Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Hadice a jejich kompletace, profily a výroba těsnění, dopravníkové pásy, protihlukové desky i fólie pro zlepšování pracovního prostředí. To je Gumex, firma založená v garáži zemědělského družstva ve Strážnici v roce 1994 někdejším pošťákem Janem Sedláčkem. Dnes je to rodinný holding, který působí v Česku a na Slovensku, zaměstnává více než 150 zaměstnanců a jeho obrat přesahuje půl miliardy.
Začátky Gumexu byly poněkud netradičně spojeny s hudbou – začínající firma sdílela sklad s gramofonovou firmou Jiřího Zmožka. Když krachovala, zákazníci Gumexu k objednaným hadicím dostávali jako dárek gramofonovou desku. Historie ale nebyla vždy jen úsměvná. Byly i doby, kdy se nedařilo, ale Sedláčkovi věřili, že s poctivou prací se dá uspět, a raději prodali nemovitost, aby do firmy vložili vlastní peníze, než aby ji zavřeli. Nemýlili se.
Zakladateli brzy začali pomáhat i dva synové a dcera, kteří časem zjistili, v které oblasti jsou pro firmu největším přínosem – Dušan Sedláček je dnes ředitelem společnosti, Libor Sedláček marketingovým ředitelem a Jana Lagová personální ředitelkou. To je – spolu s otcem Janem, který se i v penzi na chodu firmy stále podílí – jádro managementu firmy. A již dvacet let jsou to také jediní vlastníci. Jan si totiž již v době, kdy firma měla pouhých 10 zaměstnanců, ponechal 10 % a těch 90 % rozdělil mezi děti. Z nenápadné obchodní firmy, která původně prodávala výhradně české výrobky, se stal dodavatel s přidanou hodnotou. „Byl to velký krok do neznáma, začít dovážet ze zahraničí, ale posunul nás dopředu. Libor se při práci začal učit anglicky a záhy odjel do Itálie, kde zařídil prvního zahraničního dodavatele. Začali jsme také více přemýšlet o tom, co zákazníci opravdu potřebují, a začali jsme pořizovat stroje, které zboží zhodnocují, kupříkladu digitální plotry, vysokotlaké vodní paprsky, výsekový lis a podobně,“ vzpomíná na období růstu Jan. Tato cesta se ukázala jako správná, dnes Gumex některé komponenty dokonce přímo vyrábí.
Novou pobočku v Hradci Králové otevřela společnost v květnu 2020, což byla kvůli pandemii velmi nejistá doba. Rozhodnutí nechat vše běžet podle původního plánu bylo správným krokem. Největší tržby v historii měl Gumex v pandemickém roce 2021. Recept byl vlastně jednoduchý: Nebát se investovat do zboží ani v době krize. To se většina konkurence neodvážila a Gumex tak mohl zákazníky doslova rozmazlovat. I proto se dnes, v podmínkách nejistých, může směle dívat dopředu. Pořizuje nové stroje, chystá se expandovat na nové trhy i oslovit zákazníky novými výrobky.
Gumex staví na hodnotách, které již prověřily za desítky let i jiné úspěšné firmy. Zisk z prodejů je investován zpět do společnosti. O zákazníka, který má zajištěn vždy kompletní servis, se vždy stará tentýž zaměstnanec. Produkty a služby Gumex prostě mají svou tvář. Přívětivou, což v průzkumu odsouhlasila více než polovina zákazníků. Velký důraz se totiž ve firmě klade na rovnováhu mezi pracovním životem a dovolenou. To vše jsou hodnoty, které ještě v garáži vtiskl firmě Jan se svými dětmi. „Se sourozenci jsme každý úplně jiný a projevuje se to i v naší práci. I tak se ale snažíme chovat jako tým a táhnout za jeden provaz. Tím pak nevyhnutelně přitahujeme manažery a zaměstnance, kteří jsou nám podobní a sdílí naše hodnoty. Naše filozofie, to je poctivost, systém, řád a neustálý vývoj. Místo nárazových velkých změn neustále děláme malé krůčky dopředu. Snažíme se vždy rychle přizpůsobit měnícím se podmínkám a hledat nová řešení,“ vysvětluje moravský rodinný recept Libor Sedláček, první zaměstnanec Gumexu.