středa 5. února 2025
ikona hodiny 29. 7. 2021 10:13

Rok od uzavření první dohody o energetické účinnosti mezi MPO a ČD Cargo

ČD Cargo uspořilo v loňském roce 28 827 MWh energie

Společnost ČD Cargo jako jedna z prvních navázala spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu v oblasti zvyšování energetické účinnosti, a to podpisem dobrovolné dohody o energetické efektivitě. Za rok 2020 dosáhlo ČD Cargo úspory energie ve výši 28 827 MWh (cca 104 TJ).

Miluše Trefancová autor

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Společné úsilí státu, subjektů na trhu s energetickými službami a dalších podniků pomůže zvyšovat energetickou účinnost, aniž by to významněji dopadlo na konečné spotřebitele energie. Česká republika má v letech 2021 až 2030 s ohledem na změny klimatu a nutnost snižovat emise skleníkových plynů každý rok uspořit 0,8 % z konečné spotřeby energie. Vyplývá tak ze směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti.

„Těší mě, že firma ČD Cargo smýšlí společensky odpovědně a ke strategickému prohlášení se připojila již loni jako jedna z prvních,“ říká vicepremiér a ministr průmysl a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Věřím, že ochotu podílet se na udržitelné spotřebě energie a zvyšování energetické účinnosti projeví i další společnosti. Ostatně uzavřít dohodu není nic těžkého.“  

„K dohodě o energetické efektivitě se mohou dobrovolně připojit všechny subjekty napříč podnikatelským sektorem, kterým není lhostejná kvalita životního prostředí, změna klimatu a efektivní nakládání s energií spojené se zvyšováním energetické účinnosti,“ říká náměstek pro energetiku René Neděla a dodává: „Dohody je možné uzavírat ihned. Stačí se seznámit s její vzorovou podobou na webu www.mpo.cz a obrátit se na náš resort s představou, v jaké podobě by ji společnost chtěla uzavřít. Po shodě nad konkrétním zněním může být uzavřena takřka obratem.“

ČD Cargo se v rámci dobrovolné dohody zaměřuje mimo jiné na zvýšení energetické účinnosti železniční přepravy. „V úsporách jsou pro nás klíčové dva směry,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth a pokračuje: „Tím prvním je postupná obměna vozidlového parku, kdy například místo vozidel se ztrátovou odporovou regulací pořizujeme nové lokomotivy s bezztrátovou polovodičovou regulací výkonu, umožňující využívat i rekuperační brždění.“ Modernizovány jsou i motorové lokomotivy se zaměřením na technické i environmentální parametry. Postupná obměna vozidlového parku se týká i nákladních vozů, kde jsou pořizovány vozy s nižšími jízdními odpory a nižší hlučností. „Druhý směr cílí na naši obchodní politiku, kdy aktivně usilujeme o převod přeprav ze silnice na železnici. Důkazem jsou přepravy silničních návěsů po železnici, nové přepravy hutních výrobků z Itálie do České republiky a Polska a celá řada dalších obchodních případů,“ doplňuje Tomáš Tóth.

Nejnovější články

Analýzy

SOCR Retail Index: Mírný optimismus obchodníků trvá

SOCR Retail Index, pravidelný čtvrtletní průzkum Svazu obchodu...
Aktuality

Na Pražském hradě proběhne setkání lídrů e-commerce GECOM 2025

Akce GECOM 2025 představí klíčové trendy, inovace a...
Expertní pohled

Co je aktuálně nového v oblasti práce s daty?

V dnešní digitální době disponuje většina firem a...

Nejnovější Pohled z praxe

Aktuality

Na Pražském hradě proběhne setkání lídrů e-commerce GECOM 2025

Akce GECOM 2025 představí klíčové trendy, inovace a...
Aktuality

Kanceláře roku vstoupily do svého 9. ročníku

Již 9. ročník prestižní soutěže Kanceláře roku, do...
Pohled z praxe

Chuť i kvalita nedobrovolně ustupují ceně

Čeští zaměstnanci vnímají výrazné rezervy ve svém stravování...