodeji, třetí a čtvrtá vlna pak zasahuje služby. Zpravidla se jedná o všechny typy živnostníků od kadeřníků, taxikářů, kominíků až po advokáty, lékaře či účetní firmy.

Jak je na tom obecně Česká republika v rámci terminalizace platebních styků?

Náš trh je v tomto směru rozvinutý poměrně hodně. V regionu střední a východní Evropy jsme rozhodně nejrozvinutější zemí vůbec. A to ať už z hlediska počtu obchodníků, kteří přijímají platební karty, počtu vydaných platebních karet či z pohledu provedených transakcí. Z celkového počtu uskutečněných plateb na našem území je celých 90 procent provedeno bezkontaktně. V tomto směru patříme mezi top pět zemí na světě.

Worldline

Čím to je, že jsou u nás bezkontaktní platby tak oblíbené?

Češi zřejmě pochopili ony nesporné výhody. Z hlediska klienta i obchodníka se zkrátka jedná o nejjednodušší, nejbezpečnější a zároveň nejrychlejší způsob platebního styku. Držitelé karet jsou zvyklí jimi platit. Nahrává tomu i stále více se rozvíjející digitalizace – dnes můžeme pohodlně platit mobilem nebo hodinkami. Lidé tento způsob vyhledávají a požadují ho po obchodníkovi. Pokud prodejce bezhotovostní placení neposkytuje, jedná se z pohledu zákazníka o určitý nekomfort a komplikaci. Dá se říct, že takový obchodník jde tak trochu sám proti sobě. O výhodu jde totiž i z pohledu ušetření nákladů. Pracovat s hotovostí je celkem drahé, a i samotné banky tyto služby omezují. V současné době se také hodně rozšiřují různé samoobslužné kiosky, kde se dá platit pouze kartami. Ty obchodníkům poskytují možnost navýšit provozní dobu, aniž by jakýmkoliv způsobem navyšovaly dlouhodobé náklady. Dobře vidět je to například u samoobslužných pump, kde díky automatům nemusí za pultem sedět celý noc personál, čímž provozovatel opět ušetří, a navíc se tím zvyšuje i bezpečnost, jelikož potenciální zloděj těžko přepadne automatický stroj, kde se nenachází žádná hotovost. Je to zkrátka velká přidaná hodnota.

Jak moc se samotná robotizace projeví?

Platby budou rychlejší, jednodušší a všudypřítomné. Představte si, že budete mít například virtuální platební kartu ve vašem autě, která po natankování u samoobslužné pumpy sama zaplatí. To samé platí třeba i pro ledničku, přes kterou budete objednávat u doručovacích služeb jídlo. Je to směr, kterým se vývoj dost pravděpodobně bude ubírat, řádově během následujících deseti patnácti letech. Pokud by se zavedlo elektronické mýto v Praze, vozidlo bude automaticky platebním nástrojem. Robotizace a zjednodušování činností běžného života klienta je jednoznačně prioritou všech technologických firem. Tyto trendy naplno běží v rámci mobilních telefonů, automobilů, cestování a oblast bezhotovostních plateb není výjimkou.

Trhem v poslední době docela zahýbalo i zavedení služby Apple Pay, že?

Určitě. Zajímavé je, že je tato služba dramaticky více využívaná než například konkurenční Google Pay. V podstatě platí zásada, že pokud uživatel vlastní iPhone, existuje veliká pravděpodobnost, že bude využívat i Apple Pay. Šance, že člověk vlastnící smartphone s operačním systémem Android využije službu Google Pay, je naopak daleko menší. Na tom je jasně vidět, že „jablíčkáři“ jsou mnohem chytlavější na nové technologické trendy.

Čemu se Worldline kromě poskytování platebních služeb pro obchodníky ještě věnuje?

Nedávno jsme například oznámili akvizici společnosti Ingenico, díky níž se Worldline stává čtvrtou největší firmou na světě v oblasti platebních služeb. Naší prioritou zůstává obsluha stávajících klientů a vývoj nových produktů, služeb a technologií. Nejen v oblasti platebních služeb pro obchodníky, ale také v oblasti finančních služeb, kde zajišťujeme back officové služby pro banky z hlediska zpracování a vydávání nových karet. Další divizí naší společnosti je také MTS, která se zabývá rozvojem speciálních produktů typu elektronické jízdenky, řešení pro hromadnou dopravu, internet věcí a podobně.

