středa 5. února 2025
ikona hodiny 10. 2. 2022 09:35

Turistický průmysl mírně zvedá hlavu

Český statistický úřad zveřejnil statistiky cestovního ruchu za rok 2021 – celoroční příjezdy zahraničních turistů i domácí cestovní ruch. Rok 2021 znamenal oproti roku 2020 mírné pětiprocentní oživení. Cestovní ruch v České republice podrželi především domácí turisté. V celkových počtech domácích hostů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních jsme se dostali na 80 % předcovidového roku 2019. Chybí ovšem zahraniční hosté, kde se návrat na původní předcovidové hodnoty očekává nejdříve za dva roky.

Foto: Shutterstock.com
Hotely čekají na oživení Foto: Shutterstock.com

Celkem bylo v Česku v hromadných ubytovacích zařízeních v roce 2021 ubytováno 11, 4 mil hostů, z toho více jak tři čtvrtiny tvořili hosté domácí. Ze zahraničí k nám nejčastěji přijížděli turisté ze sousedních zemí – Německa, Polska, Slovenska a Rakouska, ale i Francie a Nizozemska.

V prosinci přijelo do ČR nejvíce turistů z Německa, Slovenska, Francie, Polska a Itálie. Zcela tak na předních příčkách chybí Rakušané, kteří kvůli přísnému lockdownu v prosinci omezili cestování na minimum. K zájmu o hlavní město Praha v závěru roku dopomohly i marketingové aktivity koordinované s Prague City Tourism.

TOP 5 incomingových destinací v Česku – prosinec 2021

Německo        52 017

Slovensko       19 819

Francie           16 584

Polsko             13 932

Itálie                12 051

Pro Prahu znamenal rok 2021 meziroční nárůst počtu domácích i zahraničních počtu turistů o 8 %. Celkový podíl Prahy na cestovním ruchu celé ČR činí 20%. Praze chybějí zahraniční turisté (meziroční pokles o 2,77 %), naopak českých turistů se do Prahy podívalo takřka o 30 % víc.  U Čechů posílili i ostatní kraje, v čele s Karlovarským, Jihomoravským a Vysočinou a krajem Středočeským.

Výsledky loňského roku komentuje ředitel státní agentury CzechTourism: „Celkové výsledky bohužel odpovídají skutečnosti, že prvních pět měsíců loňského roku byla vinou covidových opatření zavřená veškerá turistická infrastruktura. Poslední ranou pak byly zrušené vánoční trhy. Dobrým signálem je oživení turismu ze vzdálenějších destinací, v TOP 10 zemí se objevili Izraelci i turisté z USA. Ve Spojených státech skvěle zafungoval náš vánočně ladění klip, spoty na nejsledovanější americké televizní stanici CBS zhlédlo na východním pobřeží USA téměř 8, 5 milionu diváků. Další nastartování příjezdů z tohoto trhu očekáváme v souvislosti se spuštěním přímých letů společnostmi Delta Airlines a United.“ 

K výsledkům loňského roku a potenciálu českého turistického průmyslu se vyjádřil i ministr pro místní rozvoj Ivan Bertoš: „Cestovní ruch je součástí programového prohlášení vlády a představuje značný potenciál pro podnikání, zaměstnanost a rozvoj regionů. Odvětví bylo pandemií silně zasaženo, jeho restart se však nebude týkat jen samotné marketingové části – aby si Česká republika zachovala konkurenceschopnost mezi ostatními destinacemi – ale i digitalizace procesů a koordinace mezi resorty, samosprávami a profesními organizacemi.“

Články autora Michaela Klofcová

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Udržitelný cestovní ruch jako výzva pro české národní parky

Návštěvnost národních parků a chráněných krajinných oblastí v...
Analýzy

Práce ničí zdraví. V žebříčku vedou bolesti páteře a zad

Pouze každý sedmý zaměstnanec na sobě nepociťuje žádné...
Expertní pohled

DeepSeek – jak jej vidí kyberbezpečnostní expert?

Spuštění umělé inteligence DeepSeek vyvolalo mimořádnou vlnu zájmu...