Pražské hotely porážejí po dlouhých letech Vídeň!
Cestovní ruch 1. 7. 2024 16:35Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách...
Květnová data poradenské společnosti STR potvrdila výborný trend předcházejících měsíců. Česká republika (tažená Prahou) po dlouhých letech překonala v tržbách...
Společnost Eviden ve spolupráci s Velvyslanectvím Francie v Praze již počtrnácté ocenila práce mladých vědců v rámci Ceny Josepha Fouriera....
Český průmysl zakončil první polovinu roku nevalně. Index nákupních manažerů PMI poklesl z květnových 46,1 na 45,3 bodů. To znamená,...
V posledním červnovém týdnu zasedala domácí centrální banka, která měla znovu uvolňovat svoji utaženou měnovou politiku. Banka proti očekávání analytiků snížila...
Více než tisícovka zaměstnanců po celém Česku vystavila svým zaměstnancům známky z 15 předmětů, tedy oblastí, na které mají zaměstnavatelé vliv....
Změny se týkají pouze dohod o provedení práce (DPP), nikoliv dohod o pracovní činnosti (DPČ). Podle současné právní úpravy je...
Ministerstva zahraničních věcí a pro místní rozvoj před začátkem letní sezony představila několik opatření, která mají přispět k bezproblémovému průběhu...
Úsporná opatření, která ČEZ v reakci na energetickou krizi přijal ve svých kancelářích v roce 2022, zafungovala. Meziročně se ve...
Posun do prémiového segmentu poskytovatelů kongresových služeb přineslo v roce 2024 Kongresovému centru Praha (KCP) zvýšenou poptávku po krátkodobých pronájmech...
Společnost Up Česká republika opět posouvá na novou úroveň platby za kulturu, sport, dovolenou, obědy, potraviny či léky prostřednictvím zaměstnaneckých benefitů....
Všechny výsledky
Jakkoliv se oblast retailu může na první pohled zdát poměrně konzervativní, opak je pravdou. Detailnější pohled odhalí, že především maloobchod, ale i služby, dnes mění svou podobu poměrně rychle, dokonce tak rychle, že experti hovoří o disrupci, o dynamice, která předčí i dynamiku změn v průmyslu. Na druhou stranu je zřejmé, že retail se jen vrací ke kořenům.
Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několik titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.
Určujících trendů je několik. Pomiňme pro tuto chvíli takzvaný Nový retail, kterému se věnujeme v tomto čísle v samostatném článku na straně 38. Zásadní vliv na současnou podobu obchodu a služeb mají preference zákazníků. Což zní jako fráze z teorie marketingu, takové modernější Náš zákazník, náš pán, je to ale hluboká pravda.
Svět se globalizoval a zákazníci se v něm začali ztrácet. Problémem globalizace na zákaznické straně je unifikace, nejviditelnější u jakýchkoliv řetězcových formátů. Pro pár procent zákazníků je možná fajn mít ve všech městech světa stejné karbanátky a stejnou kávu a stejné košile, drtivá většina zákazníků se však chce odlišovat a také chce odlišnost zažívat. Přičtěme k tomuto rysu podvědomý patriotismus a vazby k regionu, které většina z nás má, a výsledkem je jednoznačná preference lokálních výrobků. Statistiky uvádějí, že více než dvě třetiny zákazníků dnes upřednostní lokální produkci, pokud nabídne srovnatelnou kvalitu a jen trochu akceptovatelnou cenu. Jednota těchto tří faktorů sice není zdaleka samozřejmostí, ale lepší se to a kvalitní, cenově dostupná lokální produkce je jednoznačným trendem, který nelze opomenout. Dřív jsme zkrátka chtěli být světoví, což byl logický důsledek desetiletí produktové izolace. Ostatně, fakt, že jsme se v Evropě stali jedničkou pokud jde o řetězcovou konkurenci, mluví sám za sebe. Dnes se však karta obrací a pochopili to malí i velcí, výrobci i obchodníci.
Důraz na lokální původ má ještě podporu v dalším požadavku zákazníků, který je stále viditelnější. Tím je snaha kupovat výrobky čerstvé, zdravé a ekologické. Byť se pohled na to, co do této kategorie spadá, u jednotlivých zákaznických skupin může výrazně lišit, příklady hovoří jednoznačně. Podíl čerstvých potravin na tržbách maloobchodu dlouhodobě stoupá a dnes se již takřka blíží 50 %. Největší český online supermarket nabízí již řadu potravin – od rýže až po jogurty – ve vratných nádobách. Není samozřejmě jediný, s podobným ekologicky orientovaným přístupem už se lze setkat v mnoha menších a specializovaných obchodech, dokonce i některé super a hypermarkety už přicházejí s obaly na vícenásobné použití, například v oddělení ovoce a zeleniny. Příznačné je, že podobné trendy se nejčastěji objevují u sortimentu, který se pyšní nálepkou bio či přírodní produkt.
