středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 28. 8. 2020 13:18

Otočte Trumpovi listy v kalendáři

Agentury přinesly dnes zprávu o projevu Donalda Trumpa, jímž přijal nominaci do listopadových prezidentských voleb. Uvedl v něm, že hodlá v případě svého znovuzvolení uvalit cla na firmy, které opustí Spojené státy a budou vytvářet pracovní místa v jiných zemích. „Uvalíme cla na každou firmu, která opustí Ameriku, aby vytvářela pracovní místa v zahraničí. Zajistíme, že naše podniky a pracovní místa zůstanou v naší zemi, což už dělám. Programem Joea Bidena je Made in China (Vyrobeno v Číně). Mým programem je Made in the USA (Vyrobeno v USA),“ řekl Trump, který již dříve zveřejnil záměr zvýhodnit daňově americké firmy, které výrobu přesunou z Asie do USA.

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několika titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Ponechejme stranou uhlíkovou stopu i téma protekcionismu. Zarážející je, že nejmocnější muž světa lpí tak sveřepě na výrobě, byť snad již všechny učebnice ekonomie dnes zdůrazňují koncept, s nímž už takřka před třiceti lety přišel zakladatel společnosti Acer Stan Shih. Ano, Smile Curve. Přesvědčivě a názorně vysvětluje, kde a proč vzniká skutečné bohatství. Totiž nikoliv ve výrobě, ale v koncových uzlech řetězce, ve výzkumu a v marketingu.

Jinými slovy, je vlastně skoro jedno, kdo a kde produkty vyrábí, zásadní je, kdo je vyvíjí a prodává. Což koneckonců koresponduje se znovuobjeveným baťovským Mysli globálně, jednej lokálně. Možná by Trumpovi poradci měli svému šéfovi v kalendáři otočit pár stovek listů. Takhle to vypadá, že ustrnul někde na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Pro Česko by Trumpův postoj neměl valný význam. Ale je dobré na něm zdůraznit, že co platí pro Bílý dům, platí i pro Strakovu akademii. Že vývoj a marketing je určující i pro budoucí konkurenceschopnost tuzemské ekonomiky. Sama produkce totiž Česko neuživí. Ne na úrovni, po které vzhlížíme…

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Expertní pohled

Města a obce mohou ušetřit více než polovinu výdajů za energie

Fotovoltaický trh v Česku prochází velkou proměnou. Zájem...
Trendy

Restaurace 2024: Stabilnější růst cen a chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč,...
Expertní pohled

Proč se rozevírají nůžky mezi měnovou politikou USA a EU?

Měnová politika Spojených států a eurozóny byla v...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené

V novém roce 2025 přejeme úspěch nejen v podnikání

Redakce portálu KomoraPlus.cz přeje všem svým čtenářům nejen...
Nezařazené

Rozvoj Letiště Václava Havla Praha

Letiště Praha, provozovatel největšího českého mezinárodního letiště, podniká...
Nezařazené

Sledujte živě mezinárodní konferenci Klíčové faktory úspěchu

V pátek 6. prosince se slavnostním večer s vyhlášením výsledků...