Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Agentury přinesly dnes zprávu o projevu Donalda Trumpa, jímž přijal nominaci do listopadových prezidentských voleb. Uvedl v něm, že hodlá v případě svého znovuzvolení uvalit cla na firmy, které opustí Spojené státy a budou vytvářet pracovní místa v jiných zemích. „Uvalíme cla na každou firmu, která opustí Ameriku, aby vytvářela pracovní místa v zahraničí. Zajistíme, že naše podniky a pracovní místa zůstanou v naší zemi, což už dělám. Programem Joea Bidena je Made in China (Vyrobeno v Číně). Mým programem je Made in the USA (Vyrobeno v USA),“ řekl Trump, který již dříve zveřejnil záměr zvýhodnit daňově americké firmy, které výrobu přesunou z Asie do USA.
Ponechejme stranou uhlíkovou stopu i téma protekcionismu. Zarážející je, že nejmocnější muž světa lpí tak sveřepě na výrobě, byť snad již všechny učebnice ekonomie dnes zdůrazňují koncept, s nímž už takřka před třiceti lety přišel zakladatel společnosti Acer Stan Shih. Ano, Smile Curve. Přesvědčivě a názorně vysvětluje, kde a proč vzniká skutečné bohatství. Totiž nikoliv ve výrobě, ale v koncových uzlech řetězce, ve výzkumu a v marketingu.
Jinými slovy, je vlastně skoro jedno, kdo a kde produkty vyrábí, zásadní je, kdo je vyvíjí a prodává. Což koneckonců koresponduje se znovuobjeveným baťovským Mysli globálně, jednej lokálně. Možná by Trumpovi poradci měli svému šéfovi v kalendáři otočit pár stovek listů. Takhle to vypadá, že ustrnul někde na přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Pro Česko by Trumpův postoj neměl valný význam. Ale je dobré na něm zdůraznit, že co platí pro Bílý dům, platí i pro Strakovu akademii. Že vývoj a marketing je určující i pro budoucí konkurenceschopnost tuzemské ekonomiky. Sama produkce totiž Česko neuživí. Ne na úrovni, po které vzhlížíme…