Reálný pohled na současný retail bourá další neochvějnou jistotu – totiž že zákazník chce mít všechno na jednom místě, od žvýkačky po pračku. Hypermarkety sice díky své velikosti ještě stále představují takřka 40 % maloobchodního trhu, jednoznačně ale ztrácejí svou pozici, kterou postupně přebírají supermarkety a diskontní prodejny. Rychlost a příjemnější atmosféra menších formátů postě zákazníkům vyhovuje více než produktová hyperšíře. Svůj podíl na tom mají opět online supermarkety, které mění nákupní zvyklosti. Týdenní či čtrnáctidenní nákup, kterému právě hypermarkety šly naproti, už zkrátka není odkázán pouze na fyzické prodejny. Na opačném pólu ovšem ztrácejí i malé formáty. Pokud jde o plochu, trh respektuje Gaussovu křivku a největší potenciál pro moderní obchod vidí někde uprostřed – ani velký ani malý, s dostatečným prostorem pro odpovídající nabídku, ale současně umožňující rychlý nákup v příjemné atmosféře.
Přesně naopak se však trh chová pokud jde o cílovou skupinu, tam platí Gauss naruby. Retail, který cílil na středové kategorie, to má těžké a bude to mít ještě těžší. Což dokazuje jak růst v segmentu diskontů, které svou klientelu oslovují cenou, tak rostoucí podíl privátních značek. Na druhé straně znatelně sílí poptávka takzvané afluentní klientely po nadstandardních produktech i službách.
Není pochyb o tom, že zásadní vliv na transformaci retailu má e-commerce. Expertní studie předpokládají, že v průběhu pouhých pěti let vzroste jen online prodej potravin na pětinásobek. Dnes ukrajuje z půlbilionového ročního objemu tržeb pouhá 2 %, v roce 2025 to má být již 10 %. Jestliže ještě před několika lety mnozí futurologové předpovídali kamenným prodejnám zánik, dnes zpravidla berou zpátečku – ze souboje online obchodů s kamennými prodejnami vzešel totiž jednoznačný vítěz. Omnichannel. S dříve narozeným Multichannelem ho pojí jen příjmení, podstata je diametrálně odlišná. Zatímco Multi pracoval s více kanály a počítal s tím, že zákazník si vybere ten, který mu bude vyhovovat, Omni s ničím nepočítá. Jeho zbraní je totiž schopnost obsloužit zákazníka na úrovni, v odpovídající atmosféře a s požadovanou kvalitou s využitím všech dostupných kanálů.
Zmíněné trendy, které v současnosti formují podobu retailu, se zdaleka neomezují pouze na obchod s potravinami, ba dokonce ani na maloobchod, týkají se – s jistými specifiky – celého širokého segmentu obchodu a služeb. Typicky by o tom mohly z vlastní zkušenosti vyprávět banky, pojišťovny, cestovní kanceláře… I v jejich současné praxi, se projevuje sílící vazba obchodu na region, důraz na ekologii a co nejnižší uhlíkovou stopu, stále častější je využití online platforem a aplikací, mění se interiér, funkce i atmosféra kamenných poboček, nabídka se od portfolia katalogových produktů stále více přesouvá k personalizované nabídce. Celého širokého spektra služeb se zatím tyto trendy dotýkají v menší míře než maloobchodu a finančních služeb, ale rozhodně se mu nevyhnou ani kadeřnice, ani instalatéři.
Mohlo by se zdát, že retail třetího tisíciletí má zcela novou podobu. S výjimkou digitálních technologií se však pouze pokorně vrací ke kořenům, z nichž po staletí vyrůstal.
Květen přinesl vynikající čísla pro české hotely a...
Za nárůstem Českého trhu není ani tak obsazenost...
A jaké bude léto? „Hotely se rychle plní,...
Květen je vrchol turistické sezóny. Dlouhé roky to...
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých...
Vítězové převzali ceny na slavnostním ceremoniálu v sídle...
Druhé místo a zároveň speciální cenu IT4Innovations získala...
Cílem soutěže je ocenit mimořádné vědecké práce se...
Soutěž byla pojmenována po Josephu Fourierovi, francouzském matematikovi...
V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...
Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...
Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...
V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...
Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...
Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...
Vylepšené verze prémiových paliv MOL EVO 3 Plus...
Za kvalitou paliv společnosti MOL je dlouhodobý vývoj...
Vylepšené verze prémiových paliv EVO 3 Plus jsou...
Je potřeba si ale narovinu říct, kolik z...
Představme si, že máme výrobní firmu a rádi...
Pro zdárné fungování AI je nutné si uvědomit,...
Druhým praktickým příkladem využití AI je situace, ve...
Chcete-li automatizaci a umělou inteligenci ve výrobní firmě...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Kubánské náměstí 1391/11, 100 00 Praha 10
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban ([email protected])