středa 5. února 2025
ikona hodiny 21. 10. 2021 17:38

Technologie a unikátní závody autonomních formulí v Indy

Indy Autonomous Challenge (IAC) představuje v současné době jednu z nejzajímavějších prezentací možností a pokroku v oblasti autonomního řízení automobilů. V rámci IAC bude 23. října bojovat 21 univerzitních týmů na slavné dráze v Indianopolis o prémii 1,5 milionu dolarů v prvním závodě autonomně řízených formulí na světě. Informovala o tom společnost CISCO, která se z pozice sponzora podílí na zajištění závodů unikátními technologiemi.

Foto: Indy Autonomous Challenge (IAC)
Foto: Indy Autonomous Challenge (IAC)

Všechny týmy mají k dispozici identický závodní monopost Dalara AV 21, který je ovšem speciálně přepracován a vybaven hardwarem, aby mohl reagovat na pokyny specifického softwaru každé závodní stáje. A provést všechny akce, které běžně provádí pilot v kokpitu. Studentské týmy tak mají za úkol navrhnout a sestavit svá vlastní unikátních softwarová řešení pro autonomní řízení, která budou rozhodovat na základě dat zasílaných od závodních strojů kroužících po dráze. Formule jsou osazeny desítkami kamer, senzorů, vstupů GPS či laserovým měřičem vzdáleností LIDAR, jež společně poskytují komplexní údaje nezbytné pro včasnou a správnou reakci vozu na okamžité podmínky na trati.

Použité technologie

Pro spojení závodního monopostu s depem a přenos všech řídicích příkazů nebo příjem telemetrických dat z vozu a jejich bleskové vyhodnocení nasadilo Cisco technologie, jež se používají v náročných průmyslových sítích:

  • Cisco Ultra-Reliable Wireless Backhaul je bezdrátová technologie, která kombinuje spolehlivost a rychlost optického připojení s flexibilitou bezdrátové komunikace. Poskytuje soukromé mobilní připojení pro kritické aplikace. Stejně jako 5G zajišťuje stabilní širokopásmovou bezdrátovou komunikaci s ultra nízkou latencí.
  • Průmyslové switche Cisco Catalyst nabízejí až 40 GB propustnost dovolující připojení kamer a senzorů k řídicímu počítači, zajištění potřebné šířky pásma a rychlosti sítě nezbytné pro zpracování informací.
  • Stejné technologie se používají k propojení autonomních operací v automobilovém průmyslu, ale i v dalších oblastech, jako jsou například velké sklady, železnice, hromadná doprava, těžební průmysl nebo přístavní zařízení a nákladové terminály.

Partnerem a sponzorem unikátního závodu autonomních formulí se stala společnost Cisco, která bude při tomto ojedinělém klání zajišťovat bezdrátové spojení mezi závodními vozy na trati a řídicími týmy v depech. Toto spojení je extrémně náročné, vyžaduje stoprocentní dostupnost  rychlé a nepřerušované konektivity mezi vozidlem a „lidským“ týmem, respektive jím vytvořeným softwarovým řešením. „Indy Autonomous Challenge poskytuje studentům jedinečnou příležitost využít technologie Cisco pro testování budoucích možností automobilů bez řidiče,“ uvedla Renee Patton, globální ředitelka Cisco pro vzdělávání a zdravotní péči.

Články autora Jiří Janoušek

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...