pátek 31. ledna 2025
ikona hodiny 3. 7. 2020 14:40

Více míst pro odběr dosloužilých výrobků?

Místo na zpětný odběr elektrozařízení, která dosloužila, budou muset jejich výrobci asi zřídit v každé obci nad 2000 obyvatel. Vláda navrhovala, aby takovéto místo muselo být v obcích nad 10.000 obyvatel. Vyplývá to z doporučených poslaneckých úprav nového zákona o výrobcích s ukončenou životností, které má Sněmovna schvalovat příští týden.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Výrobce automobilových pneumatik, baterií nebo akumulátorů bude povinen zřídit nejméně jedno veřejné místo jejich zpětného odběru v každé obci s pověřeným obecním úřadem a v případě územně členěných statutárních měst v každém městském obvodě nebo městské části. Vláda navrhovala, aby jedno takovéto místo připadalo na 25.000 obyvatel v rámci města nebo kraje.

K novinkám zákona patří zavedení principů takzvané ekomodulace. Znamenají, že výrobky by byly zatíženy recyklačním příspěvkem podle míry svého dopadu na životní prostředí. Cílem je ekonomicky zvýhodnit výrobky, jejichž používání či likvidace představují menší ekologickou zátěž.

Příspěvky za zpětný odběr elektroodpadu, jeho opětovné použití, recyklaci a osvětu platí jednotliví výrobci takzvaným kolektivním systémům. Jde o neziskové organizace, které zajišťují sběr a recyklaci. Sněmovna asi upraví ustanovení, která má zabránit možnému účelovému zakládání provozovatelů kolektivních systémů ze spekulativních důvodů. Za porušení nových pravidel bude podle závažnosti hrozit pokuta až jeden milion korun.

Výše recyklačního příspěvku už v současnosti závisí na náročnosti zpracování daného elektrospotřebiče, jiná je u pračky či mobilního telefonu podle možnosti jeho využití. Nově má podle vládní předlohy odrážet náročnost recyklace i u jednotlivých druhů výrobků.

Sněmovní výbor pro životní prostředí nepodpořil návrh poslance ČSSD Petra Dolínka, aby se zvýšily ekologické poplatky při prvním převodu staršího auta nebo při registraci dovezeného vozu. Poslanec navrhoval, aby se poplatky zvýšily z nynějších 3000 korun až 10.000 korun na 15.000 korun až 25.000 korun u automobilů, které neplní emisní normy Euro 3 a vyšší.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Analýzy

Práce ničí zdraví. V žebříčku vedou bolesti páteře a zad

Pouze každý sedmý zaměstnanec na sobě nepociťuje žádné...
Expertní pohled

ECB znovu snižuje úrokové sazby a míří k neutrálu

Evropská centrální banka doručila přesně to, co od...
Expertní pohled

DeepSeek – jak jej vidí kyberbezpečnostní expert?

Spuštění umělé inteligence DeepSeek vyvolalo mimořádnou vlnu zájmu...

Nejnovější Aktuality

Analýzy

Práce ničí zdraví. V žebříčku vedou bolesti páteře a zad

Pouze každý sedmý zaměstnanec na sobě nepociťuje žádné...
Expertní pohled

ECB znovu snižuje úrokové sazby a míří k neutrálu

Evropská centrální banka doručila přesně to, co od...
Expertní pohled

Oživení českého průmyslu se zatím nekoná

Do nového roku vstupuje česká ekonomika s bolestí...