Jaké technologické novinky může v současné době společnost Worldline nabídnout?

Připravujeme dva úplně nové typy terminálů, které na trh uvedeme během letošního roku. Jeden z nich se jmenuje Yumi. Jedná se o nový high-end terminál se sedmipalcovým dotykovým displejem a operačním systémem Android. Můžeme si ho představit jako výrobek s tabletovým designem. Díky lepší navigaci na velkém displeji umožní obchodníkovi rychlejší odbavení zákazníků a poskytne též možnost nahrazení více stávajících zařízení za pomocí integrace aplikací přímo do terminálu. Druhým typem je terminál Valina. Bude se jednat o vůbec první terminál uvedený na trh s certifikací PIN on Glass neboli zadání pinu na dotykovém displeji. Kombinuje všechny technologie čtení karet – bezkontakt, čip nebo magnetický pásek do jednoho zařízení s tím, že také využívá operačního systému Android. Díky tomu, že je vše integrováno do jednoho zařízení, terminál zjednodušuje instalaci a následný servis v samoobslužných zařízeních.

Worldline působí na českém trhu čtvrtým rokem, kam se firma během této doby posunula?

Od roku 2016 jsme narostli zhruba o 40 procent z pohledu objemu peněz, které přes naše terminály protečou. Výhoda našeho trhu je, že Češi jsou opravdu zvyklí platit bezhotovostně a online. Je to výrazné specifikum, které nás odlišuje například od Německa, které je v tomto směru, možná trochu překvapivě, daleko více konzervativní. V České republice je rozhodně výhoda, že způsob placení bezhotovostně nebo online tady má tradici zhruba třicet let. V západní Evropě s tím mají zkušenost daleko delší, například padesát až šedesát let, a za tuto dobu se párkrát dostali do slepé uličky. Nám se podařilo implementovat už vyzkoušené technologie a systémy, tedy nemuseli jsme si projít formou pokusu a omylu. Významný podíl na tom má určitě velká míra investice ze strany bank do bezkontaktních technologií. Česká populace obecně má ráda technologické trendy a novinky.

Bezpečnost bezhotovostních plateb je velké téma. V čem spočívají nejvyšší rizika?

Pokud se člověk k platebním kartám chová stejně jako k peněžence s hotovostí, tak se mu nemůže nic stát. Naopak kreditní nebo debetní karta je daleko bezpečnější. V případě ztráty či odcizení ji můžete kdykoliv zablokovat a lze ji pro tyto případy též pojistit. Když vám ji někdo zneužije, jste krytí. Ze zákona navíc existuje i omezení odpovědnosti držitele karty. Když ztratíte peněženku, na 99 % už vám hotovost nikdo nevrátí. Všichni poskytovatelé bezhotovostních platebních služeb považují bezpečnost za nejvyšší prioritu a často je nadřazená vyloženě byznysovým záležitostem. Všechny transakce jsou pečlivě hlídané a monitorované. Důvěra klientů je nejdůležitější.

 

Nejnovější články

Cestovní ruch
Show nejen pro šotouše

Letošního ročníku Festivalu, který proběhne pod záštitou místopředsedy...

Kromě krásných parních lokomotiv z tuzemska i ze...

V pátek 13. září 2024 po obědě bude...

Kromě vystavených lokomotiv budou rovněž představeny vozy s...

Cestovní ruch
Inspirace pro svatbu na zámku Nelahozeves

Co zámek nabídne? Dopoledne od 10 hodin je...

V roce 2022 se v ČR uskutečnilo na padesát pět...

Zámek Nelahozeves má konkurenční výhodu v relativní blízkosti Prahy...

Akce Inspirace ke svatbě na zámku se samozřejmě...

Analýzy
Kyberzločinci zneužívají nové zranitelnosti o 43 % rychleji

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti...

Útoky začaly v průměru 4,76 dní poté, co...

Útoky se týkaly méně než 9 % všech...

Botnety prokázaly neuvěřitelnou odolnost – v průměru trvalo...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...