Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny3. 3. 2020 11:40

Poloautomatizace je téma budoucnosti

Společnost Alukov patří dlouhodobě k nejvýznamnějším evropským hráčům na poli prodeje špičkových zastřešení bazénů a venkovních teras. S majitelem firmy Janem Zitkem jsme si povídali o tom, co nového čeká firmu v roce 2020, jak se jí dotkla všudypřítomná digitalizace a jaké problémy musí řešit například na čínském trhu.

Adam Mašek autor

Foto: archiv Alukov Foto: archiv Alukov

Co nového čeká Alukov v letošním roce?

V tomto roce budeme na trh jako hlavní novinku uvádět novou bioklimatickou PERGOLU SKY. Jak název napovídá, bude mít rozevírací střechu, což je u tohoto typu pergol typické – dochází tam k cirkulaci vzduchu. Unikátní je tím, že ve střeše nemá lamely, ale posuvný systém. Tím se zvyšuje její užitná hodnota, jelikož se může jako zastřešení terasy využívat celoročně, což je velký rozdíl oproti bioklimatickým pergolám s lamelami. Prezentovat ji budeme koncem března na letňanské výstavě FOR HABITAT.

A v rámci zahraničních trhů?

Počítáme s revolučním způsobem, jakým budeme do vzdálených zemí vozit naše výrobky. Nově už nebudeme posílat rozmontované kity, které si pak koncový zákazník sám sestaví nebo to za něj udělá místní dealer, ale budeme distribuovat naše výrobky vcelku. To znamená, že si náš klient zastřešení jednoduše rozbalí a upevní, nebude muset nic složitě a několik hodin montovat. Tyto výrobky jsou trochu jiné, specifické, právě tak, aby se vešly do co nejmenší bedny a byly snadno přepravitelné. Systém této logistiky je ekonomicky velmi výhodný do zemí, které jsou od nás vzdálené řádově od 1 500 kilometrů a dále.

Platí toto například i pro čínský trh, kde jste měli v minulosti problémy s kradením know-how?

To spíše ne, čínský trh je velmi specifický. Zhruba před rokem a půl jsme si tam zaregistrovali firemní značku i v čínských znacích, což je velmi podstatné – nestačí mít zaregistrovaný jen latinsky psaný název Alukov. Několik čínských firem se totiž snažilo zaregistrovat naši značku v čínských znacích právě před námi, což by byl poměrně velký problém. Nakonec jsme situaci podchytili a registraci jsme stačili udělat jako první.

V současné době platí, že se v Číně soustředíme výhradně na luxusní klientelu, s čímž se občas pojí i velmi zvláštní situace. Nedávno do Prahy přiletěl jeden náš čínský klient, aby si osobně prohlédl svůj vytipovaný produkt a vlastnoručně si podepsal jednotlivé komponenty. Jednoduše proto, aby pak poznal, že dostal opravdový originál. Kdyby si totiž produkt objednal přes nějakého čínského dodavatele, který by mu slíbil, že výrobek doveze z Evropy, dostal by nejspíš padělek. V Číně je toto bohužel běžná praxe. Etika podnikání je tam na nižší úrovni, vztah k duševnímu firemnímu vlastnictví je oproti západní Evropě pozadu. Místní obchodník jde kvůli dosažení zisku až za hranu zákona.

Pojďme nakousnout všudypřítomnou robotizaci práce. Je ve vašem oboru vůbec nějakým způsobem využitelná?

Úplná robotizace výrobního procesu určitě ne, a to už jen z principu samotných výrobků. Často se jedná o zcela individuální a na míru řešené záležitosti. Částečná automatizace je však něco zcela jiného, tam potenciál vidíme. Například ve výrobě jednotlivých částí zastřešení, které nepodléhají individualizaci – opakující se části nosné konstrukce, nebo části kolejí. Stále by však platilo, že by u takového stroje musel být člověk, který by proces kontroloval, proto mluvíme spíše o jakési poloautomatizaci. To je pro nás téma budoucnosti.

A v případě digitalizace?

O tu se několik posledních měsíců intenzivně snažíme. Týká se to veškerých firemních dat a procesů při vyřizování požadavků zákazníků v logistickém procesu a při tvorbě výrobní dokumentace. Ve spolupráci s odbornou firmou vytváříme aplikaci, jejímž účelem je urychlit administrativní zpracování zakázek. Ideálem je, aby se data o zakázkách zadala do systému pouze jednou a byla využita v rámci všech firemních oddělení. Odpadne tak přebytečná práce spojená s identifikací, tvorbou smluv, faktur nebo vymýšlením logistiky.

Pro představu – s jak velkým objemem dat pracuje firma, jako jste vy?

Ročně dostaneme celosvětově zhruba dvacet tisíc poptávek. Zároveň platí, že každý takový případ se musí řešit individuálně – zákazník má konkrétní přání a požadavky. Postupným procesem, kdy někteří potenciální zájemci odpadnou, nám zůstanou na starosti zhruba čtyři tisíce klientů. Krok směrem k digitalizaci administrativního prostředí je tak, stejně jako ve většině oborů, vítaným krokem.

Některá odvětví hlásí první příznaky krize. Jak na tom byla v uplynulém roce vaše společnost?

V našem oboru jsme v rámci Evropy zaznamenaly spíše rostoucí tendenci. Jdeme tak trochu proti proudu jiných odvětví, jako je například automobilový průmysl, kde už dnes začínáme slýchat, že se obchod začíná zadrhávat. Zájem o příslušenství k bazénům je ze strany našich zákazníků naopak pořád větší a větší. Určitě není náhodou, že jedni z nejvýznamnějších sousedů České republiky z hlediska exportu, Německo a Rakousko, jsou i našimi nejdůležitějšími trhy.

Proč zrovna tam lidé nakupují ve velkém bazény a příslušenství s nimi spojené?

Obrovský nárůst poptávky v minulém roce je podle mě způsoben především změnou klimatu. I v zemích našeho středoevropského prostoru je v létě daleko větší teplo, a především sucho. Majitelé rodinných domů tak chtějí mít na svých pozemcích bazény a k nim i nezbytné zastřešení. To samé platí o krytých terasách. Dalším faktorem ovlivňujícím vyšší poptávku po bazénovém a terasovém příslušenství je vnímání životního prostředí. Lidé na západě si stále více uvědomují dopady uhlíkové stopy, i proto se snaží přes rok cestovat ekologicky méně náročným způsobem. Mít možnost osvěžit se ve vlastím bazénu je tak vítanou alternativou. Poslední proměnnou pozitivního vývoje je fakt, že v rámci eurozóny neexistují na běžných bankovních účtech úroky. Když na nich máte peníze, nic za to nedostáváte. Úspory, které leží skladem, lidé raději zainvestují. Znovu připomenu Německo s Rakouskem, kde je tento trend opravdu znatelný – zajištění lidé zde rádi investují do sebe, svého komfortu, svého domova. Zahraniční obchod je tedy na vzestupu, což s sebou přineslo naopak jistý paradox, který známe i z českého podnikatelského odvětví.

 

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Pohled z praxe
HOLIDAY WORLD 2024 navštívilo přes 26 tisíc milovníků cestování

Expozice 302 vystavovatelů z 24 zemí světa, na hrubé...

Veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD tradičně věnuje...

Návštěvníci z řad široké veřejnosti vyhrávali v rámci HOLIDAY WORLD...

HOLIDAY WORLD & REGION WORLD se konal v...