Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Český statistický úřad zveřejnil statistiky cestovního ruchu za rok 2021 – celoroční příjezdy zahraničních turistů i domácí cestovní ruch. Rok 2021 znamenal oproti roku 2020 mírné pětiprocentní oživení. Cestovní ruch v České republice podrželi především domácí turisté. V celkových počtech domácích hostů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních jsme se dostali na 80 % předcovidového roku 2019. Chybí ovšem zahraniční hosté, kde se návrat na původní předcovidové hodnoty očekává nejdříve za dva roky.
Celkem bylo v Česku v hromadných ubytovacích zařízeních v roce 2021 ubytováno 11, 4 mil hostů, z toho více jak tři čtvrtiny tvořili hosté domácí. Ze zahraničí k nám nejčastěji přijížděli turisté ze sousedních zemí – Německa, Polska, Slovenska a Rakouska, ale i Francie a Nizozemska.
V prosinci přijelo do ČR nejvíce turistů z Německa, Slovenska, Francie, Polska a Itálie. Zcela tak na předních příčkách chybí Rakušané, kteří kvůli přísnému lockdownu v prosinci omezili cestování na minimum. K zájmu o hlavní město Praha v závěru roku dopomohly i marketingové aktivity koordinované s Prague City Tourism.
Německo 52 017
Slovensko 19 819
Francie 16 584
Polsko 13 932
Itálie 12 051
Pro Prahu znamenal rok 2021 meziroční nárůst počtu domácích i zahraničních počtu turistů o 8 %. Celkový podíl Prahy na cestovním ruchu celé ČR činí 20%. Praze chybějí zahraniční turisté (meziroční pokles o 2,77 %), naopak českých turistů se do Prahy podívalo takřka o 30 % víc. U Čechů posílili i ostatní kraje, v čele s Karlovarským, Jihomoravským a Vysočinou a krajem Středočeským.
Výsledky loňského roku komentuje ředitel státní agentury CzechTourism: „Celkové výsledky bohužel odpovídají skutečnosti, že prvních pět měsíců loňského roku byla vinou covidových opatření zavřená veškerá turistická infrastruktura. Poslední ranou pak byly zrušené vánoční trhy. Dobrým signálem je oživení turismu ze vzdálenějších destinací, v TOP 10 zemí se objevili Izraelci i turisté z USA. Ve Spojených státech skvěle zafungoval náš vánočně ladění klip, spoty na nejsledovanější americké televizní stanici CBS zhlédlo na východním pobřeží USA téměř 8, 5 milionu diváků. Další nastartování příjezdů z tohoto trhu očekáváme v souvislosti se spuštěním přímých letů společnostmi Delta Airlines a United.“
K výsledkům loňského roku a potenciálu českého turistického průmyslu se vyjádřil i ministr pro místní rozvoj Ivan Bertoš: „Cestovní ruch je součástí programového prohlášení vlády a představuje značný potenciál pro podnikání, zaměstnanost a rozvoj regionů. Odvětví bylo pandemií silně zasaženo, jeho restart se však nebude týkat jen samotné marketingové části – aby si Česká republika zachovala konkurenceschopnost mezi ostatními destinacemi – ale i digitalizace procesů a koordinace mezi resorty, samosprávami a profesními organizacemi.“