Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Ani po několika měsících nouzového stavu a náznaku uvolnění v čase pandemického zákona se situace v cestovním ruchu nelepší. Chybí jak zahraniční, tak i čeští turisté, navíc bylo nutné omezit provoz kvůli proticovidovým opatřením, takže vyhlídky na nejbližší dobu nejsou nijak radostné. V mnoha regionech tak poskytovatelé služeb v turismu bojují doslova o přežití. Vše se odvíjí od přirozeného útlumu turistické sezony a nepřirozeného dopadu pandemie covidu-19. Pod křídly iniciativy Zachraňme turismus, nad kterou převzala záštitu Hospodářská komora ČR, rozvíjíme další aktivity, které by měly přinést podnikatelům reálný finanční zisk.
Na začátku listopadu 2020 jsme odstartovali projekt Dáme voucher, jehož název charakterizuje jeho hlavní účel. Princip fungování je jednoduchý. Poskytovatelé služeb v cestovním ruchu u nás mají možnost nabídnout zájemcům stažení slevového voucheru na služby zdarma, nebo zakoupení zvýhodněného dárkového poukazu. Zákazník tak při objednávce využije výhodnější cenu konkrétní služby, zároveň synergickou spotřebou přispěje na udržení pracovních míst a provozuschopnost firem podnikajících v turismu a v přidružených oborech, jako jsou pohostinství, doprava nebo třeba kultura.
Aktuálně jsou pro nás prioritním segmentem hotely a ubytovací zařízení, které dle našeho úhlu pohledu tvoří středobod turistického dění v regionech. Do jejich oslovování jsme se pustili s kolegy Petrou Mocovou a Milanem Pavelkou ze společnosti Hotelmax, kteří již díky podobným aktivitám jako zkušení matadoři hotelového byznysu před několika lety přivedli české hosty zpět do Krkonoš.
Hlavní argumenty, proč hotelům vouchery a dárkové poukazy doporučujeme jako efektivní nástroj, jak nastartovat poptávku po ubytování a obecně po službách v turismu na sezonu 2021, jsou tyto:
Pomáháme hotelům vytvořit produkt a nabídku tak, aby se nedostávaly do situace, kterou všichni pamatujeme z dob nástupu portálů hromadných slev. Snažíme se nastavit takové podmínky, aby byly přijatelné a smysluplné pro obě strany. Zatímco se běžná provize za zprostředkování na trhu pohybuje někde mezi 15 až 20 %, v případě slevových portálů mnohdy až 40 %, na Dáme voucher se dostáváme někam mezi 5 až 14 %. Je to dáno tvárností produktu, navíc považujeme celou obchodní stránku věci spíše za pomoc než za monetizaci nápadu. Veškeré utržené prostředky investujeme zpět do online propagace projektu.
Co se týče zájmu ze strany koncových zákazníků, je zatím relativně velký. Za měsíc bylo staženo v průměru cca 30 % z celkového počtu vydaných voucherů a očekáváme zvyšující se zájem v dalším období. Vše závisí také na tom, jak se nám s partnery podaří dostat povědomí o projektu Dáme voucher mezi širokou veřejnost. Jednáme o spolupráci s několika kraji, kde bychom mohli využít další důležité komunikační kanály.
Produkt neustále zlepšujeme tak, aby maximálně odpovídal tomu, na co je dnes zákazník na online tržištích zvyklý. S rozšiřující se nabídkou se objeví sofistikovanější filtrování podle turistických oblastí a kategorií služeb, přibydou další poskytovatelé firemních benefitů, které jako možnost platby uvítají hlavně zaměstnanci korporátních firem, uvažujeme také o vzájemné kombinaci nabídek různých poskytovatelů, které si zákazník nakliká dle vlastních preferencí podobně jako položky v e-shopu.
Za první dva měsíce si lidé stáhli přes 550 voucherů v hodnotě 560 000 Kč, což by v případě uplatnění všech voucherů beze zbytku znamenalo cca 2 780 000 Kč obratu v hotelích, lázních a agenturách pořádajících zážitky. To je slušný začátek s velkým potenciálem.
Na příští sezonu bude zapotřebí rychlá a kvalitní příprava a využití všech funkčních prostředků, které mají šanci přinést skutečný byznys. Na kompenzačních programech se udržitelné a růstové podnikání stavět bohužel nedá.